مدیران خودروعصر اعتبار

حمام۶۰۰ ساله سمنان اصولی بازسازی می‌شود؟

عصر ساختمان- مسئول روابط عمومی میراث فرهنگی استان سمنان، در خصوص اصولی بودن بازسازی حمام پهنه توضیحاتی داد.

حمام۶۰۰ ساله سمنان اصولی بازسازی می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۶:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمد تقی اعرابی مسئول روابط عمومی و امور میراث فرهنگی استان سمنان،  در خصوص ترمیم و بازسازی اصولی حمام پهنه در این استان گفت: سازمان میراث فرهنگی در ترمیم و بازسازی اماکن تاریخی تمام سعی خود را به کار می‌گیرد تا به صورت اصولی و صحیح انجام شود. در بازسازی حمام تاریخی حضرت یا پهنه هم شکل ظاهری حمام تغییر زیادی نمی کند.

    اعرابی ادامه داد: حمام تاریخی پهنه به دلیل اینکه بعد از ترمیم تغییر کاربری داد و تبدیل به موزه شد، باید تغییراتی مانند پارکت شدن کف حمام برای جلوگیری از سر خوردن بازدیدکننده ها، استفاده از پنجره‌های سکوریت دار در برخی از بخش‌ها برای حفاظت از اشیای تاریخی و خالی کردن آب حوض را به خود ببیند.

    او افزود: به خاطر نگهداری و حفاظت اسکلت 4000 ساله در این حمام باید امکانات دیگری مانند تنظیم دما هم لحاظ شود. اکنون حمام پهنه تبدیل به موزه شده است و باید امکاناتی برای نگهداری اشیای تاریخی درون این حمام تعبیه شود. البته ماهیت و شکل ظاهری حمام با توجه به تغییر کاربری در بازسازی، حفظ شده است.

    گفتنی است با استناد به کتیبه‌ای که در حمام وجود دارد، این بنا با نام گرمابه حضرت یا گرمابه پهنه، در عهد سلطنت میرزا ابوالقاسم بابر خان، پادشاه دوران تیموریان و به دستور وزیرش خواجه غیاث الدین محمد بن خواجه تاج الدین بهرام سمنانی، در سال 856 هجری قمری ساخته شده است.

    حمام ورودی کوچکی دارد و بعد از ورود یک حوض نسبتا کوچک که اطراف آن کاشیکاری زیبایی داشت، مشاهده می‌شد. در ترمیم و بازسازی حمام کاملا حالت قدیمی آن از بین رفته است و بیشتر وسایلی که در این مکان به عنوان موزه نگهداری می‌شود، به چشم می‌آید و تاریخی بودن بنای حمام مشهود نیست.

    یک اسکلت 4000 ساله که در تپه حصار دامغان پیدا شده، در این موزه نگهداری می‌شود که شاید جالب‌ترین بخش آن باشد. اسکلت مربوط به مادری است که در حین زایمان فوت کرده و جالب است که اسکلت جنین هم در داخل شکم مادر وجود دارد. راهنمایان تور‌ها در بازدید از این حمام تاریخی از قدمت این بنا برای گردشگران توضیحاتی ارائه می‌دادند. اما انتظاربازدید کنند‌ها از دیدن یک گرمابه قدیمی برآورده نمی‌شود؛ زیرا به غیر از سر در گرمابه، هیچ نشانی از قدمت (به جز چند ردیف کاشی قدیمی) وجود ندارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو