مدیران خودروعصر اعتبار

هوشمند‌سازی خانه‌های ایرانی با اینترنت اشیاء

عصر ساختمان- مرز‌های «هوشمندی» از نرم افزار‌ها و ربات‌ها فراتر رفته و به اشیاء رسیده است. همه این‌ها در حالی است که درباره ابزار‌های هوشمند و اینترنت اشیاء هرروز بیش از گذشته می‌شنویم.

هوشمند‌سازی خانه‌های ایرانی با اینترنت اشیاء
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از خبرگزاری دانشجو، سامانه‌های خانه‌های هوشمند امکان نظارت و کنترل بر منزل از تهویه تا روشنایی را از راه دور و نزدیک یا به صورت خودکار ممکن کرده‌اند.

    فناوری سامانه‌هایی که کنترل اشیاء و ابزار‌ها را به صورتی هوشمند کنترل می‌کنند، اکنون به داخل منازل نیز راه یافته و مدیریت خانه از چراغ‌ها تا سیستم‌های تهویه را از راه دور، نزدیک یا به صورت خودکار ممکن ساخته است. با توجه به رشد روزافزون فناوری‌های این حوزه، شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی نیز به بومی‌سازی دانش فنی و تولید محصولات دانش‌بنیان در حوزه خانه‌های هوشمند ورود پیدا کرده‌اند.

    هوش‌کاوان فناوری نوین آیریک یکی از شرکت‌های دانش‌بنیانی است که به کمک متخصصانش در هوشمندسازی، اتوماسیون و اینترنت اشیاء خانه هوشمند را بومی‌سازی کرده است.

    مصطفی سپهریان، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، مدیریت ادوات مختلف ساختمان را ویژگی سامانه «خانه هوشمند» عنوان می‌کند و ادامه داد: توانایی اعمال فرمان و دسترسی توسط کاربر، مانند روشنایی‌ها، تهویه مطبوع، پریزها، پرده‌ها و تمامی ادواتی که با برق کارکند توسط این سامانه امکان‌پذیر است. خانه هوشمند، با رابط‌های کاربری مانند پانل‌های لمسی هوشمند، همچنین تلفن‌های همراه و رایانه، ریموت کنترل، اینترنت و پیامک دسترسی‌ها و امکانات نظارت و کنترل را به کاربر ارائه می‌کند.

    این فعال فناور با بیان این‌که بالغ بر 40 نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم در طراحی، تولید و توسعه محصولات دانش‌بنیان این شرکت فعالیت می‌کنند، اضافه کرد: فعالان فناور متخصص در حوزه‌هایی، چون الکترونیک، نرم افزار و مکاترونیک تخصص دارند.

    وی افزایش امنیت ساختمان و همچنین ارتقای کیفیت زندگی را دو مزیت مهم استفاده از این سامانه می‌داند و تصریح کرد: خانه هوشمند با مدیریت دقیق و مستمر بر بخش‌های مختلف خانه، علاوه بر این‌که بهبود کیفیت امکانات خانه را به دنبال دارد، آسایش و آرامش در خانه را افزایش می‌دهد و به کاهش مصرف انرژی تا حد قابل توجهی کمک می‌کند.

    این فعال فناور با بیان این‌که برای ساخت و طراحی بومی سامانه خانه هوشمند بیش از 5 سال کار تحقیقاتی و تست تحت بار صورت گرفته است، از تولید این سامانه‌های هوشمند برای مدیریت سالن‌های بزرگ، گفت: علاوه بر سیستم هوشمند مدیریت و نظارت بر سالن‌های پرورش آبزیان، دام و طیور و گلخانه‌ها نیز سامانه‌های متناسب طراحی و تولید شده است. این سامانه‌ها به کمک پانل‌های لمسی هوشمند، حسگرها، دماسنج‌ها، رابط مدیریتی و عملکر‌های مختلف، موارد مختلف از دما و نور گرفته تا آلایندگی محیط را پایش و کنترل می‌کنند، امکان اقدام را به کاربر می‌دهند یا به صورت خودکار عمل می‌کنند.

    سپهریان با بیان این‌که طراحی اصولی استفاده از امکانات، ایده‌ها و الگوریتم‌های بومی شده به کاهش هزینه این محصول دانش‌بنیان منجر شده است گفت: نرخ تمام شده محصول تا حد بسیار زیادی نسبت به برند‌های دیگر با امکانات و کیفیت مشابه پایین‌تر است. از سوی دیگر با توجه به دانش‌بنیان بودن محصول، نسبت به نمونه‌های مشابه از کیفیت و امکانات روزآمدتری برخوردار است. یکی دیگر از مزایای سیستم خانه هوشمند نسبت به برند‌های خارجی، قابلیت شخصی‌سازی متناسب با خواسته کاربر است که در نمونه‌های خارجی این امکان وجود ندارد یا از نظر زمان و هزینه به صرفه نیست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار