مدیران خودروعصر اعتبار

گرمای مرگبار اروپا، نشانه‌ بحران اقلیمی در جهان است

عصر ساختمان- در حالی که آتش‌سوزی‌های طبیعی در فرانسه و اسپانیا وسعت زیادی از زمین‌های این کشور را سوزانده اما شیب کاهشی دمای هوا در برخی از مناطق اروپا که تقریبا یک هفته با موج گرمای کشنده مواجه بودند، موجب تسکین این قاره شده است.

گرمای مرگبار اروپا، نشانه‌ بحران اقلیمی در جهان است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، هشدارهای هوای گرم در سراسر شمال و غرب فرانسه روزها پس از موج گرمای تمام مدتی که سراسر ایتالیا، اسپانیا و برخی کشورهای اروپای مرکزی را فرا گرفته بود، برداشته شد.

    حدود شش روز از گرمای شدیدی که منجر به وقوع آتش‌سوزی‌های طبیعی و تشدید آلودگی‌ هوا شده و طبق آمارهای رسمی جان چهار نفر در فرانسه و دو نفر در اسپانیا و ایتالیا را گرفته بود، می‌گذرد.

    ثبت رکورد گرما در فرانسه

    دمای هوا در منطقه جنوبی "گارد" فرانسه  در روز جمعه به بالاترین حد خود در تمامی سال‌ها یعنی 45.9 درجه سانتی‌گراد رسید که موجب آتش‌سوزی و سوختن  600 هکتار زمین و نابودی چندین خانه و وسیله نقلیه شد. این درجه حرارت از دمای "دره مرگ" در کالیفرنیا نیز بیشتر است.

    فرانسه هفتمین کشور اروپایی است که در کنار  بلغارستان، پرتغال، ایتالیا، اسپانیا، یونان و مقدونیه شمالی دمای هوای 45 درجه‌ای را به ثبت رسانده است و همین امر باعث شد تا سرویس هواشناسی این کشور برای نخستین بار هشدارهای هواشناسی قرمز را صادر کند.

    محصولات کشاورزان جنوب فرانسه نیز به دلیل موج گرمای شدید اروپا از بین رفته است.

    این گرما یادآور موج گرمای کشنده سال 2003 در فرانسه است که موجب مرگ نزدیک به 15 هزار نفر در این کشور شد.

    هشدارهای آب و هوایی

    آژانس ملی آب و هوایی اسپانیا اعلام کرده که از 50 منطقه، 40 منطقه در این کشور با هشدارهای آب و هوایی مواجه بوده و از آن میان هفت منطقه نیز با خطرات جدی روبه‌رو شده‌اند.

    دمای هوا در منطقه "خیرونا" در شمال شرقی اسپانیا در روز جمعه به 43.9 درجه سانتی‌گراد رسید که - بالاترین میزان دمای ثبت شده در این منطقه محسوب می‌شود.

    همچنین آتش سوزی که در روز جمعه در شهر مرکزی اسپانیایی "آلمورکس" آغاز شد، حداقل 1600 هکتار زمین را سوزانده  و سپس با عبور از منطقه مادرید منجر به تخلیه اجباری یک روستا شده بود.

    از روز یک‌شنبه دمای هوا روند کاهشی پیش گرفت، هر چند طبق اعلام آژانس هواشناسی ملی اسپانیا دمای هوا در برخی از نقاط کشور  به خصوص در شمال شرقی این کشور هم‌چنان بالای 40 درجه سانتی‌گراد باقی خواهد ماند.

    سرویس آب و هوایی آلمان نیز با هشدار نسبت به شدت گرما در روز یک‌شنبه، دمای بیش از 39 درجه سانتی‌گرادی برای مناطقی از "زاکسن" در شرق تا "راین بالا" در غرب و رسیدن دما حتی به 40.3 درجه سانتی‌گراد خبر داده بود. طبق اعلام این سرویس، دمای هوا در ماه ژوئن امسال چهار درجه بیشتر از میانگین دوره مرجع ملی بین سال‌های 1981 تا 2010 میلادی بوده است.

    گرمای شدید اروپا هم‌چنین منجر به افت کیفیت و آلودگی هوا در برخی از شهرهای اروپا شده و مقامات این شهرها را بر آن داشت تا اقدامات ضد آلودگی در پیش گیرند.

    سال 2019 یکی از داغ‌ترین سال‌ها

    کارشناسان هواشناسی می‌گویند تضعیف یک جریان تند باد در سطح بالا به طور فزاینده‌ای باعث سکون سیستم‌های آب و هوایی و افزایش دمای هوا در تابستان‌ها ‌می‌شود.

    پنج مورد از داغ‌ترین تابستان‌های 500 سال اخیر اروپا در قرن جاری به وقوع پیوسته است.

    در اوایل هفته جاری سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرد 2019 در مسیری قرار گرفته است که در میان داغ‌ترین سال‌های جهان قرار داشته و  دوره 2015 تا 2019 نیز داغ‌ترین دوره پنج ساله‌ای به شمار می‌رود که تاکنون به ثبت رسیده است.

    این سازمان هم‌چنین اعلام کرد که موج گرمای اروپا کاملا با ارتباط شدیدِ اثرات انتشار گازهای گلخانه‌ای هماهنگ است.

    بنا بر گزارش شبکه خبری الجزیره، روز جمعه "اعتراضات روی پل"  در پاریس برگزار شد و طی آن صدها نفر که اغلب از میان دانش‌آموزان بودند، برای اعتراض به وضعیت نامطلوب آب و هوایی ترافیک را بند آوردند. این اعتراضات هدف هشدار به مردم و فراخواندن رسانه‌ها برای توجه بیشتر به تغییرات اقلیمی و پیامدهای آن را دنبال می‌کرد. اما دولت‌ها به جای گوش دادن به این اعتراضات و پیگیری مطالبات معترضین با نیروهای امنیتی با آن‌ها برخورد کرده‌اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار