مدیران خودروعصر اعتبار

گودبرداری‌ضابطه‌مند می‌شود

عصر ساختمان:با حفر گودهای غیرایمن و عمیق در احداث ساختمان‌های شهری با شدت بیشتری نسبت به گذشته برخورد می‌شود و مالکان زمین آنها باید جریمه‌ای را در قالب عوارض بپردازند.

گودبرداری‌ضابطه‌مند می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از سازه نیوز، این امکانی است که مصوبه شورای شهر تهران و قوانین شهرسازی در اختیار شهرداری پایتخت گذاشته‌اند. از سوی دیگر چنانچه شهرداری گودی را دارای مشکلات بسیار جدی معرفی کرد، موضوعات مربوط به آن برای بررسی دقیق‌تر به شورای‌عالی شهرسازی کشور ارجاع داده می‌شود. در ضمن ابلاغ ضوابط بلندمرتبه‌سازی نیز منوط به گنجاندن الزامات گودبرداری اصولی و ایمن شده است.

    به همین دلایل شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور و مدیریت شهری تهران درنظر دارند از یکسو، الزامات گودبرداری اصولی را تدوین کنند و از سوی دیگر جلوی گودبرداری‌های غیراصولی و رها شده در پایتخت را بگیرند. طبق مصوبه شورای شهر تهران از ابتدای سال 95، شهرداری تهران موظف است از مالکانی که مهلت قانونی مندرج در پروانه ساختمانی عملیات خود را به اتمام نرسانده و ساختمان یا گودبرداری آن‌را نیمه‌کاره رها کرده‌اند به ازای هرماه تطویل پس از انقضای مهلت درج شده در پرونده، عوارضی تحت عنوان هزینه تعلیق ساختمان‌سازی مطابق فرمول و جداول اعلامی دریافت کنند.

    در ضمن این امکان برای شهرداری فراهم است که چنانچه اگر گود یک‌بنای بلندمرتبه بدون تکلیف رها شده یا به‌نحوی باشد که ایمنی شهر را به خطر بیندازد، وارد عمل شده، گود را ایمن‌سازی کرده و سپس هزینه را از مالک دریافت کند. آنچنان که رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفته این مصوبه و فراهم‌شدن امکان دخالت شهرداری در گودبرداری‌های غیراصولی بناهای بلندمرتبه با عنایت به مفاد بند 14ماده 55قانون شهرداری‌ها شکل گرفته‌اند. به گفته محمد سالاری، اساسا این مصوبه به‌منظور کاهش زیان و خسارات ناشی از عملیات ساختمان‌سازی مرتفع بر محیط‌زیست، سیما و منظرشهری، امنیت شهر و همچنین پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی پیشنهاد شده و به تصویب رسید.

    150گود خطرناک

    طبق مصوبه جدید امسال می‌توان امیدوار بود که گودهای رها شده تهران نیز ساماندهی شوند. طبق بررسی‌های سازمان نظام مهندسی در پایتخت بیش از 1500گود رهاشده وجود دارد. رکود بازار مسکن یکی از علل رها شدن این گودها هستند و آنگونه که اعلام شده از میان آنها حدود 150گود نیز در مرحله پرخطر قرار دارند.‌ در این بین سؤالی که گاهی شهروندان مطرح می‌کنند این است که چرا شهرداری نسبت به پرکردن گودهای رهاشده اقدام نمی‌کند؟

    رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در پاسخ به این سؤال گفت: «شهرداری و شورای شهر مطابق قانون نمی‌توانند اقدامی برای پر کردن گودها یا الزام مالکان به احداث انجام بدهند و نیاز به قانون فرادستی از سوی مجلس شورای اسلامی و یا نهادهای فرادستی دیگر دارند.» سالاری همچنین خواستار رسیدگی به یک‌موضوع شد و آن اینکه اگر شهرداری از محل ماده 55اقدام به مقاوم‌سازی یک‌گود خطرساز کند، تضمینی برای استرداد هزینه به شهرداری وجود ندارد.

    پارکینگ در طبقات اولیه بناهای بلند

    طی سالیان گذشته بسیاری از گودبرداری‌های صورت گرفته در کشور بدون رعایت اصول فنی انجام شده‌اند. طراح برج میلاد در همین ارتباط معتقد است که اگر در ضوابط بلندمرتبه‌سازی موضوع گودبرداری به ‌درستی گنجانده نشود، آینده شهرها و به‌خصوص پایتخت را با تهدید جدی روبه‌رو می‌سازد. محمدرضا حافظی با بیان اینکه برای این منظور نیاز است تا همه سازمان‌ها و نهادهای متولی دخالت داشته باشند، افزود:

    »اگر حادثه‌ای رخ دهد، امدادرسانی به ساختمان‌های زیرزمین بسیار دشوارتر از ساختمان‌های بلند است.» عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت که گودبرداری‌هایی با عمق 40 تا 70متر از نمونه‌های خطرناک هستند. وی بر این نظر است که راه‌حل تأمین پارکینگ، ‌ ساخت پارکینگ‌های10 طبقه در زیرزمین نیست و حتی می‌توان بخشی از فضای پارکینگ بناهای بلند را به جای زیرزمین در طبقات ابتدایی ساختمان درنظر گرفت.

    تعیین ابعاد فاز 2برج میلاد تا 6ماه دیگر

    چندی پیش تعدادی از اعضای شورای شهر تهران درخصوص گود رها شده برج میلاد هشدار دادند. حالا رئیس پارلمان شهری تهران از بررسی این موضوع و طرح پیشنهادی فاز 2برج میلاد در کمیسیون ماده 5 و ورود شورای‌عالی شهرسازی به آن خبر می‌دهد. مهدی چمران به مهر گفت: « نزدیک به 2 سال می‌شود که این گود بلاتکلیف مانده و ممکن است خطرآفرین شود و درست نیست در فضای اطراف برج میلاد یک گود رهاشده وجود داشته باشد.»

    به گفته وی در جلسه اخیر کمیسیون ماده 5 ارتفاع پیش‌بینی شده برای فاز 2 برج مورد انتقاد بود زیرا نباید برج دیگری، برج میلاد را تحت‌تأثیر قرار دهد. اینطور که چمران اظهار کرد معاون وزیر راه و دبیر شورای‌عالی شهرسازی درخواست کرده‌اند این موضوع در شورای‌عالی مورد بررسی قرار گیرد. گفتنی است در جلسه اخیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری مقرر شده طی 6ماه آینده طرح ویژه مطالعاتی درخصوص ابعاد اجرای فاز 2برج میلاد تدوین شود. همچنین شهرداری تهران مکلف شده به‌دلیل وضعیت خاص گودبرداری انجام‌شده اقدامات لازم درخصوص پایدارسازی گود 40متری را انجام دهد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو