مدیران خودروعصر اعتبار

برخورد با تخلفات ساختمان‌سازی در رشت

عصر ساختمان- یکی از معضلات شهر رشت، ساخت و سازهای غیرمجاز و تخلفات ساختمانی است.

برخورد با تخلفات ساختمان‌سازی در رشت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از همشهری، ساخت و سازهایی که غیرمجاز هستند، عوارض نمی‌دهند و حتی با انشعاب‌های غیرمجاز آب و برق معضلاتی برای دیگر شهروندان ایجاد می‌کنند. در این رابطه معاون شهرسازی و معماری شهرداری رشت و رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای اسلامی این شهر در برنامه‌ای هفتگی تلاش می‌کنند تا با کمک شهروندان، این معضلات را برطرف کنند.

        کمک شورا و شهرداری برای کاهش تخلفات ساختمانی

    معاون شهرسازی و معماری شهرداری رشت در این‌باره گفت: از 2 هفته پیش پیگیری‌های این معاونت آغاز شده است. امیدواریم در فاصله زمانی کوتاه به نتیجه مطلوبی در زمینه اجرای ناحیه محوری در مناطق 5گانه شهرداری دست یابیم. «محمد پورناصرانی» با تاکید بر ضرورت بررسی ساخت و سازهای غیرمجاز در رشت بیان کرد: فاز جدیدی از تعیین تکلیف ساخت و سازهای غیرمجاز طبق اعتراض‌های شهروندان و نامه‌های دستگاه‌های نظارتی در شهرداری رشت آغاز شده است.

    معاون شهرسازی و معماری شهرداری رشت گفت: هدایت شهرداری‌ها در سال ششم توسعه به سمت الکترونیکی شدن خدمات ضرورت دارد. پیاده‌سازی خدمات الکترونیکی شهروندان در سامانه یکپارچه شهرسازی، پیاده‌سازی و اجرایی کردن خودکارسازی خدمات شهروندی و تجمیع خدمات در مناطق و نواحی از موضوعاتی است که شهرداری دنبال می‌کند. این مسئول بیان کرد: برخی اصلاحات همچون اصلاحات کمیسیون ماده 100 هم انجام شده است.

        توانمندسازی نواحی گامی در جهت کاهش تخلفات

    پورناصرانی نبود کمیته امنیت را ضعف دیگر سیستم مدیریت شهری عنوان و تصریح کرد: امروز افراد به کارشناسان شهرداری مراجعه و کارشناسان هم آنان را به دفاتر خدمات‌رسانی هدایت می‌کنند. البته کمیته امنیت در حال راه‌اندازی است که با ابلاغ قانونی آغاز به کار خواهد کرد. معاون شهرسازی و معماری شهرداری رشت یادآور شد: اگر قرار است جلوی تخلفات ساختمانی گرفته شود ابتدا باید نسبت به تجهیز ساختار اداری و سیستم‌های نرم‌افزاری نواحی برنامه‌ریزی‌های مدونی داشت. وی ادامه داد: توانمندسازی نواحی، گامی در کاهش تخلفات ساختمانی است.

    این مسئول با تاکید بر ضرورت راه‌اندازی پیشخوان در مناطق مختلف گفت: هر کارشناس، دو کمک‌کارشناس خواهد داشت و پس از این دیگر نیازی به حضور فیزیکی شهروندان در شهرداری‌ها نیست. معاون شهرسازی و معماری شهرداری رشت با اشاره به طولانی شدن پروسه اخذ رأی از کمیسیون ماده 100 یادآور شد: این زمان طولانی منجر می‌شود به جای سازندگان سازه‌های خلاف، با اقشار ضعیف و کم‌درآمد روبه‌رو شویم که این واحدها را تحویل گرفته‌اند. وی با تاکید بر افزایش سکونتگاه‌های غیررسمی و به تبع آن افزایش تراکم جمعیتی در حاشیه شهر بیان کرد: جلوگیری از تخلفات ساختمانی به تنهایی توسط شهرداری امکان‌پذیر نیست.  پورناصرانی اظهار کرد: امروز باید با عزمی همگانی نسبت به کنترل تخلفات ساختمانی اقدام کنیم.

        تشکیل پلیس ساختمانی

    در ادامه نایب رئیس شورا و رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای اسلامی شهر رشت هم بیان کرد: متاسفانه با توجه به وضعیت موجود شاهد تخلفات ساختمانی در مناطق مختلف هستیم که بر کسی پوشیده نیست. «رضا رسولی» با قدردانی از مجموعه مدیریت شهری در راستای تشکیل پلیس ساختمانی یادآور شد: در 2 سال گذشته تلاش‌هایی برای دستیابی به نقطه مطلوب برای مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز انجام شد. براساس آمار و اطلاعات واصله 68 درصد از املاک تخریبی، نسقی است که مربوط به یکسری اقشار کم‌درآمد جامعه است.

        نظم‌بخشی به ساخت‌وساز در دستور کار قرار دارد

    این مسئول تصریح کرد: سال گذشته اصلاح طرح تفصیلی صورت گرفت. امسال نظم‌بخشی به ساخت‌وساز در دستور کار قرار دارد که بخشی به ساختمان‌های دارای سند و بخش دیگر به ساخت و سازهای فاقد سند مالکیتی مربوط است. رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای اسلامی شهر رشت گفت: امروز با ایجاد شبکه‌ای مجزا قیمت املاک نسقی از املاک سنددار بیشتر شده و زنگ خطر به صدا درآمده است. بنابراین ضروری است تا با ورود دستگاه‌های نظارتی جلوی تخلفات ساختمانی گرفته شود. وی با تاکید بر ضرورت پیشی گرفتن دستگاه‌های نظارتی استان بر شهرداری در زمینه مقابله با ساخت‌وساز غیرمجاز افزود: با توجه به افزایش بودجه در راستای پیاده‌سازی خدمات الکترونیکی شهروندان، شایسته است تا سازمان فاوا برنامه‌های مدونی ارائه کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو