مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:

۲۰ درصد ساختمان ها در تهران در بافت های ناکارآمد شهری قرار دارند

عصر ساختمان:رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: از یک میلیون پلاک رسمی در تهران ۲۰ درصد ساختمان ها در بافت های ناکارآمد شهری قرار دارند و با وقوع زلزله در چهار منطقه شهر تهران بیش از ۸۰۰ هزار نفر جان خود را از دست می دهند.

۲۰ درصد ساختمان ها در تهران در بافت های ناکارآمد شهری قرار دارند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایرنا، محمد شکرچی زاده روز چهارشنبه در پنجمین نشست تخصصی زلزله تهران با عنوان «زلزله تهران و بافت های فرسوده» افزود: این نشان می دهد که یک پنجم واحدهای مسکونی تهران در بافت های ناکارآمد شهری قرار دارد و در برابر وقوع زلزله بسیار آسیب پذیر هستند.
    وی گفت: از مساحت 70 هکتاری شهر تهران 6 درصد آن در بافت ها ناکارآمد شهری و 30 درصد در بافت های ناپایدار شهری قرار دارد.
    وی با بیان این که آمارها نشان می دهد 17 تا 18 میلیون نفر ایران در بافت های ناکارآمد شهری زندگی می کنند، افزود: در برخی از شهرها بین 30 تا 40 درصد مردم در بافت های ناکارآمد شهری زندگی می کنند این در حالی است که ما پروژه مسکن مهر را در خارج از این شهرها احداث کرده ایم.
    معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: هر چند که آیین نامه دو هزار و 800 مقابله ساختمان ها در برابر زلزله در حوزه ساخت و ساز شهری مورد توجه مهندسان و متخصصان قرار گرفته است اما با این حال نوسازی و بهسازی بافت های ناکارآمد شهری باید توسط بخش حاکمیت و بخش خصوصی مورد توجه جدی قرار گیرد تا بتوانیم در زمان وقوع زلزله خسارت های خو را در این مناطق به حداقل برسانیم.
    شکرچی زاده گفت: امروز شاهد بافت های ناکارآمد شهری حتی در شهرهای کوچک کشور نیز هستیم ، اما به دلیل حداقل امکانات شهری مجبور شدیم پروژه مسکن مهر را در خارج از شهرها احداث کنیم در حالی که به جای آن می توانستیم بافت های ناکارآمد شهری را ساماندهی کنیم.
    وی گفت: انتظار ما این است برای بهسازی بافت های ناکارآمد شهری و کاهش میزان خطرپذیری در این بافت ها اقدامات موثری به عمل آید زیرا هنوز هم گسل های تهران بالقوه فعال هستند و علم مهندسی و عقلانیت حکم می کند آن را به عنوان یک خطر بزرگ برای تهران تلقی کنیم.
    وی گفت: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی آمادگی دارد برای کاهش ریسک پذیری و خطرات احتمالی از وقوع زلزله با تمام نهادها و سازمان ها و شهرداری تهران همکاری کند تا مخاطرات زلزله را در تهران با انجام تحقیقات و پژوهش های علمی به حداقل برسانیم.
    شکرچی زاده افزود: هم اکنون بیش از یک هزار و 100 دستگاه شتاب نگار در سطح کشور رفتار زلزله ها را رصد می کنند و تعداد متخصصان زلزله نیز در کشورمان نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته است، لذا هر گونه ساخت وساز در کشور بدون توجه به پیامدهای زلزله قابل قبول نیست.
    وی گفت: در سند بازآفرینی بافت های فرسوده شهری توجه به مقوله زلزله مورد تاکید قرار گرفته و دولت نیز در نشست اخیر خود اجرای این سند ملی را برای بازآفرینی بافت های ناکارآمد شهری ضروری تشخیص داده است.
    وی گفت: استان تهران و اطراف تهران در وضعیت ناآرامی قرار دارند و در هر ماه ما شاهد وقوع زلزله به بزرگی سه ریشتر هستیم و لذا این نشان می دهد ساختمان ها باید با تمام ملاحظات لرزه ای احداث شود.
    وی گفت: در طرح جامع شهری تهران باید گسل های آن در حوزه ساخت و ساز مورد توجه قرار گیرد تا شهرداری تهران ساخت و ساز را در اطراف این گسل ها با ایمنی کامل انجام دهد.
    در ادامه علی بیت اللهی عضو هیات علمی و رئیس پژوهشکده ساختمان مرکز تحقیقت راه، مسکن و شهرسازی گفت: علاوه بر بافت های فرسوده شهری که در برابر زلزله بسیار ناتوان هستند در برخی از مناطق تهران ساختمان های غیرمجاز احداث شده اند به طوری که از 63 هزار ساختمان در منطقه 16 تهران، 21 هزار ساختمان بدون مجوز ساخته شده و این خطر بزرگی را در این مناطق به وجود آورده است.
    وی تاکید کرد برای کاهش مخاطرات زلزله در بافت های ناکارآمد شهری اولویت بندی بافت های فرسوده برای کاهش ریسک در این مناطق الزامی است و پس از تهیه نقشه ریسک ،مقاوم سازی و بهسازی باید با مشارکت مردم برای کاهش ریسک خطرپذیری زلزله به صورت مناسبی برنامه ریزی شود.
    به گزارش ایرنا، پنجمین نشست «زلزله تهران و بافت فرسوده» در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با همکاری شرکت عمران و بهسازی شهری ایران برگزار شده است.
    این نشست در محل سالن اجتماعات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درحال برگزاری است. محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، محمدسعید ایزدی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی، اقبال شاکری رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران، علیرضا جاوید معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران و عبادالله فتح‌اللهی رئیس سازمان نوسازی شهر تهران از سخنرانان این نشست تخصصی هستند.
    در این نشست استادان دانشگاه، دانشجویان، کارشناسان و اندیشمندان حوزه نوسازی و بهسازی شهری نیز حضور دارند.
    اهمیت بافت فرسوده در زلزله تهران، اولویت بندی مکانی بافت فرسوده درشهر تهران و تحلیل ریسک آن، بررسی اقدام های انجام شده در زمینه بافت فرسوده شهر تهران، چالش ها وراهکارهای مقاوم سازی ، بهسازی و نوسازی بافت فرسوده شهر تهران ، بافت فرسوده شهر تهران و آثار تاریخی و فرهنگی موجود در آن محورهای این نشست تخصصی هستند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی