مدیران خودروعصر اعتبار

یادگاری از زاها حدید در تهران

عصر ساختمان:هرچند زاها حدید معمار سرشناس بین المللی با مرگ خود جامعه معماری و هنری را در غم فرو برد، اما یادگاری از طراحی های خود را با نام هتل برج پاسارگاد، در تهران نیز برجای گذاشته است.

یادگاری از زاها حدید در تهران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از منطقه خوش آب و هوای فرشته تهران، از سال 1391 میزبان ساخت یکی از لوکس ترین و زیباترین هتل های جهان با 58 طبقه، 81 سوئیت، 400 اتاق کلا به وسعت 160 هزار متر مربع است. این پروژه در حال حاضر گودبرداری عظیم خود تا عمق 72 متری را پشت سر گذاشته است.
    ساختمان این پروژه لوکس با ارتفاع 230 متر ، 9 طبقه پارکینگ، 7 طبقه مرکز خرید و فروشگاه های صنایع دستی و سالن های کنفرانس، 3 طبقه تاسیسات، 4 طبقه مراکز تفریحی و رستوران، 1 طبقه لابی مجلل و 34 طبقه هتل را در خود جای می دهد.
    استودیو زاها حدید، معمار سرشناس جهان که به تازگی درگذشت طراحی این پرو ٍژه را بر عهده داشته است.
    زاها حدید فاز 2 برج میلاد را که قرار بود شامل هتل و ساختمان های اداری و تجاری این مرکز باشد را هم طراحی کرده بود که به دلیل پاره ای ملاحظات شهری ساخت این پروژه منتفی اعلام شده است.
    هرچند زاها حدید نامی آشنا در جامعه معماری و حتی هنری جهان است اما در این نوشتار مختصری در مورد زندگی و سبک آثار وی توضیح خواهیم داد:
    زاها حدید (1950-2016) بانویی معمار و تبعه انگلیس و به گفته خود او، مسلمان بود که با طراحی حدود 940 پروژه در 44 کشور جهان (از جمله ایران)، در زمره مشهورترین معماران جهان بود که البته بخش عمده آنها اجرا نشدند. طرح های آزادانه و حیرت انگیزش از او پدیده ای ساخت که منبع الهام بسیاری از معماران جوان در دنیا و به ویژه ایران شد. وی در سال 1328 هجری در بغداد از مادری شیرازی به دنیا آمد و به همین سبب مسلط به زبان فارسی بود و همچنین پدری عراقی داشت که به او تباری عربی داد. او در دانشگاه آمریکایی بیروت به تحصیل ریاضی پرداخت و سیاق هندسی معماری او بر ریاضیات پیچیده ای بنا می شد که آن را در این دانشگاه به خوبی فراگرفته بود. معماری را در مدرسه AA لندن فراگرفت و در فرآیند زاها حدید شدن، ابتدا به شرکت OMA رم کولهاس رفت و سپس در همکاری با دفتر پاتریک شوماخر به آمیزه ای هیجان انگیز از فرم های پویا و بدیع در تلازم معماری، لنداسکیپ و زمین شناسی، دست یافت.

    وی در سال 1357 دفتر خود را در لندن با نام «معماران زاها حدید» تاسیس نمود. 16 سال بعد (1373)، ایستگاه آتش نشانی در پردیس ویترا در آلمان را طراحی کرد که برخلاف عمده کارهای او، اجرا شد و البته بعدها به دلیل ضعف های عملکردی تبدیل به گالری شد. به هرحال این بنا را باید آغاز زاها حدید دانست. زاها حدید با برنده شدن مهم ترین و معتبرترین جوایز معماری همچون پریتزکر پرایز 2004، جایزه استرلینگ و مدال طلایی ریبا یکی از پرافتخارترین زنان معمار بود و در لیست قدرتمندترین ها، خلاق ترین ها و حتی یکی از صد متفکر برتر هفته نامه تایم قرار گرفته است و در آخر، به خانه آخرتی که 65 سال آن را معماری کرده بود، شتافت.
    زاها حدید چگونه معماری می کرد؟

    معماری زاها حدید در درجه نخست، شالوده شکن و ساختارزداست، چرا که به فلسفه دیکانستراکشن (ساختارزدایی) ارجاع دارد. او برآمده از دوران گذار از مدرنیسم به وضعیت پست مدرن است و لذا ا در معماری خود، رویکردی آوانگارد دارد که با نفی فراروایت های معماری گفتمان جدیدی را در معماری رقم زد. شناخت فلسفه دیکانستراکشن، که سبک معماری دیکانستراکشن را پرورانده، ماهیت معماری او را هویدا می سازد. دیکانستراکشن زاییده ذهن ژاک دریدا، فیلسوف پست مدرن فرانسوی است. شاید هیچگاه معماری را به اندازه این سبک ، به یک گرایش فلسفی نزدیک نبینیم. فلسفه ای که ایهام، آشفتگی، ابهام، دوگانگی، عدم ثبات، تزلزل، فریب و عدم سودمندی را در پی دارد و شاید یکی از همین تناقض ها و دوگانگی های معماری زاها حدید، برنتافتن زمینه گرایی پست مدرن باشد، چراکه اندیشه پست مدرنیسم، اساسا زمینه گراست و این تناقض وجود دارد که چرا زاها حدید که در تمام اقلیم ها و قاره ها طراحی کرده، همه بناهای او شبیه یکدیگرند و تابع تفاوت های اقلیم و بوم و فرهنگ مناطقی که در آن به معماری پرداخته، از شرق تا غرب عالم نیستند و بنایی که در کامبوج می سازد، همانگونه طراحی می شود که در قلب نیویورک.
    معمای زاها حدید از طریق تاخوردن و خزیدن لایه ها بر روی هم فرم می گیرد که گاهی بی پروا و آزاد برمی خیزد و نرم و سیال فرومی نشیند. این لایه ها به معماری فولدینگ (folding) مشهور است که به خاستگاه فلسفی خود ارجاع دارد. فولدینگ که حاصل ذهنیات ژیل دلوز، فیلسوف پست مدرن فرانسوی است، ابهام انگیزی، عدم وجود ارجحیت در هیچ چیز، نفی سلسله مراتب عمودی و تاکید بر حرکت افقی را به دوش می کشد و همه اینها مبنایی برای ریزوم وارگی در فرم شد. مولفه هایی که به وضوح ویژگی های معماری زاها حدید را شکل می دهند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۱۲ ماه پیش
        آرشیو