مدیران خودروعصر اعتبار

نوبل معماری ۲۰۱۶ در دستان آلخاندرو آراونا

مراسم اهدای مدال با یادی از زاها حدید

عصر ساختمان:جایزه پریتزکر ۲۰۱۶ طی مراسمی در مقر سازمان ملل متحد به معمار شیلیایی تعلق گرفت.

نوبل معماری ۲۰۱۶ در دستان آلخاندرو آراونا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از هنر آنلاین، آلخاندرو آراوناکه پیش از این به عنوان دریافت کننده جایزه معماری پریتزکر 2016 معرفی شده بود، دوشنبه گذشته، طی مراسمی در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک به طور رسمی این جایزه را دریافت کرد. معماران سرشناسی چون تام مین، تاد ویلیامز، بیلی تسین، جین باند، ریچارد میر، بیارکه انگلس ، کریگ دیکرز، جان رونان، پیتر آیزنمن، فرانسیس کره، موشه سفدی، اودیله دک، شیگرو بان و استیون هال از حاضرین در این مراسم بودند.

    در حالی که درگذشت ناگهانی زاها حدید درهفته گذشته براین رویداد سایه افکنده بود لرد پیتر بالومبو به کرسی خالی حدید در هیئت داوری پریتزکر اشاره کرد و گفت: زاها حدید که خود از برندگان این جایزه در سال 2004 بود، نقش خود را در تثبیت موقعیت برابر زنان همچنین در پافشاری بر عبور از نگاه تعصب گرایانه در عرصه معماری به درستی ایفا کرد.

    پالومبو همچنین به تماس تلفنی‌اش با زاها حدید در همان روزی که او به حمله قلبی دچار شد اشاره کرد که حدید در پاسخ به احوالپرسی او گفته بود: "امروز خیلی خوب هستم. شاید کمی بیش از اندازه."

    در ادامه این مراسم تام پریتزکر رئیس بنیادهایت مدال این رویداد را به آراونا هدیه کرد. این عنوان برای آراونا که مدیریت دوسالانه پیش روی ونیز را بر عهده دارد با جایزه نقدی 100 هزار دلاری همراه است.

    جایزه پریتزکر هرساله در چنین روزهایی رسماً به برگزیده این رویداد اهدا می‌شود؛ جایزه‌ای که به نوبل معماری هم شهرت دارد و از جایگاه معتبری برخوردار است.

    دی ماه سال گذشته بود که طبق اعلام رسمی برگزارکنندگان جایزه 2016 پریتزکر به "آلخاندرو آراونا" معمار شیلیایی تبار، تعلق گرفت. این جایزه به دلیل تلاش‌هایی که این معمار در طراحی ساختمان‌های خدماتی، خانه‌های کم هزینه و پروژه‌های مربوط به بازسازی پس از سانحه داشت، به وی تعلق گرفت. هیئت داوران چهل و یکیمن جایزه‌ی پریتکرز اذعان کردند که آلخاندرو آراونا، با معماری اجتماعی خود سعی کرده تا با بحران مسکن جهانی مقابله کند.

    شهرت آلخاندرو آراونا، تنها محدود به شیلی نیست بلکه او وقایع معماری مختلف در سطح جهان همواره حضور داشته است. او از سال 2009 تا 2015 جزء داوران جایزه‌ی پریتکرز بوده و اخیراً شرکت خود را تأسیس کرده است.

    روش کار این معمار آموزش مهارت‌های ساختمانی به مردم و مشارکت گرفتن از آن‌ها برای ساخت خانه‌ی خود بود. این خانه‌های ارزان قیمت معمولاً با مصالح بومی شکل می‌گیرند و به صورت کامل ساخته نمی‌شوند تا ساکنین بتوانند در گذر زمان خود آن‌ها را توسعه دهند. آلخاندرو آراونا به جای اینکه بیرون از میدان، تنها به طراحی بپردازد، خود را در تمام جوانب طراحی دخیل کرده و فرصت‌های جدیدی را برای هر پروژه ایجاد کرده است.

    همچنین هیئت برگزاری بی ینال (دوسالانه) ونیز، امسال آلخاندرو آراونا را به‌عنوان مدیریت پانزدهمین نمایشگاه دوسالانه معماری ونیز معرفی کرده است.

    رئیس دوسالانه معماری ونیز در خصوص انتخاب آراونا نیز می‌گوید: "به نظر ما، در میان معماران نسل جدید، آلخاندرو آراوانا کسی است که بهترین توصیف از این واقعیت را داشته و نیروی حیات آن را نمایش داده است".

    گفتنی است؛ آراوانا یکی از بنیان‌گذاران گروه معماری ELEMENTAL در سانتیاگو است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو