مدیران خودروعصر اعتبار

اشتغال ایجاد شده در نیروگاه‌های بادی ایران بالاتر از متوسط جهانی

عصر ساختمان- بر اساس مطالعات مقایسه‌ای برآورد میزان اشتغال در نیروگاه‌های بادی کشور و جهان که از سوی ساتبا و توسط دانشگاه تهران انجام شده است، مشخص شد که میزان آمار اشتغال ایجاد شده در این نیروگاه‌ها در ایران بالاتر از متوسط جهانی بوده است.

اشتغال ایجاد شده در نیروگاه‌های بادی ایران بالاتر از متوسط جهانی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، بر اساس ارزیابی صورت گرفته این مسئله می‌تواند ناشی از نوپا بودن این صنعت یا پایین بودن شاخص بهره‌وری نیروی کار در ایران نسبت به کشورهای صنعتی باشد. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که اشتغال ایجاد شده در طول زنجیره ارزش یک نیروگاه بادی 50 مگاواتی بومی، به ایجاد 668 شغل مستقیم و 1670 شغل غیرمستقیم در زمان راه‌اندازی و همچنین 48 شغل مستقیم و 120 شغل غیرمستقیم در زمان بهره‌برداری، تعمیر و نگهداری منجر شده است.

    در طی سال‌های اخیر، اشتغال‌زایی یکی از اصلی‌ترین مزایای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در سراسر جهان بوده است و بر اساس مطالعات آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر (IRENA)، حدود 10.3 میلیون نفر در سال 2017 میلادی در بخش تجدیدپذیرها مشغول به کار بوده‌اند.

    ضمناً در این سال میزان اشتغال جهانی در بخش انرژی باد به رقم 1.15 میلیون نفر و میزان ظرفیت نصب شده انرژی باد به بیش از 539 گیگاوات رسیده و بررسی‌ها حاکی از آن است که تا سال 2050 میلادی بیش از 3.8 میلیون شغل بواسطه توسعه نیروگاه‌های بادی ایجاد خواهند شد.

    گفتنی است: در حال حاضر 19 نیروگاه بادی با ظرفیت 282.6 مگاوات در کشور نصب شده و حدود 100 مگاوات دیگر نیز در حال نصب است.

    طبق برآوردهای صورت گرفته حداقل 30 هزار مگاوات ظرفیت احداث نیروگاه بادی در ایران شناسایی شده است که همین رقم حدود نیمی از اوج بار را تأمین می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی