مدیران خودروعصر اعتبار

با تصویب نمایندگان؛

وزارت راه و شهرسازی مکلف به تعیین نقشه حریم گسل‌ها شد

عصر ساختمان- نمایندگان وزارت راه و شهرسازی مکلف به تعیین نقشه حریم گسل‌ها کردند.

وزارت راه و شهرسازی مکلف به تعیین نقشه حریم گسل‌ها شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی دو پیشنهاد الحاقی به ماده 14 لایحه مدیریت حوادث غیرمترقبه کشور را بررسی کرده و به تصویب رساندند.

    براساس پیشنهاد الحاقی اول در بند «ث» وزارت راه و شهرسازی موظف است:

    1_ نقشه حریم گسل‌ها را با اولویت کلانشهرها به همراه ضوابط و قوانین ساخت‌وساز در حریم گسل‌ها تهیه کنند.

    2_ نقشه پهنه‌بندی خطر زلزله، خطرپذیری، ریسک در سطح ملی و استانی و شهری تهیه کرده و نقشه‌های طرح‌های تفصیلی شهری را برآن اساس مورد بازنگری قرار دهد.

    3_ سامانه پاسخ سریع زلزله را از طریق توسعه شبکه‌های شتاب‌نگار در کشور و کلانشهرها راه‌اندازی کنند.

    4_ نقاط با خطر فروریزش و فرونشست را در حوزه‌های شهری و در مسیر سامانه‌های حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و فرودگاهی تعیین و تمهیدات مهندسی در خصوص مقابله با فروریزش‌های شهری تدوین کنند.

    5_ ارزیابی ایمنی ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه با اولویت‌بندی در شهرها و ارزیابی مقاومت آنها در برابر آتش‌سوزی، زلزله و فرونشست زمین.

    6_ ارزیابی آسیب‌پذیری و اولویت‌بندی نشان‌های حمل و نقل هوایی، دریایی، ریلی و جاده‌ای در رابطه با خطر زلزله، فرونشست و ریزش زمین با هدف شروع اقدامات اجرایی و ارتقاء تاب‌آوری آنها انجام شود.

    7_ با همکاری وزارت نفت، نیرو و مخابرات قرارگیری شریان‌های حیاتی و مجموعه‌های مرتبط به سازمان‌های دولتی و شرکت‌ها در حریم گسل‌ها، فرونشست و فروریزش زمین ارزیابی شده و موارد لازم در جهت شروع اقدامات اجرایی ارائه شود.

    پیشنهاد الحاقی به بند «ث» ماده 14 لایحه مدیریت حوادث غیرمترقبه به شرح زیر است:

    مسئولیت‌های سازمان‌ نیروهای مسلح در حوادث غیرمترقبه به شرح زیر است:

    مدیریت بحران، نحوه ورود و نقش‌آفرینی، میزان و چگونگی به‌کارگیری نیروی انسانی و منابع و امکانات آنها در حوادث مذکور مبتنی بر اصل 147 قانون اساسی مطابق با آیین‌نامه خواهد بود که توسط ستاد کل نیروهای مسلح با همکاری دولت تهیه و به تصویب فرمانده معظم کل قوا برسد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی