مدیران خودروعصر اعتبار

لوستر نماد قدیمی اشرافیت

عصر ساختمان- نور و روشنایی، اتفاقی است که از ابتدای آفرینش انسان مسئله مهم و حیاتی بوده است؛ از پرستش خورشید گرفته تا کشف آتش و اختراع برق.

لوستر نماد قدیمی اشرافیت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، امروزه هم نور، تمام لحظه‌های زندگی ما انسان‌ها را در برگرفته است و علاوه بر نقش اصلی خود؛ یعنی روشنایی محیط، تبدیل به وسیله‌ای برای زیبایی فضا و دکوراسیون داخلی و خارجی شده است. لوستر یکی از اکسسوارهای سنتی دکوراسیون داخلی در فضاهایی همچون اتاق نشیمن، سالن ناهارخوری، تالارهای بزرگ و... است که استفاده از آن در این روزگار، بر محوریت زیبایی و روشنایی تاکید دارد. لوستِر که به نام‌های چلچراغ، آویز یا نورافشان نیز شناخته می‌شود) شاخه‌ای از لامپ های تزئینی است که معمولاً به صورت ثابت بر سقف منازل نصب می‌گردند. لوسترها معمولاً با ده‌ها لامپ و منشور کریستالی مزین می‌شوند. بزرگترین لوستر کریستالی جهان، هدیه‌ای از طرف ملکه ویکتوریا بود، که امروزه در کاخ دلمه‌باغچه در استانبول قرار دارد. این لوستر 750 لامپ دارد و وزن آن 4٫5 تن است.
    در اوایل قرن 18، نصب لوستر های پر پیچ و تاب ساخته شده از آلیاژهای مس، برنز و طلا همراه با شمع های فراوان در عمارت های تجار و بازرگانان به شدت افزایش یافت. در این دوره، نقوش نئوکلاسیک کار شده در شاخه و بدنه لوسترهای فلزی و همچنین چوبی رواج یافت.
    ابداع کننده اولین طرح های لوستر، ایتالیایی ها از سال 1500میلادی بوده‌اند، فکر استفاده از لوستر به عنوان یک وسیله دکوری و زینتی را به جهان ارائه کردند.
    لوسترها در بیش از 12 دسته‌بندی مختلف به بازار عرضه می‌شوند که در این بین می‌توان به لوسترهای بزرگ، لوستر سقفی، لوستر آشپزخانه، لوستر مدرن، لوستر کلاسیک، لوستر آویز و… اشاره کرد.

    انـــواع لوستــر
    نورپردازی یکی از اساسی ترین اصول طراحی داخلی ساختمان است و انتخاب لوستر به عنوان یکی از تجهیزات کاربردی نورپردازی، دارای اهمیت ویژه ای است .نصب یک لوستر مدرن و شیک در اتاق پذیرایی و یا آشپزخانه می تواند به زیبا تر شدن دکوراسیون داخلی منزل شما کمک بسیاری نماید. انتخاب مدل لوستر معمولا بر اساس اندازه فضای اتاق و نیز مدل های گچ بری و طرح های روی سقف اتاق انجام می گیرد. نواع لوستر که به دو دسته اصلی لوستر کلاسیک و لوستر مدرن تقسیم می شود.

    لوستر کلاسیک:
    هنوز هم محصولات سنتی و کلاسیک مورد استقبال بسیاری از افراد است. لوستر های کلاسیک نیز بر همین اساس طراحی و عرضه می شوند. البته باید خاطر نشان کرد که تنوع شکل شاخه ها و شکل کریستال ها روز به روز بیشتر شده و همین امر باعث شده طرفداران این نوع لوستر رو به افزایش باشند. همان گونه که می دانید لوستر کلاسیک یکی از قدیمی ترین انواع لوستر است. شاید در فیلم های قدیمی، در سالن های بزرگ و در کاخ ها لوستر های بزرگ و شاخه ای را مشاهده کرده اید که دقیقا همان لوستر کلاسیک است. اما برخی از افراد از نام این لوستر گمان می کنند که از آن تنها می توان در ساختمان های قدیمی و یا دکوراسیون هایی با سبک کلاسیک و سنتی استفاده می شود در صورتی که لازم به ذکر است که لوستر کلاسیک تنوع بسیار زیادی از نظر مدل های مدرن و قدیمی دارد که این امکان را فراهم می کند تا شما متناسب با سبک معماری خانه و همچنین سبک دکوراسیون بهترین مدل لوستر کلاسیک را انتخاب کنید.
    لوستر کلاسیک دارای شاخه هایی است که مدل و طرح آن ها با یکدیگر متفاوت است. برخی از شاخه ها بلند و برخی کوتاه هستند و یا این که در مدل هایی از لوستر کلاسیک ممکن است جنس شاخه ها از نوع براق و در برخی دیگر کدر طراحی شود.
    معمولا لوستر کلاسیک دارای یک بدنه که زیرکار است و عموما از جنس فلز هست و قسمت بعد که در خرید لوستر های کلاسیک باید به آن توجه کنیم، کریستال محصول است. کریستال ها از نظر شفافیت و ماندگاری در چند درجه تقسیم بندی می شوند. کلیه موارد ذکر شده در قیمت نهایی برای خرید لوستر تاثیر گذار است.

    لوستر مدرن:
    لوستر مدرن در طراحی فضاها و دکوراسیون های جدید و امروزی که از مبلمان و وسایل دکوراتیو با طراحی و اشکال خاص است استفاده می شود. این فضا ها نیازمند لوستر مدرن با طرح های شیک، لوکس و در عین حال متفاوت می باشد که جلوه ای خاص به فضا می بخشند. از لوستر مدرن برای پذیرایی، نشیمن، آشپزخانه، راهرو ها و همچنین فضاهای اداری و تجاری استفاده می کنند.
    لوستر مدرن معمولا به لوستر هایی که بر خلاف لوستر کریستالی و یا سایر محصولات کلاسیک، در اشکال منظم تر و ساده تر و به دور از زرق و برق اضافی تولید شده اند، گفته می شود. سادگی و نظم از نکات بارز لوستر های مدرن است. محصولاتی که در آن ها از شید( کلاهک) استفاده شده، قابلیت انتخاب رنگ کلاهک توسط شما را داشته و در صورت لزوم از پارچه شما برای ساخت کلاهک لوستر استفاده می گردد تا طرح لوستر با دکوراسیون شما هماهنگ تر شود. در کنار خرید لوستر های مدرن، معمولا از چراغ آویز مدرن نیز برای فضاهای مدرن استفاده می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو