مدیران خودروعصر اعتبار

عضو انجمن‌های انرژی‌های تجدیدپذیر ایران خبرداد

افزایش ۳۰ درصدی نرخ پایه خرید تضمینی برق انرژی‌‌های تجدیدپذیر تا پایان امسال

عصر ساختمان- عضو انجمن‌ انرژی‌های تجدیدپذیر ایران با بیان اینکه پیشنهاد وزارت نیرو برای افزایش تا ۳۰ درصدی نرخ پایه خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های خورشیدی مطرح است، گفت: روند اجرای نیروگاه‌های خورشیدی در کشور یکسان نیست.

افزایش ۳۰ درصدی نرخ پایه خرید تضمینی برق انرژی‌‌های تجدیدپذیر تا پایان امسال
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، بهزاد علی‌محمدی امروز با اشاره به اینکه سامانه سولار با هدف هر خانه یک نیروگاه و اجرای زیرساخت‌های کنترل نیروگاه‌های خورشیدی ایجاد شده است، گفت: این سامانه با هدف ایجاد تأمین مالی، پیمانکاری و خدمات پس از فروش برای مدیریت نیروگاه‌های خورشیدی از سه سال قبل فعالیت خود را آغاز کرده و در یک سال و نیم گذشته 420 نیروگاه را در ایران بازبینی کرده است.

    وی با بیان اینکه اگر نیروگاه‌های خورشیدی 50 درصد راندمان خود را از دست بدهند دیگر کارایی نخواهند داشت، گفت: تمامی نیروگاه‌هایی که ساخته شده‌اند توسط این سامانه می‌توانند مدیریت شوند.

    عضو هیأت مدیره پروژه‌نیروگاهی تأکید کرد: سال‌ها بود که نیروگاه‌های خورشیدی کشور شناسنامه نداشتند، بنابراین این سامانه با تلاش بسیار توانست نیروگاه‌های خورشیدی را شناسنامه‌دار کند تا مشخص شود نیروگاه از چه تجهیزاتی استفاده کرده و چه زمانی اجرا شده است، بنابراین با این سامانه می‌توان فهمید که اگر نیروگاه ایرادی داشته است کدام بخش از تجهیزات باید تعویض و یا تعمیر شود.

    علی‌محمدی با اشاره به اینکه با این سامانه و شناسنامه‌دار شدن نیروگاه‌های خورشیدی باعث بازگشت 25 درصد راندمان نیروگاه خواهد شد، گفت: در حال حاضر 9500 واحد نیروگاه خورشیدی در کشور نصب شده که حدود 47 مگاوات مربوط به بخش نیروگاه‌های خورشیدی است.

    به گفته وی، نصب مزارع خورشیدی بالای یک مگاوات و بخش خانگی زیر 100 کیلووات ساعت است.

    عضو هیأت مدیره پروژه‌ نیروگاههای سولار با اشاره به اینکه پتانسیل کاهش نور خورشید در ایران چند برابر کشور آلمان است، اما کشور آلمان از لحاظ نصب نیروگاه خورشیدی بسیار جلوتر از ایران است در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که پرسیده بود، چرا میزان سرمایه‌گذاری برای نصب نیروگاه خورشیدی در ایران پایین است، گفت: در ایران سرمایه‌گذاری معمولاً به سمت سرمایه‌های شناور می‌رود و بر اساس مدیریت پایدار نیست.

    همچنین در این نشست کامران دوراندیش نماینده مدیرعامل شرکت مدیریت پروژه‌ نیروگاههای سولار با بیان اینکه سه چالش اصلی برای نیروگاه‌های تجدیدپذیر وجود دارد، گفت: چالش نخست برای نیروگاه‌های تجدیدپذیر در اجرای نامنظم و شلخته نیروگاه‌های خورشیدی بوده است. بنابراین مدیریت پروژه‌ نیروگاه سولار تلاش کرد این وضعیت را منسجم و منظم کند.

    وی افزود: شناسنامه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و خورشیدی نامنظم بود که به واسطه این سامانه مشکل حل شد و پس از آن تلاش کرد خدمات پس از فروش که به نیروگاه‌ها داده نمی‌شد، به واسطه رصد این مشکل برطرف شود.

    دوراندیش با بیان اینکه در این مسیر به دو اختراع مهم رسیدیم که اولین آن دستگاه مانیتورینگ نیروگاه‌های خورشیدی است که قبلاً وارداتی بود دست پیدا کردیم، گفت: با این اختراع برای صد نیروگاه 200 میلیون دلار صرفه‌جویی صورت گرفت. 

    نماینده مدیرعامل شرکت مدیریت پروژه‌ نیروگاهی افزود: برای اولین بار در دنیا از پانل‌های ارتباطی رایگان استفاده کردیم و شبکه محلی رصد احداث شد، بنابراین به واسطه این دو فعالیت‌ها در سطح کشور 2400 فرصت شغلی مستقیم و 24 هزار فرصت شغلی غیرمستقیم ایجاد شد.

    وی با بیان اینکه سال گذشته بعد از اجرای این پروژه با 18 بانک وارد مذاکره شده و با پست‌بانک موفق به امضای تفاهم‌نامه برای تأمین مالی شدیم، گفت: یکی از اهداف بزرگ توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر روستاها و مناطق محروم است که به همین منظور حتی سازمان بسیج نیز در یک طرح جهاد روشنایی مقرر کرده 3 هزار واحد نیروگاه خورشیدی برای ایجاد درآمد و اشتغال در کشور نصب کند.

    دوراندیش ادامه داد: بیشترین هدف در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر علاوه بر کاهش مصرف سوخت تولید رفاه اجتماعی است، هر چند اشتغال نیز در پی خواهد داشت پس تولید رفاه اجتماعی در مناطق محروم در روستاها نسبت به اشتغال بهتر و بیشتر است.

    نماینده مدیرعامل شرکت مدیریت پروژه‌ نیروگاهی سولار با اشاره به اینکه صندوق توسعه ملی برای انرژی‌های تجدیدپذیر، منابع مالی تعریف و اختصاص داده است، گفت: برای مزارع خورشیدی و نصب نیروگاه‌های خورشیدی در منازل، صندوق توسعه ملی 7500 میلیارد تومان اختصاص داده است که برای مزارع خورشیدی این عدد 3000 میلیارد تومان است.

    دوراندیش با بیان اینکه پیشنهاد کرده‌ایم که کارگروه علمی و تخصصی در معاونت فناوری اطلاعات ریاست جمهوری تشکیل شود، گفت: قطعاً با تشکیل این کارگروه سرعت توسعه انرژی‌های خورشیدی بیشتر خواهد شد.

    وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس که وزارت نیرو چه پیشنهادی برای افزایش نرخ خرید تضمینی انرژی‌های خورشیدی دریافت کرده است، گفت: در حال حاضر خرید تضمینی از نیروگاه‌های خورشیدی در بخش خانگی برای هر کیلووات ساعت 800 تومان و برای مزارع خورشیدی 490 تومان است، بنابراین پیشنهاد شده است که نرخ پایه برای خرید تضمینی برق از انرژی‌های خورشیدی 30 درصد افزایش یابد.

    دوراندیش در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس که آیا تجهیزات نیروگاه‌های خورشیدی ساخت داخل است، گفت: در حال حاضر واردات تجهیزات اینورتر از کشورهای کره، چین و یا آلمان وارد می‌شود.

    وی در پاسخ به این سؤال که در سازمان بسیج اعلام کرده در سال جاری و در طرح جهاد روشنایی قرار است 3 هزار واحد نیروگاه خورشیدی نصب کند، آیا از مدیریت پروژه‌های نیروگاهی سولار درخواستی در این خصوص برای کمک داشته است یا خیر، گفت: ما می‌توانیم به سازمان بسیج از طریق رصد و اقدامات لجستیکی به سازمان بسیج کمک کنیم.

    وی با بیان اینکه برای نصب نیروگاه‌های خورشیدی در منازل هر متقاضی برای هر کیلووات 7 میلیون تومان سرمایه می‌خواهد، گفت: قطعاً با نصب یک مگاوات نیروگاه خورشیدی از میزان یارانه اختصاص یافته از سوی دولت برای 22 نفر کاهش می‌یابد.

    دوراندیش تأکید کرد: با نصب نیروگاه‌های خورشیدی 5 میلیون تن آلاینده‌های محیطی نیز کاهش خواهد یافت و جلوی اتلاف انرژی نیز گرفته خواهد شد. پس بنابراین سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر ایران می‌تواند به عنوان یک ستاد قوی می‌تواند با درگیر کردن بانک‌ها برای تأمین مالی به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر کمک کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار