مدیران خودروعصر اعتبار

بلوک‌هایی که نور را تامین می‌کنند

عصر ساختمان- بلوک‌های شیشه‌ای، قطعاتی از نوعی مصالح هستند که از جنس شیشه ساخته می‌شوند. این قطعات جنبه تزئینی دارند و نمی‌توان از آنها به عنوان بلوک‌های سازه‌ای در سازه‌های بنایی استفاده کرد. برای اتصال آنها به طور معمول به جای ملات از چسب یا ستون‌ تیرهای چوبی و فلزی استفاده می‌شود.

بلوک‌هایی که نور را تامین می‌کنند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از روزگار معدن، بلوک‌های شیشه‌ای از دهه 1900 میلادی (1280خورشیدی) ساخته شدند و بیشتر برای تامین نور طبیعی ساختمان به وسیله دیوارها کاربرد دارند. انواع مختلفی از این بلوک‌های شیشه‌ای از نوع ایرانی، چینی، فرانسوی و ایتالیایی در بازار موجود است. برخی از پرکاربردترین مدل‌های بلوک شیشه‌ای، شامل «کلودی»، «کوبیسم» و «دبل استار» است. البته مدل‌های دیگری از آنها در استخر، حمام، سونا و سرویس‌های بهداشتی استفاده می‌شود.


    انواع بلوک‌های شیشه‌ای
    بلوک‌های شیشه‌ای در انواع رنگ‌ها و طرح‌های مختلف و با ابعاد متفاوت ارائه می‌شوند که به طور کلی می‌توان آنها را به دسته‌ بلوک‌های شیشه‌ای مات، بلوک‌های شیشه‌ای طرح‌دار، بلوک‌های شیشه‌ای شفاف، بلوک‌های شیشه‌ای رنگی، بلوک‌های شیشه‌ای توپر و بلوک‌های شیشه‌ای ایمن یا ضد آتش طبقه‌بندی کرد.


    موارد کاربرد
    از این محصول برای پارتیشن‌بندی داخل ساختمان، دفاتر اداری، فضای بین سرویس‌ها، رختکن‌ها، فضای بین دوش و روشویی، اوپن، نمای ساختمان، ایجاد نورگیر در حریم همسایه‌ها، راه‌پله‌ها، دیوار استخرها، بین در‌های ضد سرقت، سقف‌ها، کف‌ها و.... استفاده می‌شود. از نظر مقاومتی (فشار) این محصول 7 برابر محکم‌تر از بلوک سیمانی و 4 برابر محکم‌تر از آجر است. از نظر عایق بودن، این محصول 100درصد عایق گرما، سرما و رطوبت و 99درصد عایق صوت است چون فضای بین شیشه‌ها خلا بوده و در بعضی از آنها از گاز استفاده شده که دارای رنگ‌بندی‌های متنوع است.


    مزایای بلوک‌های شیشه‌ای
    از این نوع بلوک‌ها در ساختمان‌های مسکونی، فضاهای اداری، رستوران‌ها، انبارها، بناهای هنری، فرهنگی و مذهبی استفاده می‌شود. آجرهای شیشه‌ای از این برتری‌ها برخوردارند:
    - امکان استفاده در جداسازی فضاهای داخلی با حفظ روشنایی کافی.
    - کم بودن ضخامت در مقایسه با دیوارهای آجری سنتی (دست‌کم 15 سانتی متر) که منجر به افزایش فضای مفید اتاق می‌شود.
    - ویژگی بالای ایزولاسیون صوتی و حرارتی.
    - سبک‌تر بودن در مقایسه با دیوارهای آجری سنتی.
    - امکان بکارگیری طرح‌ها و رنگ‌های مختلف در یک یا چند دیوار، بنا بر هر سلیقه.
    - سادگی و سرعت عمل بالا در نصب و بکارگیری آجر شیشه‌ای در مقایسه با آجرهای سنتی زیرا مراحل مختلف و متعدد دیوارکشی سنتی شامل آجرچینی، گچ و خاک، سفیدکاری و نقاشی در آجرهای شیشه‌ای فقط شامل آجرچینی و در موارد خاص، بندکشی است.
    - کم بودن نرخ تمام شده دیوار شیشه‌ای در مقایسه با دیوار سنتی.
    - دیوارهای شیشه‌ای به سادگی فقط با یک دستمال نمدار قابل نظافت هستند و کمترین مزاحمت را برای ساکنان دارند، در حالی که دیوارهای سنتی دست‌کم هر 4 سال یک بار نیاز به رنگ‌آمیزی دارند.
    - امکان بکارگیری آجرهای شیشه‌ای در تمام یا بخش‌هایی از نمای ساختمان.
    - امکان بکارگیری آجرهای شیشه‌ای در ساخت سکوبندی آشپزخانه یا میز اوپن آن.


    ساختار بلوک‌های شیشه‌ای
    بلوک‌های شیشه‌ای توخالی که برای دیوارها تولید می‌شوند، حاصل ترکیب شیشه بازیافتی، شن، خاکستری سودا و سنگ آهک هستند. این مواد حرارت دیده و با هم ترکیب می‌شوند سپس درون قالب‌هایی با الگوهای متفاوت ریخته می‌شوند و هر قالب یک نیمه بلوک را تشکیل می‌دهد. 2نیمه، جداگانه تولید می‌شوند و پس از اینکه بلوک‌ها سد شدند دوباره حرارت دیده و 2قطعه به یکدیگر فشرده می‌شوند. به این ترتیب در فضای درون این محصول تا حدی خلا ایجاد می‌شود. با توجه به اینکه این بلوک‌ها توخالی هستند، قدرت باربری آجر را ندارند. این بلوک‌ها در کرتین وال (نمای کرتین وال یکی از انواع نماهای شیشه‌ای ساختمان با سیستم پوشش با سازه خود ایستا است) کاربری دارند. دیوارهای ساخته شده از این محصول به علت قاب‌بندی‌شان، در ساخت محدودیت ایجاد
    می‌کنند.
    بلوک‌های شیشه‌ای مورد استفاده در کف به طور معمول به عنوان یک قطعه توپر یا به عنوان بلوک شیشه‌ای تو خالی با وجه‌های ضخیم‌تر از بلوک‌های مخصوص دیوار ساخته می‌شوند. این بلوک‌ها به طور معمول درون شبکه بتن مسلح قاب می‌شوند یا درون قاب فلزی قرار می‌گیرند. بلوک‌های ساخته شده برای دیوار به هیچ عنوان نباید در کف به کار برده شوند چراکه باربری آنها برای کاربرد در کف مناسب نیست.


    معایب بلوک‌های شیشه‌ای
    البته بلوک‌های شیشه‌ای به طور کلی دارای 2عیب کلی هستند:
    - توانا نبودن در باربری
    - نداشتن قابلیت تعمیر جزئی در صورت بروز عیب در یکی از بلوک‌ها.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار