مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس مرکز تحقیقات بتن:

رواج کم‌فروشی در بخش بتن

عصر ساختمان- احمدوند، گفت: استانداردسازی در بخش ساخت و ساز تنها ۱۵ درصد هزینه‌ها را افزایش می‌دهد و متأسفانه برخی از تولیدکنندگان با استفاده از بتن‌های بی‌کیفیت معضل جدیدی را در این بخش ایجاد کرده‌اند.

رواج کم‌فروشی در بخش بتن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مصطفی احمدوند رئیس مرکز تحقیقات بتن در نشست خبری جشنواره بتن و زلزله ایران با بیان اینکه هدف ما از راه‌اندازی این مرکز تحقیقات افزایش کیفیت ساخت و ساز بوده است، اظهار کرد: کیفیت ساخت و ساز در دهه‌های گذشته بسیار پایین بوده و همین امر موجب افزایش خسارت‌های ناشی از زلزله است.

    وی ادامه داد: در راستای افزایش کیفیت ساخت و بررسی چشم انداز بتن و ساخت و سازهای بتنی از سال 74 استانداردی را برای کنترل بتن در کشور تدوین کردیم که این تحقیق دارای 9 محور و 7  نظام است.

    احمدوند، تصریح کرد: این چشم‌ انداز مسائل مربوط به استاندارد سیمان، آب، مواد و مصالح ساختمانی بتن و فرآوردهای استانداردسازی را بررسی می‌کند.

    رئیس مرکز تحقیقات بتن(متب) از انعقاد تفاهم‌نامه و مؤسسه استاندارد خبر داد و گفت: در همین راستا کمیته‌های تخصصی را با حضور تولیدکنندگان و مشاوران تشکیل داده‌ایم و در سال  94 این طرح را به تصویب رساندیم.

    وی با اشاره به اینکه تمامی استانداردهای مهم دنیا را جمع‌آوری و آنها را ایرانیزه کرده ایم، گفت: سعی داریم با اجرایی کردن این استانداردها در  حوزه بتن تحولی را در این بخش ایجاد و ویژگی‌ها و کیفیت ساخت و ساز را به صورت جهشی افزایش دهیم.

    احمدوند با گله‌مندی از این موضوع که متأسفانه قانون استانداردها اجرایی نمی‌شود، افزود: عدم احترام به ارزش‌های انسانی، عدم وجدان، پایبند نبودن به شعور ایرانی، قانون شکنی و عدم رعایت استانداردهای ملی از مهم‌ترین دلایلی است که این استانداردها در کشور رعایت نمی‌شود.

    رئیس مرکز تحقیقات بتن (متب) اظهار کرد: تمامی استانداردهای این بخش به نفع مردم و مصرف کنندگان است و مهندسان باید با افزایش کیفیت ساخت و سازهای مطلوب بتوانند دوام و مقاومت ساختمان‌ها را افزایش دهند.

    وی ادامه داد: هم اکنون 130 میلیون تن بتن آماده در کشور تولید می‌شود که بخش عمده‌ای از آنها زیرزمینی است و همین موضوع تبدیل به معضل کنونی بخش تولید شده است.

    احمدوند تصریح کرد: در هر زلزله بیش از هزار میلیارد تومان خسارت به کشور وارد می‌شود و تولیدکنندگان بخش مسکن اگر 15درصد بیشتر از قیمت تمام شده برای ساخت یک واحد مسکونی هزینه کنند سلامت و جان انسان‌ها حفظ می‌شود.

    رئیس مرکز تحقیقات بتن (متب) با اشاره به اینکه متأسفانه فقر استاندارد در هر کشوری وجود دارد، افزود: عده‌ای به دلیل افزایش هزینه‌های مالی علاقه‌مند نیستند که از بتن استاندارد استفاده کنند و از سوی دیگر بسیاری از سازندگان، صنعتی‌سازی درست را رعایت نمی‌کنند.

    احمدوند برج و مال‌ها را معضل جدید تهران در زمان زلزله دانست و گفت: تنها 18 درصد از ساختمان‌ها در  برابر زلزله مقاوم هستند و مابقی ساختمان‌ها در برابر زلزله دچار خسارت‌های بسیار می‌شوند.

    رئیس مرکز تحقیقات بتن (متب) با بیان اینکه آب بتن نباید از 40 صدم در برابر سیمان بیشتر باشد، افزود: یک متر مکعب بتن 2 هزار و 400 کیلوگرم وزن دارد و باید 400 کیلوگرم سیمان در آنها استفاده شود، اما برخی از تولیدکنندگان آب را وارد بتن می‌کنند که همین امر باعث کاهش کیفیت و کم فروشی می‌شود.

    وی به برگزاری دوره‌های آموزشی در برخی از استان‌ها اشاره کرد و افزود: برخی از استان‌ها مانند کرمانشاه مؤسسه استاندارد بررسی بتن ندارد و همین موضوع  باعث شده که کارخانه‌های تولیدی بتن، استانداردها را رعایت نکنند، اما ما در برخی از استان‌ها مانند سمنان دوره‌های آموزشی برگزار کرده‌ایم تا تولیدکنندگان و  کارخانه‌ها از بتن با کیفیت در این بخش استفاده کنند.

    احمدوند توضیح داد: برخی از مسئولان این حوزه  معتقدند که از مؤسسه استاندارد درخواست کرده‌ایم که طرح استانداردهای تولید بتن را ویرایش کنند، اما با بررسی‌های انجام شده مشخص شد که چک لیست کارخانه تولید و به روز بودن ماشین آلات حذف شده که همین امر مشکلات بسیاری را در این حوزه ایجاد می‌کند.

    رئیس مرکز تحقیقات بتن (متب) در پایان از بیست و یکمین همایش سالانه ملی انجمن بین‌المللی بتن (ACI) در پنجم و ششم دی ماه خبر داد و گفت: در این همایش تحقق توسعه پایدار ملی، بتن، ساخت و ساز بتنی ایران در سال 1404 با اتکا بر الگوی ایرانی همدل برگزار می‌شود و هدف از برپایی این همایش بازگشت تفکر عقلانی، اندیشه علمی، احیای احترام به ارزش‌های اخلاقی است و سعی خواهیم کرد با برپایی این همایش بتوانیم کیفیت ساخت و ساز را افزایش دهیم با رعایت صحیح استانداردهای ملی اجباری بتن را در این بخش وارد کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو