مدیران خودروعصر اعتبار

سخنگوی سازمان ساتبا مطرح کرد

فاصله ۱۰ برابری قیمت خرید و فروش برق تجدیدپذیر‌ها

عصر ساختمان- سخنگوی سازمان ساتبا گفت: در حال حاضر وزارت نیرو به طور میانگین برق را به قیمت ۸۰ تومان به ازای هرکیلوات ساعت به مشترکین می‌فروشد و در مقابل برق تولیدی واحد‌های تجدیدپذیر را به ازای هرکیلوات ساعت ۸۰۰ تومان از مردم خریداری می‌کند.

فاصله ۱۰ برابری قیمت خرید و فروش برق تجدیدپذیر‌ها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از میزان، جعفر محمدنژاد با اشاره به اینکه ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور به بیش از 660 مگاوات رسیده است، گفت: در حال حاضر بیش از دو هزار و 100 واحد کوچک پشت بامی در مناطق مختلف کشور و به ویژه در نواحی روستایی و دورافتاده نصب شده است.

    وی رویکرد وزارت نیرو و مجموعه ساتبا را مشارکت‌دهی مردم برای تامین برق دانست و افزود: در پروسه نصب نیروگاه‌های تجدیدپذیر هیچ اجباری وجود ندارد که مشترکین برق تولیدی خود را مصرف کنند بلکه برای توجیه پذیری و اقتصادی شدن این امر مردم را تشویق کرده‌ایم تا برق تولیدی خود را در اختیار شبکه قرار داده و انرژی مورد نیازشان را از شبکه وزارت نیرو دریافت کنند.

    سخنگوی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) تاکید کرد: در حال حاضر وزارت نیرو به طور میانگین برق را به قیمت 80 تومان به ازای هرکیلوات ساعت به مشترکین می‌فروشد و در مقابل برق تولیدی واحد‌های تجدیدپذیر را 10 برابر بیشتر و به قیمت 800 تومان به ازای هرکیلووات ساعت از مردم خریداری می‌کند.

    جعفرنژاد در خصوص هزینه راه‌اندازی واحد‌های تجدیدپذیر در کشور، گفت: پیش از این راه‌اندازی یک سیستم پنج کیلوواتی بین 25 تا 27 میلیون تومان هزینه سرمایه‌گذاری نیاز داشت، ولی در حاضر این مهم متاثر با نوسانات اخیر ارزی دچار تغییر شده و بین 15 تا 20 درصد هزینه سرمایه‌گذاری در این بخش افزایش یافته است. اما با این وجود فاصله 10 برابری قیمت خرید و فروش برق تجدیدپذیر‌ها موجب توجیه‌پذیری سرمایه‌گذاری در این بخش برای مردم شده است.

    وی خاطرنشان کرد: میانگین درآمد احداث یک نیروگاه خورشیدی در پشت بام منازل 650 تا 800 هزار تومان برای هر خانوار درآمد ایجاد خواهد کرد. همچنین بازگشت سرمایه در این بخش نیز با قیمت‌های قبلی کمتر از سه سال بوده است، ولی در حال حاضر پس از نوسانات اخیر بازار ارز به حدود پنج سال رسیده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو