مدیران خودروعصر اعتبار

جای خالی اقدام و عمل درصنعت ساختمان!

عصر ساختمان :کارشناسان و صاحبنظران معتقدند چرخ صنعتی سازی ساختمان در کشور بایستی تندتر بچرخد چون این نوع ساخت و ساز باعث کاهش مدت زمان احداث پروژه، افزایش بهره وری و ... می شود.

جای خالی اقدام و عمل درصنعت ساختمان!
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از اکونیوز،، رشد روز افزون جمعیت نیاز به انبوه سازی در حجم بسیار زیاد در حداقل زمان، جابجای تجهیزات کارگاهی به منظور استفاده دوباره  در محل های جدید، صنعت ساختمان را بسوی احداث ساختمان های صنعتی سبک با قابلیت جابجایی و نصب سریع  سوق می دهد.از طرفی یکی از فرمایشات 10 گانه مقام معظم رهبری در ابتدای سال 95 - حرم مطهر رضوی - " ارتقای بهره وری  انرژی " بود . بانک مسکن در لبیک به فرمایش معظم له وام های 150 میلیون تومانی برای ساخت مسکن به شرط صنعتی سازی در جهت مصرف بهینه انرژی در نظر گرفته است.
    "نادر قاسمی " مدیر اعتبارات بانک مسکن کشور به خبرنگار اکونیوز می گوید: این بانک با اعطای تسهیلات مزبور می خواهد از فناوری های نوین در امر ساخت و ساخت حمایت کند زیرا صنعتی سازی باعث کاهش مدت زمان احداث پروژه و افزایش بهره وری می شود.
    وی ادامه داد: بطور کلی  کسانی که مصادق فناوری نوین ساختمانی را در امر ساخت و ساز اجرا می کنند بانک مسکن از آنان حمایت جدی خواهد داشت چرا که دانش بنیان بودن در امر ساخت و ساز  در شرایط امروز  جامعه یک ضرورت است.
    مدیر اعتبارات بانک مسکن می افزاید: در حال حاضر حداکثر سقف تقسیط هر واحد مسکونی 60 میلیون تومان است اما با توجه به اینکه طرح تضمین معاملات فروش اقساطی در کشور رو نمایی شده است بقیه منابع مالی را می توان از محل طرح تضمین تامین کرد.
    به نظر می رسد تمامی راهکارها ی ممکن به جهت اینکه تقسیط تسهیلات دریافتی و همینطور مشکلی برای سازندگان و پیمانکاران ایجاد نشود، مهیا شده است.
    بررسی ها نشان می دهد صنعتی سازی در رونق و شکوفایی صنعت ساختمان نقش بی بدیلی بازی می کند با توجه به اهمیت موضوع از بیشتر کسانی که سئوال می‌شود صنعتی‌سازی ساختمان چیست، بلافاصله پاسخ می‌دهند"پیش‌ساخته" در حالی که منظور از صنعتی‌سازی فقط ساختمان‌های پیش‌ساخته نیست بلکه تولید محصولات و استانداردها نیز به صورت صنعتی تولید می‌شود.
    حرکت به سمت صنعتی‌سازی ساختمان از دهه 50 آغاز شد اما در این بخش تا کنون موفقیت چندانی حاصل نشده است.ارتقای کیفیت و صرفه‌جویی در منابع دو معیار اصلی و کلی صنعتی‌سازی ساختمان  است.
    در دنیا با رفتن به سمت صنعتی‌سازی ساختمان تا 30 درصد در منابع مالی نسبت به سنتی‌سازی صرفه‌جویی می‌شود که به همین میزان نیز می‌تواند در اقتصاد‌مسکن ایران موثر باشد.
    "محمد رضا انصاری " رئیس هیئت‌ مدیره شرکت کیسون ضمن تفکیک صنعتی‌سازی ساختمان در دو حوزه انبوه‌سازی و مسکن شهری (غیر انبوه)  می گوید: در حال حاضر صنعتی‌سازی اغلب در بخش انبوه‌سازی مسکن مورد توجه قرار می‌گیرد در حالی که انبوه‌سازی تنها 10 درصد از اقتصاد مسکن را دربر‌دارد و 90 درصد از واحدهای مسکونی کشور غیر انبوه هستند.
    وی ادامه داد: در دنیا روش‌های مختلف ساخت ساختمان به شکل صنعتی ارائه می‌شود که بین 18 تا 20 روش صنعتی‌سازی به تناسب اقلیم و شرایط جغرافیایی هر کشور وجود دارد.
    انصاری با تاکید براینکه در انواع روش‌های صنعتی‌سازی ساختمان باید تمام فرآیندهای ساخت از طراحی تا اجرا کنترل و بررسی شود،توضیح داد: در غیر این صورت دستاوردهای استفاه از روش‌های صنعتی‌سازی می‌تواند موفق‌باشد.
    با توجه به توضیحاتی که پیشتر آمد اکنون این سئوال در ذهن تداعی می شود که چه باید کرد تا سهم 90 درصدی ساختمان‌های غیر انبوه کشور نیز مشمول صنعتی‌سازی شوند تا حاصل آن ارتقای کیفیت و صرفه‌جویی در منابع شود؟
    در پاسخ به این سئوال می توان گفت که صنعتی‌سازی ساختمان در مناطق غیر انبوه و آنچه که در شهرها ساخته می‌شود بخش عمده ای از مسکن کشور را شامل می‌شود که برای صنعتی شدن نیازمند وجود کارخانجات صنعتی‌سازی ساختمان است.
    صنعتی سازی ساختمان‌های شهری در حال حاضر تقریبا صفر است گرچه صنعتی‌سازی ساختمان در انبوه‌سازی‌ها حدود 30 درصد است که البته این میزان متاسفانه رضایت بخش نیست.
    "مهرداد  لاهوتی " عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به خبرنگار اکونیوز  می گوید: رشدسریع جمعیت و نیاز گسترده جامعه به ساختمان درسالهای اخیر ضرورت تغییر در روشهای ساخت را بیش از پیش آشکار کرده است . استفاده ازسیستم های سنتی درامرساخت و سازمتناسب با نیازکشور نبوده و باید با استفاده ازروشهای جدید درسیستم های ساختمانی به اهدافی مانند سبک سازی افزایش مقاومت دربرابر زلزله سرعت و کیفیت ساخت دست یافت.
     به هر حال در سالی که مقام معظم رهبری شعار سال را "اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل " نامگذاری فرموده اند  بایستی صنعت ساختمان که نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد از رکود خارج شود. بهترین و موثرترین روش برای مقابله با شرایط رکودی، صنعتی‌سازی ساختمان و به کارگیری "نقش پیش مهندسی» در این فرآیند است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو