مدیران خودروعصر اعتبار

با ارایه تخفیف ها و مشوق ها؛

هزینه ساخت در بافت فرسوده متری ۵۰۰ هزار تومان کاهش می یابد

عصر ساختمان- عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری گفت: مجموع تخفیف های مدیریت شهری و تشویق های دولتی، هزینه ساخت در بافت های فرسوده را به ازای هر مترمربع معادل ۵۰۰ هزار تومان برای توسعه گران و سازندگان مسکن کاهش می دهد.

هزینه ساخت در بافت فرسوده متری ۵۰۰ هزار تومان کاهش می یابد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، مجید روستا  افزود: بدون در نظر گرفتن تسهیلات 50 میلیون تومانی نوسازی مسکن در بافت های فرسوده شهری، هزینه ساخت هر مترمربع در این بافت ها 500 هزار تومان نسبت به بافت های مسکونی معمولی کمتر است.
    وی با بیان اینکه اولویت دولت در بافت های فرسوده، نوسازی و بهسازی این محلات است، گفت: دستگاه‌های مدیریت شهری سهم خواهی از منابع بازآفرینی شهری را باید کنار بگذارند و به دنبال منافع عمومی باشند.
    این عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری اظهارداشت: دولت در بین کنشگران، نقش تسهیل گری و حمایت از توسعه گران و سازندگان مسکن در بافت های فرسوده را دارد و ساخت مدرسه، درمانگاه، راه اندازی شبکه آب و فاضلاب به سود همه دستگاه های اجرایی است.
    روستا افزود: اگر منابعی به یک شهر و محله اختصاص داده می شود، دستگاه های مدیریت شهری باید سهم خواهی دستگاهی را کنار بگذارند و همه به یک جمع بندی در تشخیص اولویت ها و نیازهای شهری برسند.
    عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه یکی از اهداف بازآفرینی در حوزه مسکن این است که ریزدانگی از بین برود، گفت: ساکنان خانه های ویلایی با متراژ پایین باید با مشارکت یکدیگر اقدام به تجمیع و ایجاد ساختمان های جدید با کیفیت تر و مقاوم تر کنند.
    روستا تاکید کرد: ساخت ساختمان های جدید بدون توجه به نیازهای ساکنین، افراد را با مشکلاتی مواجه می کند که حتی امور مهم زندگی آنها نیز دچار اختلال می شود، بنابراین دفاتری به عنوان تسهیلگر در شهرداری و سازمان نوسازی شهر تهران ایجاد شده است. در حال حاضر 59 دفتر در محله های دارای اولویت راه اندازی شده تا عدم تمایل مالکان برای تجمیع را بررسی و راهکارهای تحقق آن را پیدا کنند.
    عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به وجود 2 هزار و 700 محله فرسوده در کشور و جمعیت بالغ بر 19 میلیون نفری در 140 هزار هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد، تصریح کرد: ساماندهی همزمان این محلات به دلیل وسعت و محدودیت منابع به هیچ وجه امکان پذیر نیست.
    وی اضافه کرد: اما قرار بر این است که طبق برنامه زمان بندی شده، دولت سالانه 270 محله را بازآفرینی کند و ابعاد بازآفرینی را که شامل خدمات کالبدی، اجتماعی و اقتصای هم زمان در این محلات است، پیش ببرد. بنابراین پیش بینی می شود در زمان اجرای برنامه های ششم و هفتم توسعه، بازآفرینی 2 هزار و 700 محله در مدت10 سال انجام شود.
    روستا اظهارداشت: بر اساس مصوبه دولت، در شهر تهران تسهیلات 50 میلیون تومانی در قالب تسهیلات نوسازی مسکن به مردم اعطا می شود؛ همچنین مقرر شده 30 درصد منابع شهرداری ها و 70 درصد منابع دستگاه های دولتی صرف توسعه خدمات زیرساختی در محدوده های هدف شود.
    وی افزود: همچنین وزارت نیرو موظف شده سالیانه تا سقف 350 میلیارد تومان تقسیط و تخفیف در حق انشعابات و شهرداری ها معافیت پایان کار و پروانه ساختمانی را در دستور کار خود قرار دهند و بناست هزینه های غیرساختمانی مانند نظام مهندسی و بیمه تامین اجتماعی و... رایگان باشد.
    وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر یکی از سیاست های برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار، تضمین امنیت سکونت در محدوده سکونتگاه های غیررسمی است به همین دلیل به دنبال این هستیم که سند مالکیت را تعیین تکلیف کرده تا مردم بتوانند با استفاده از تسهیلات و یارانه های دولتی و با مشارکت یکدیگر مسکن خود را در این بافت ها نوسازی کنند.
     پیش از این معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: دخالت دولت در بافت فرسوده محلات، خیانت به آن محله محسوب می‌شود؛ به جای آن باید در اجرای برنامه بازآفرینی شهری نقش حمایتی داشت.
    هوشنگ عشایری اضافه کرد: باید نهادهای تسهیلگر با حضور میان مردم و اطلاع از نیازهای آنان برنامه بازآفرینی محله را تهیه کنند و به ستاد بازآفرینی شهر خود تحویل دهند. ستاد نیز برنامه را مطالعه و پس از تعیین وظایف دستگاه‌های ذیربط، پروژه‌های اولویت‌دار را به آنها واگذار می کند.
    بهمن ‌ماه پارسال پس از صدور فرمان اجرایی رییس‌جمهوری قرار شد طرح بازآفرینی شهری با اعتبار سالیانه 25 هزار میلیارد تومان (10 هزار میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی، هشت هزار میلیارد تومان سهم دولت و هفت هزار میلیارد تومان از طرف شهرداری) در سراسر کشور عملیاتی شود.
    دهم خردادماه امسال آیین‌نامه اجرایی برنامه بازآفرینی شهری تدوین و به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شد و زمین های دولتی برای اجرای این برنامه اختصاص یافت و نهادهای جدید تسهیلگر و توسعه‌گر وارد برنامه اجرایی شدند.
    19 دستگاه اجرایی به همراه شهرداری ها در طرح بازآفرینی شهری با محور محله و مشارکت های مردمی نقش آفرینی می کنند.
    2 هزار و 700 محله در کشور جزو بافت های فرسوده شهری قرار دارد که هر سال 270 محله، بازآفرینی و 100 هزار واحد مسکونی نوسازی خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار