مدیران خودروعصر اعتبار

با مشارکت برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد صورت می گیرد؛

مستندسازی اقدامات بهسازی بافت‌های ناکارآمد ایران

عصر ساختمان- مدیر دفتر برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد در ایران از مستندسازی اقدامات بهسازی بافت‌های ناکارآمد شهری ایران در دهه گذشته خبر داد و گفت: شاخص‌های شناسایی و بهسازی بافت‌های هدف باید در هر کشور بومی‌سازی شود.

مستندسازی اقدامات بهسازی بافت‌های ناکارآمد ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیامک مقدم با یادآوری این‌که سومین نشست تخصصی کارگروه منطقه‌ای بهسازی مناطق نابسامان شهری آسیا و اقیانوسیه طی سه روز در ایران برگزار شد اظهار کرد: جلسات کارشناسی این کارگروه به موضوع بهسازی بافت‌های نابسامان اختصاص داشت و در این جلسات سعی شد فاصله بین عمل و تئوری به خصوص درمورد شاخص‌هایی که در بازسازی و بهسازی این بافت‌ها به کار می‌بریم کم شود.

    مدیر دفتر برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد در ایران افزود: از مدت‌ها پیش گروهی در شرکت عمران و بهسازی شهری ایران شاخص‌های شناسایی و بهسازی بافت‌های فرسوده را بررسی کردند و سومین نشست کارگروه بهسازی مناطق نابسامان شهری فرصتی بود که اقدامات و گزارش‌های کارشناسان شرکت عمران و بهسازی شهری به اطلاع سایر کشورهای عضو اجلاس وزرای مسکن آسیا و اقیانوسیه برسد.

    وی با بیان این‌که اطلاعات و گزارش‌های ارائه شده در این نشست باید مورد بررسی اعضا و فعالان این حوزه قرار بگیرد گفت: وب‌سایتی نیز به همین منظور در نظر گرفته شده تا در آن درباره شاخص‌های بافت فرسوده و سایر موضوعاتی که در نشست‌های مختلف این گردهمایی سه روزه ارائه شد تبادل نظر صورت بگیرد.

    مقدم درباره هدف نهایی برگزاری نشست‌های سه روزه کارگروه منطقه‌ای بهسازی مناطق نابسامان توضیح داد: امید داریم این شاخص‌ها در اجلاس‌ بعدی وزرای مسکن و شهرسازی آسیا و اقیانوسیه پذیرفته و نهایی شود.

    مدیر دفتر برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد در ایران در پاسخ به این سوال که «آیا می‌توان در امر بهسازی بافت‌های نابسامان در همه کشورها از شاخص‌هایی واحد بهره برد؟» گفت: شاخص‌هایی که تدوین می‌شود شاخص‌هایی کلی خواهد بود اما بارها تاکید شده که هر کشوری باید این شاخص‌‌های کلی که بر روی آن‌ها توافق می‌شود را بومی‌سازی کند تا بتواند از آن بهره بیشتری ببرد. شکی نیست که شاخص‌های بهسازی بافت‌های فرسوده در یک کشور در زمان‌های مختلف و حتی در شهرهای مختلف یک کشور می‌تواند متفاوت باشد.

    وی افزود: برای مثال در گذشته یکی از شاخص‌های شناسایی افراد کمتر برخوردار نداشتن کولر بود اما در چنین فعالیت‌هایی با گذشت چند سال شرایط متفاوت می‌شود و طبیعی است که این شاخص‌ها نیز باید به‌روز شود.

    مقدم با تاکید بر تفاوت‌های موجود بین شهرها و کشورهای مختلف در امر بهسازی اظهار کرد: با وجود همه این تفاوت‌ها، شاخص‌هایی کلی نیز وجود دارد که سعی می‌شود بعد از شناسایی در سطح قاره درباره آن‌ها توافق شود. در نشست‌های سه‌روزه‌ای که هفته گذشته در تهران برگزار شد کوشیدیم فاصله میان تئوری تا عمل را از بین ببریم و با تعیین شاخص‌های شناسایی و بهسازی گام‌هایی عملی در این مناطق برداریم.

    وی درباره برنامه مشترک سازمان ملل متحد و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران توضیح داد: قرار است بر روی طرحی با این شرکت همکاری داشته باشیم که این طرح درباره مستندسازی و انتقال آموخته‌هایی است که وزارت راه و شهرسازی از طریق این شرکت در بیش از 10 سال گذشته در ایران اجرا کرده است. در همین رابطه، نسخه اول سند ملی راهبردی احیا، بهسازی و نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری در سال 1382 منتشر شد و سال گذشته نیز به‌روز شد. در این فاصله در ایران اقدامات زیادی توسط دولت و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران انجام شد که مستندسازی آن‌ها می‌تواند در پیشبرد اهداف کارگروه منطقه‌ای بهسازی مناطق نابسامان شهری آسیا و اقیانوسیه بسیار مفید باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر ساختمان ( https://telegram.me/asresakhteman ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی