مدیران خودروعصر اعتبار

چالشتر؛ تنها مرکز قفل‌سازی سنتی در کشور

عصر ساختمان- یکی از صنایع‌دستی در حال منسوخ چهارمحال و بختیاری که پیشینه نسبتاً زیادی در منطقه دارد، صنعت قفل‌سازی چالشتر است. در اواخر دوران صفویه منطقه چالشتر یکی از قطب‌های صنعتی زمان محسوب می‌شد که در آن دوران می‌توان به نقش چالشتر به عنوان تولیدکننده عمده ابزار جنگ هم‌چون شمشیر، خنجر، سپر، انواع زوبین و کارت و قفل اشاره کرد.

چالشتر؛ تنها مرکز قفل‌سازی سنتی در کشور
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، اوج شکوفایی صنعت قفل‌سازی در چالشتر در زمان قاجاریه است.

    درست است در دهه‌های اخیر صنعت قفل‌سازی در چهارمحال و بختیاری رو به انحطاط گذاشته است اما این صنعت همواره مورد توجه هنرمندان این استان از جمله هنرمندان چالشتری بوده و در طول این سال‌ها توانسته‌اند تولیدات باکیفیت بالایی را داشته باشند تا جایی که توانسته‌اند در این رشته نشان مرغوبیت ملی و نشان مرغوبیت سازمان یونسکو را دریافت کنند که این نشان از کیفیت بالای قفل‌های تولیدی در استان چهارمحال و بختیاری توسط هنرمندان چالشتری دارد.

    حمیدرضا ملکوتی، کارشناس صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: چالشتر تنها مرکز قفل‌سازی سنتی در کشور است.

    ملکوتی با اشاره به قدمت بالای این صنعت در استان، اظهار کرد: در حال حاضر چهار کارگاه فعال در زمینه قفل‌سازی در چالشتر فعالیت می‌کنند، به طوری که تنها کارگاه‌های فعال قفل دست‌ساز در این شهر واقع است.

    وی افزود: قفل‌های چالشتر بیشتر به دلیل سنتی بودن، جنبه موزه‌ای و دکوری دارند از این رو از قفل‌ چالشتر بیشتر در نمایشگاه‌های صنایع دستی که در کشور برپا می‌شود استقبال  شده است و از این طریق به فروش می‌رسند.

    ملکوتی با اشاره به اینکه متاسفانه برخی از شهرهای کشور ادعا می‌کنند که مرکز قفل‌سازی سنتی در کشور هستند، خاطرنشان کرد: برخی از استان‌ها دارای صنایع فلزی هستند ولی تنها مرکز قفل‌سازی سنتی در کشور با تکنیک خاص، چالشتر است.

    وجود هنرمندان توانا در چالشتر در رشته قفل‌سازی یک پتانسیل بسیار خوب برای حضور بخش خصوصی و حمایت از هنرمندان این رشته به شمار می‌رود تا بتوانند با حمایت همه جانبه از هنرمندان و صنعت‌گران قفل‌ساز از نظر کمی و کیفی محصولات تولیدی این استان را ارتقاء بخشند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار