مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس سابق سازمان نظام مهندسی تهران در گفت و گو با عصر ساختمان :

اقتصاد سیاست زده، سرمایه گذاران خارجی را مردد می کند

عصر ساختمان- زمانی که دولت توانایی تصفیه با پیمانکاران متوسط و قوی داخلی را ندارد چگونه می خواهد با سرمایه گذاران خارجی همکاری کند؟ سرمایه گذاران خارجی که وارد حوزه مسکن می شوند بیشتر به مسوولان دولتی و رویکرد آن ها توجه نشان می دهند. این شرکت ها می توانند کشورهایی که نیاز بیشتری به ساخت و ساز دارند را انتخاب کنند؛ جایی که سیاست سر سفره مردم نباشد.

اقتصاد سیاست زده، سرمایه گذاران خارجی را مردد می کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱:۰۰

    حجت اله عزیزی رئیس سابق سازمان نظام  مهندسی تهران در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری عصر ساختمان در خصوص حضور سرمایه گذاران خارجی در بخش مسکن گفت: دولت برای سرمایه گذاری در پروژه های بزرگ عمرانی با کمبود عظیم منابع مالی مواجه است و حتی پیمانکاران بزرگ  عرصه ساخت وساز موفق به وصول هزینه های خود از دولت نشده اند.
    عزیزی افزود: زمانی که دولت توانایی تصفیه با پیمانکاران متوسط و قوی داخلی را ندارد چگونه می خواهد با سرمایه گذاران خارجی همکاری کند؟ سرمایه گذاران خارجی که وارد حوزه مسکن می شوند بیشتر به مسوولان دولتی و رویکرد آن ها توجه نشان می دهند. این شرکت ها می توانند کشورهایی که نیاز بیشتری به ساخت و ساز دارند را انتخاب کنند؛ جایی که سیاست سر سفره مردم نباشد.
    این کارشناس بازار مسکن ادامه داد: روند کار سرمایه گذاران خارجی  معمولا سه یا چهار سال طول می کشد؛ مانند شرکت ترکیه ای کوزو که پروژه ساخت مسکن مهر را بر عهده گرفت و در ادامه راه با مشکلات بسیاری مواجه و پروژه در یک بازه زمانی متوقف شد. در مجموع سرمایه گذاران خارجی ترجیح می دهند تا وارد فضای سیاست زده و جناح بندی های ایران نشوند.
    عزیزی در پاسخ به این که پس سرمایه گذاران خارجی علاقه ای برای حضور در کشورمان ندارند؛ تصریح کرد: قطعا آن ها علاقه دارند اما ممکن است بعد از انجام بررسی و آشنایی با مشکلات موجود نظرشان تغییر کند.
    رئیس سابق سازمان نظام مهندسی در ادامه بابیان این که در بحث فناوری های نوین مشکلات اساسی وجود دارد؛ اظهار داشت: سرمایه گذاران خارجی در حوزه مسکن می توانند در این حوزه ورود پیدا کنند و اقدام به پیاده سازی تکنولوژی های نوین در صنعت ساخت و ساز کنند.در هیچ جای دنیا ساخت ساختمان به این شیوه سنتی انجام نمی شود. 
    وی افزود: بخشی از سود ساخت یک بنا به میزان سرعت ساخت آن بر می گردد و سریع سازی از جمله مواردی است که می توان بر روی آن سرمایه گذاری کرد. با ورود  فناوری های نوین چند اتفاق خوب در این صنعت رخ می دهد؛ سبک سازی و افزایش سرعت ساخت و ساز اولین نتایج استفاده از تکنولوژی های روز دنیاست.صرفه جویی در منابع انسانی و ایمنی ساختمان و کارگران نیز از دیگر ابعاد مهم این قضیه است.
    وی با اشاره به پیش بینی رشد اقتصادی 5 درصدی و تاثیر آن در بخش مسکن گفت :  تراز اقتصاد کشور بعد از مدت ها مثبت شده است .این بدان معناست که دنیا نگاهش را نسبت به ما تغییر داده است. ورود هیات های خارجی به کشور و گسترش مبادلات تجاری گویای این مطلب است. رشد اقتصادی 5 درصدی هم قطعا تاثیرخودش را بر بخش مسکن می گذارد. سیاست های اقتصادی دولت، به خصوص کاهش سود بانکی کم کم تاثیر خود را بر این بازار خواهد گذاشت.
    وی با بیان این که دولت نیز در این خصوص تلاش خود را می کند؛ تصریح کرد: افزایش وام های خرید مسکن نشان از تلاش دولت برای رونق بازار مسکن دارد؛ اما فقط افزایش میزان وام مسکن کافی نیست و باید بودجه های عمرانی خاصی برای این موضوع در نظر گرفته شود .
    عزیزی با اشاره به بوروکراسی اداری اخذ جواز ساخت عنوان کرد: روند اخذ مجوزها واقعا آزار دهنده است و این بوروکراسی ها باید از بین برود. من در یک جلسه به آقای قالیباف گفتم که راه اندازی دفاتر الکترونیک خدمات شهری کارها را سخت تر کرده است. این موضوع باعث دلسردی سرمایه گذاران شده و ترجیح می دهند سرمایه خود را روانه بانک ها کنند تا با دردسر کمتر سود بیشتری دریافت کنند.
    وی در خصوص زمان رونق بازار مسکن نیز گفت: حوزه مسکن زمانی رونق پیدا می کند که سود بانکی را کاهش دهند؛ در غیر این صورت هیچ اتفاقی در حوزه  مسکن نخواهد افتاد. باید پول در گردش قرار گیرد و از دسترس بانک ها خارج شود.متاسفانه اکنون بانک ها سپرده مردم را در حوزه واردات هزینه می کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان ( http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو