مدیران خودروعصر اعتبار

گام بلند تعاونی‌ها برای ساخت یک میلیون واحد نهضت ملی مسکن

عصر ساختمان- مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: با انعقاد تفاهم‌نامه با وزارت راه و شهرسازی یک میلیون واحد نهضت ملی در مشارکت با تعاونی‌ها ساخته می‌شود.

گام بلند تعاونی‌ها برای ساخت یک میلیون واحد نهضت ملی مسکن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، خشایار باقر پور مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران گفت: قانون جهش تولید مسکن ریل گذاری خیلی خوب و اصولی در حوزه ساخت و ساز بوده است. قانون جهش تولید مسکن در چند سال گذشته به عنوان پخته ترین  قانون در بخش مسکن دولتی به شمار می رود.

    وی افزود: تامین  زمین و الحاقات و زیرساخت ها در این قانون اعلام شده است. اما بررسی ها نشان می دهد که وزارت نیرو در تامین زیرساخت ها عقب‌ مانده است. بانک‌ ها هم به وظایف خود در ارائه تسهیلات عمل نکردند.

    باقرپور بیان کرد: استفاده از الگوهای قبلی نظیر مسکن مهر چالش های زیادی ایجاد کرده بود و همین امر باعث شده که هیچ کدام از این پروژه ها در موعد مقرر خود انجام نشود. همچنین پیمانکاران مکلف می شدند که با قیمت فیکس و دستوری و اعداد و ارقامی که با واقعیت روز مطابقت نمی ‌کردند اقدام به ساخت واحدهای مسکن مهر کنند.

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران بیان کرد: براساس بخش نامه معاونت امور تعاون، تعاونی های مسکن از ساخت پروژه های نهضت ملی مسکن حذف شده بودند. این در حالی است که  طبق اسناد بالادستی سهم 50 درصدی برای تعاونی ها در تولید مسکن هدف گذاری شده بود.

    وی با بیان اینکه پس از رایزنی‌های کارشناسی و در راستای تحقق شعار سال، ‌تفاهم‌نامه‌ای بین اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران و وزارت راه و شهرسازی برای ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن منعقد شد گفت: طبق این تفاهم نامه تعاونی ها در قالب قراردادهای مشارکتی و با استفاده از ظرفیت های مشارکت مردم اقدام به تامین مالی و ساخت بخشی از واحدهای نهضت ملی مسکن می‌کنند که واحدهای سهم وزارت راه به متقاضیان نهضت ملی و مابقی به اعضای تعاونی ها خواهد بود که هر دو بخش مصرفی بازار مسکن را شامل می شوند.

    او تاکید کرد: در همین راستا متناسب با اراضی دارای زیرساخت و پروانه ساخت معرفی شده توسط وزارت راه، اتحادیه پس از پالایش تعاونی های مسکن و انبوه سازی، گزینه های اصلح را در قرارداد مشارکت سه جانبه مسئول اجرای پروژه ها می نماید.

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران گفت: در این طرح استفاده از ظرفیت‌های بخش‌ خصوصی هم در اجرا پیش بینی شده و اتحادیه  نقش  خواهد داشت.

    باقرپور با بیان این که در قالب این تفاهم  امکان ساخت تا یک میلیون واحد مسکونی  فراهم شده است گفت: طبق اسناد بالادستی به استفاده از ظرفیت های بخش تعاون تاکید شده و این اولین تفاهم نامه با تعاونی‌ها است که به صورت مشارکتی انجام می‌شود.

    ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن بر اساس هزینه‌های تمام شده

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران با تاکید بر کیفیت و اجرای استانداردها در این مدل گفت: قیمت این پروژه ها بر اساس هزینه تمام شده واقعی است.

    وی افزود: در حال حاضر تعاونی‌ها عضو و آورده دارند ولی تامین زمین برای آنها دشوار است که این مهم را وزارت راه و شهرسازی تامین می نماید. در حال حاضر مکاتبات با ادارات کل راه و شهرسازی انجام گرفته، تفاهم‌نامه به استانها ابلاغ شده و حرکت خوبی در این زمینه انجام شده است.

    ساخت مسکن برای مصرف کنندگان واقعی مسکن

    وی افزود: در قالب این طرح واحدهای مسکونی ساخته شده به متقاضیان و مصرف کنندگان نهایی می رسد و هم افرادی که فرم ج آنها سبز است و به شدت نیاز به مسکن دارند از این طریق می توانند صاحب مسکن شوند و هم اعضای تعاونی ها. به همین علت انتظار داریم تعاونی ها با استقبال و پتاسیل کامل پای کار بیایند.

    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو