مدیران خودروعصر اعتبار

شارژ خودرو برقی در منزل (EVs )

عصر ساختمان- اولین خودرو های برقی در قرن ۱۹ میلادی ساخته شدند اما با توسعه موتور های درون سوز بنزینی و گازوئیلی از گردونه رقابت حذف شدند.

شارژ خودرو برقی در منزل (EVs )
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، در دهه 70 و 80 همزمان با بحران انرژی توجهات بار دیگر به خودرو های الکتریکی جلب شد اما به دلیل تکنولوژی پایین و ایرادات بسیار مورد اقبال عمومی قرار نگرفتند. از اوایل دهه 90 با معرفی تکنولوژی باتری های یون-لیتیومی و استفاده از آنها در خودرو های برقی استفاده از این وسایل نقلیه سبز بیشتر شد و نیاز به جایگاه های شارژ این خودروها مورد توجه بسیاری از شرکت ها قرار گرفت. هر خودرو برقی دوستدار محیط زیست بسته به ظرفیت باطری بین 200 تا 700 کیلومتر را با هر بار شارژ طی می کنند که یک خودرو خانواده در داخل شهر تقریبا از یک روز تا یک هفته پاسخ گو خواهد بود. دسترسی به محل شارژ مجدد یکی از دغدغه هایی است که افراد قبل از خرید خودرو های برقی به آن می اندیشند. تکنولوژی که جدیداً توسعه داده شده است ایجاد باکس شارژ مجدد در پارکینگ آپارتمان ها است.
    برای توسعه تکنولوژی خودرو های برقی شرکت های غربی مانند تسلا، ولو و... و شرکت های شرقی مانند کیا، میتسوبیشی و... در تلاشند تا بهترین تکنولوژی را توسعه دهند و بتوانند سهم بیشتری از بازار این خودرو ها را به خود اختصاص دهند.
    زمانی که مصرف کننده اتومبیل برقی بتواند در منزل و زمان استراحت خودرو خود را شارژ و برای استفاده روز آینده آماده نگه دارد تا حدودی دغدغه دسترسی به محل شارژ رفع می شود و با خیال راحت می تواند اقدام به خرید این خودرو های دوست دار محیط زیست کند.
    با اینکه تکنولوژی های مختلف با استاندارد های متفاوتی برای شارژ خودرو های برقی تعریف شده است تنها 2 روش کلی وجود دارد شارژ معمولی و شارژ سریع.
    شارژ معمولی نیاز به زمان بیشتری برای تامین کامل انرژی باطری دارد و می توان گفت شارژر داخلی خودرو به طور عمده توانایی شارژ برای 4 مایل را در ساعت دارد. اما مزیت آن این است که به سلول های گران قیمت باتری آسیب کمتریی وارد می کند و عمر آن را افزایش می دهد. عمده مشکل باتری های لیتیوم-یون که در خودرو های برقی استفاده می شود عمر کم و خرابی زودتر آن است. اما ساعت ها انتظار برای شارژ شدن خودرو ها در زندگی مدرن شهری که هر لحظه دارای ارزش بسیاری است نا ممکن به نظر می رسد. از این رو تکنولوژی های شارژ سریع توسعه پیدا کردن تا در کمترین زمان ممکن بتوان خودرو الکتریکی را شارژ کرد. در شارژ سریع انرژی الکتریکی AC  شهری در دستگاه شارژر به برق DC با جریان های مختلف (بسته به نوع شارژر) تبدیل می شود و به باتری منقل شده و در آن ذخیره می شود. هرچه جریان DC  خروجی شارژر بیشتر باشد توان آن بیشتر است و در زمان کمتری می تواند باتری را شارژ کند، اما مشکلات خاص خود نظیر گرم شدن باتری و خراب شدن زودتر آنرا به همراه دارد.
    استاندارد ها و روش های مختلفی در از دهه 90 تدوین شد و مراحل تحقیق و توسعه روی باتری های کارا تر و روش های شارژ بهینه همچنان ادامه دارد. جایگاه های مخصوص خودرو های شرکت های سازنده شارژ بی سیم یا مغناطیسی، جاده های مخصوص شارژ کننده خودرو، استفاده از دستگاه های شارژ با توان بالا و... را می توان از روش های مختلف و متنوع راه های شارژ خودرو برقی عنوان کرد.
    شارژر آپارتمانی یک راه حل ظریف و مقرون به صرفه برای شارژ اتومبیل در خانه است، که در آن طراحی دقیق مهندسی با استانداردهای ایمنی صنعتی مطابقت دارد. این نوع شارژر ها مجهز به یک پورتال شخصی آنلاین برای پیکربندی و مدیریت نقطۀ شارژر شخصی هستند که از طریق یک نرم افراز می تواند اطلاعات دستگاه و اتومبیل را هر لحظه کسب کرده و در صورت نیاز آنرا مدیریت کند.
    این نرم افزار قابلیت برنامه ریزی دارد و کاربر می تواند زمان شارژ خودرو، میزان شارژ، نوع شارژ (سریع یا معمولی) را مشخص کند و معمولا مصرف کنندگان برای صرفه جویی در مصرف برق شارژ خودرو خود را نیمه شب انجام می دهند تا بار اضافه به شبکه برق محلی وارد نشود. داشتن گزینه شارژ سریع و معمولی این امکان را فراهم می کند تا زمانی که وقت کافی برای شارژ خودرو وجود دارد از گزینه معمولی استفاده شود تا از آسیب به باتری جلوگیری شود.
    شرکت های زیادی در تمام دنیا اقدام به تولید و فروش شارژر های خانگی می کنند
    در انگلستان و ولز یک شرکت این شارژر ها را با قیمت 5000 پوند تولید می کند اما دولت این کشور برای افزایش استفاده مردم از این خودرو ها یارانه خوبی در نظر گرفته است و در نهایت مصرف کننده تنها 150 پوند آنرا پرداخت می کند. دولت این کشور 75 درصد یارانه برای توسعه فرهنگ استفاده از خودرو های الکتریکی پرداخت می کند.
    در کره جنوبی به استفاده از خودرو های الکتریکی توجه ویژه شده است به طوری که در طبق پیش بینی ها تا پایان سال 2018 تعداد شارژرهای آپارتمانی به عددی بالغ بر 100 هزار واحد خواهد رسید که برای شهری مانند سئول تعداد قابل قبولی است. مشکلی که کره با آن دست در گریبان است استفاده از خانه های مشترک توسط شهرنشیان این کشور است که استفاده نصب و استفاده از شارژر های ساختمانی را سخت یا ناممکن می کند.
    آمریکا پیش بینی 1.3 میلیون خودرو برقی را تا سال 2020 دارد و باید برای این تعداد خودرو الکتریکی تدابیر جایگاه شارژ استاندارد را بیاندیشد. گسترش شارژر های آپارتمانی راه مناسبی است که مسئولین شهری به آن فکر می کنند. شرکت های بزرگی همچون تسلا و جنرال موتور راه را برای رسیدن به این اهداف هموارتر می کنند.
    طبق پیش بینی ها تا سال 2030 آمریکا دارای 2 میلیون، فرانسه 217 هزار، چین 3 میلیون و ژاپن 210 هزار شارژر خانگی خواهند داشت.
    اخیرا شرکت تویوتا بر آن شده تا تکنولوژی را توسعه دهد تا از طریق همین نقطه اتصال شارژ خودرو  بتوان برق خانه را از طریق خودرو تامین کرد. بعد از حادثه سونامی نیروگاه فوکوشیما، کمبود برق در این کشور صنعتی به وجود آمد و قطع مکرر برق نارضایتی بسیاری را برای اهلی ژاپن به وجود آورد. بر پایه این تکنولوژی در زمان حادثه و قطع سراسری برق، خودرو های هیبریدی و با اندکی تغییرات خودرو های بنزینی می تواند با یک باک بنزین برق ساختمان را برای 3 الی 4 روز متوالی تامین کنند. در این روش تا برقراری شرایط پایدار خروج از بحران ساکنان منزل در تاریکی و بی برقی نخواهند بود. این طرح در مراحل ابتدایی است و شرکت تویوتا قصد دارد برای آزمایش میدانی حداقل 15 خانه را به این تکنولوژی مجهز کرده و آزمایشات دوره ای را برای اثبات اثر بخش بودن این طرح انجام دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو