مدیران خودروعصر اعتبار

آماده شدن ۸۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای خطوط ۶ و ۷ مترو

عصر ساختمان- سید محمد علی افشانی شهردار تهران گفت: برنامه سوم توسعه تهران با محوریت رفع آلودگی هوا ، تقویت حمل و نقل عمومی ، زیست پذیری هر چه بیشتر شهر تهران، حفاظت از باغات و فضای سبز تهران ، هوشمند سازی و مشارکت مردم در اداره شهر تدوین شده است.

آماده شدن ۸۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای خطوط ۶ و ۷ مترو
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ؛ سید محمد علی افشانی شهردار تهران در جریان هشتاد و نهمین جلسه شورا لایحه " برنامه 5 ساله سوم توسعه شهر تهران " را تقدیم شورای شهر تهران کرد.
    شهردار تهران پس از تقدیم لایحه به تشریح محور ها و مفاد برنامه پرداخت و گفت: ابتدا ایام عزاداری سالار شهیدان و نیز شهادت جمعی از هموطنان مان در اهواز را تسلیت می گویم و از همه افرادی که در تدذوین برنامه سونم توسعه تهران دست داشتند تشکر می کنم.
    وی افزود: اعتقاد من بر این است که برنامه باید به گونه ای تدوین شود که جنبه عملیاتی و اجرایی آن قابل تحقق باشد و ما هم تلاش کردیم این برنامه را طوری طراحی و تدوین کنیم که اجرایی باشد نه این که صرفا ایده هایی برای آینده باشد که تحقق آنها امکان پذیر نیست.
    افشانی ادامه داد: در جریان تدوین برنامه ریاست شورای شهر حتی در جلسات تلفیق نیز حضور داشت و این نشانه هماهنگی شورا و شهرداری است و امیدواریم این لایحه در شورا به تصویب برسد تا انشاءالله بتوانیم آن را برای سال بعد ابلاغ کنیم.
    افشانی زیست پذیری، شفافیت، کاهش نابرابری، توسعه عدالت محور و حکم روایی خوب شهری را از جمله شاخص های این لایحه عنوان کرد و گفت: لایحه 11 فصل دارد که البته بعد از تصویب و نهایی شدن آمار دقیق مواد و تبصره های آن اعلام خواهد شد.
    شهردار تهران اظهار داشت: این لایحه در فصل هایی با عناوین حکمروایی خوب شهری، سرمایه سازمانی، هوشمندسازی و نوآوری، اقتصادی و مالی، فنی و عمرانی، کالبد و فضای شهری، حمل و نقل عمومی، محیط زیست ، انرژی و مدیریت پسماند، فرهنگی اجتماعی، مدیریت بحران و در نهایت مدیریت و پایش برنامه ارائه شده است. در حکمروایی شهری به نظام مدیریت هماهنگ شهری و تنقیح قوانین توجه شده است. باید قوانین زائد حذف شود و اگر قوانینی هم لازم است اضافه شود.
    افشانی بر سیاست بنیادی شهرداری برای سازماندهی مشارکت پذیری مردم و ایجاد ساز و کارهای لازم آن تاکید کرد و گفت: بدون مشارکت مردم نمی توان شهر را اداره کرد آن زمانی که با چاه های نفت می توانستیم منابع لازم برای اداره شهر را فراهم کنیم دیگر گذشته است. باید ساز و کارهای مشارکت مردم کاملا مشخص شود و ما به دنبال تدوین لایحه ای در این زمینه هستیم.
    وی همچنین با اشاره به مبارزه با فساد به عنوان یکی از الزامات حکمروایی خوب گفت:: هر جا فساد باشد دیگر نباید انتظار توسعه و رشد در آنجا داشته باشیم چون منابع تلف می شوند و رابطه جای ضابطه را می گیرد. شفاف سازی اطلاعات شهری یکی از راه های مبارزه با فساد است و نیز هوشمندسازی برخی اقدامات مانند صدور پروانه که اعلام کرده ایم که تا پایان سال مراحل صدور پروانه ساختمانی اینترنتی خواهد شد.
    وی اصلاح ساختار سازمانی شهرداری را یکی دیگر از اهداف برنامه اعلام کرد و گفت: به زودی در آیین نامه استخدامی شهرداری بازنگری می شود و همچنین برنامه ما مشخص کردن و تعیین تکلیف کارمندان مازاد شهرداری است.
    افشانی بر هوشمندسازی اقدامات شهر تهران به عنوان یکی از اهداف لایحه تاکید کرد و گفت: غیر از صدور پروانه ساختمانی می توانیم آبیاری فضای شهری و حتی سیستم روشنایی معابر نیز می توانند هوشمند کنیم. حتی کنترل ترافیک و یا پیدا کردن جای پارک برای شهروندان مقولاتی هستند که با هوشمندسازی بسیاری از مشکلات شهر را می توان بر طرف کرد.
    شهردار تهران «سامانه جامع مدیریت منابع شهری» را یکی دیگر از اهداف برنامه عنوان کرد و گفت: من اعلام کرده ام که گزارش درآمدها و هزینه های شهر تهران تا دو ماه آینده منتشر خواهد شد ما وظیفه داریم که هر شش ماه گزارش درآمد و هزینه خود را اعلام کنیم این حق شهروندان تهرانی است که بدانند شهر تهران چقدر درآمد داشته است و کجا این درآمد هزینه شده است. البته افزایش درآمدهای پایدار شهر یکی از اهداف ماست و همین جا من از دولت محترم تشکر می کنم که با وجود مشکلاتی که خود دارد تصویب کرد که سهم شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده از 33 درصد به 50 درصد افزایش یابد.
    افشانی در ادامه بیان داشت: تدوین لایحه سند گردشگری در تهران یکی دیگر از اهداف این برنامه بوده چرا که شهرداری همه شهرهای بزرگ دنیا از اماکن مناسب و فضاهای شهری برای کسب درآمد گردشگری بهره می برند اما ما هنوز در این زمینه کار زیادی انجام نداده ایم.
    افشانی همچنین با تاکید بر نوسازی بافت های فرسوده گفت: بخش قابل ملاحظه ای از ساختمان های شهر فرسوده است و باید برای این مساله کار اساسی کنیم. از جمله مشکلات دیگر ما در حوزه شهر سازی به موضوع نما باز می گردد که در واقع وجود ندارد و در شرایط فعلی این نماها بیشتر از این که به زیست شهر کمک کند ذهن را مشوش می کند.
    وی گفت : مدیریت حریم شهر تهران و احیای آثار ارزشمند فرهنگی در شهر از جمله اهداف ما در برنامه سوم است و نیز توسعه حمل و نقل عمومی.
    افشانی در تشریح این مهم گفت : همان طور که می دانید 630 واگن برای قطار شهری در حال ساخت است که ارزش آن 800 میلیون یورو است که محاسبه قیمت یورو ارزشی بالغ بر 14 هزار میلیارد تومان دارد. ما توانسته ایم 700 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای راه اندازی خط هفت مترو منابع جذب کنیم و به دنبال جذب 1300 میلیارد تومان هم برای خط 6 و 7 هستیم که طی جلسات اخیر اوراق مشارکت 800 میلیارد تومان آن آماده شده و انشاءالله بقیه هم آماده خواهد شد. همچنین توسعه مجتمع های ایستگاهی به عنوان راهی برای کسب منابع پایدار شهرداری از جمله برنامه های ما خواهد بود. برقی کردن وسایل نقلیه و اجرای خطوط LRT و توسعه خطوط اتوبوسرانی BRT و ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه و ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری نیز از برنامه های شهرداری است.
    افشانی با اشاره به مشکل آلودگی هوای تهران گفت: برای بهبود هوای شهر مقابله با منابع آلوده ساز در شهر تهران و نیز توسعه فضای سبز و ایجاد کمربند سبز در شمال تهران از برنامه های ماست و انشاءالله تا سه ماه آینده یک 1250 هکتار از اراضی شمال تهران درختکاری خواهد شد و با این کار ضمن ایجاد فضای سبز جدید جلوی کوه خواری هم گرفته می شود. باغات تهران و فضاهای مشجر به زودی شناسنامه دار خواهند شد تا جلوی تخریب آنها گرفته شود. همین طور برای مقابله با آلودگی شهرداری تهران به دنبال استفاده از انرژی های جدید مثل تولید برق از پسماند زباله است. بر این اساس برنامه ای که تدوین شده تمام خودروهایی که در تهران تردد می کنند ملزم به داشتن معاینه فنی خواهند شد در حالی که هم اکنون شرایط این طور نیست.
    شهردار تهران بر حفظ هویت شهری تهران تاکید کرد و گفت: بازآفرینی هویت شهری تهران یکی از اهداف ماست همه باید بدانیم که تهران پایتخت ایران است و تمام اقوام ایرانی در این شهر ساکن هستند و ما باید تنوع قومیتی در تهران را به رسمیت بشناسیم در این صورت است که تهران تبدیل به مرکز همگرایی ایران می شود بر همین اساس برنامه شهرداری ایجاد خانه برای تمامی اقوام در تهران است و این یک ضرورت تاریخی برای ایران است.
    افشانی در ادامه ابراز داشت: اعتقاد ما بر این است که اماکن فرهنگی ما باید بتوانند از نظر اقتصادی فعال شوند در این صورت زنده می مانند، زیست شبانه می تواند برخی اماکن و معابر فرهنگی ما را به نقطه درآمد و حیات اقتصادی برساند.
    شهردار تهران بر سیاست اصولی شهرداری برای مقابله تکدی گری و اعتیاد در شهر تهران و نیز حاشیه نشینی تاکید کرد و گفت: مقابله با اینها جزو دغدغه های ماست. ما نهادهای حمایتی زیادی داریم که به افراد نیازمند کمک می کنند در نتیجه نباید شاهد این باشیم که افرادی در چهار راه های شهر به سوی سایر شهروندان دست دراز می کنند و خود را به حقارت می کشانند نباید اجازه دهیم که شخصیت انسانی افراد این طور تحقیر شود.
    وی بر تبعیض مثبت در شهر تاکید کرد و گفت: محلات کمتر توسعه یافته باید منابع بیشتری دریافت کنند تا حداقل ها را داشته باشند بر همین اساس اعلام کرده ایم که هر محله تهران باید حداقل یک پارک و کتابخانه داشته باشد.
    شهردار تهران بر هوشمندسازی مدیریت بحران در تهران تاکید کرد و گفت: تدوین سند مهارت سنجی مردم در مقابله با بحران و برنامه مناسب سازی ناوگان و تجهیزات سازمان های فعال در مواقع بحرانی از برنامه های ماست. همین جا این خبر را هم اعلام کنم که بالاخره دیروز 4 نردبان 64 متری خریداری شده از گمرک ترخیص شد.
    وی با اعلام این موضوع که پادگان های آموزشی نباید از تهران خارج شوند گفت یکی از مسائلی که در تهران وجود دارد مشخص شدن جاهایی برای امداد و نجات است بر همین اساس معتقدم پادگان های آموزشی نباید از تهران خارج شوند فضای سبز این پادگان ها و نیز سربازانی که آماده به خدمت هستند در مواقع بحرانی می توانند بسیاری از مشکلات شهر را بر طرف کنند.
    شهردار تهران در ادامه افزود: این را بدانید که تهران بدون اورژانس هوایی توان مدیریت بحران نخواهد داشت در نتیجه باید فضاهای بازی برای نشست و برخاست هلی کوپتر های امدادی وجود داشته باشد. ما به دنبال تدوین طرحی برای آمادگی شهر در برابر سیل، زلزله و آتش سوزی هستیم. یکی از این اهداف وجود ساز و کاری برای سازماندهی مردم در شرایط بحرانی است و این که مردم هر محله بدانند در این شرایط سراغ چه کسی بروند و از کجا کمک بگیرند.
    وی در پایان گفت: ما برای این که اهداف برنامه سوم توسعه به خوبی اجرایی شود به دنبال ساز و کاری برای کنترل و پایش برنامه هستیم و یک دبیرخانه دائمی برای آن در نظر گرفته ایم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار