مدیران خودروعصر اعتبار

صنعت کابینت سازی، غَرق در رکود

عصر ساختمان- صنعت کابینت‌سازی یکی از فعالیت‌هایست که ظرفیت اشتغالزایی و سودآوری آن قابل توجه به نظر می‌رسد،کسب و کاری که در سالیان اخیر در سایه کسادی بازار، غرق در رکود و تعطیلی شده است.

صنعت کابینت سازی، غَرق در رکود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در طول سالیان گذشته، یکی از صنایعی که با استقبال قابل توجهی همراه شده معطوف به صنعت کابینت سازی می‌شود،کسب و کاری که در یک بازه زمانی چندین ساله با رشد، تعدد و تکثر قابل توجهی همراه شد و در بسیاری از شهرهای کوچک و بزرگ ایران شاهد رشد و گسترش آن بوده‌ایم.

    با این اوصاف، در سالیان اخیر، شرایط اَسَف باری برای این صنعت رقم خورد، زیرا با رکود ساخت و سازها در حوزه مسکن این صنف به موازات آن در کَسادی عمیقی فرو رفت.

    به‌صورت طبیعی، هر آنچه شاهد ساخت و ساز بیشتری در عرصه مسکن باشیم به همان میزان بر تعدد و تکثر فعالان این صنعت افزوده خواهد شد و بالعکس با کاهش روند ساخت و ساز،تعداد فعالان این عرصه نیز مجالی برای تولید و عرضه محصولات خویش پیدا نخواهند کرد.

    به واقع با کاهش قدرت خرید مردم، بسیاری از آن دسته و گروه‌هایی که هر از چند گاهی از باب تنوع اقدام به تعویض و نوسازی کابینت‌های خود می‌کردند از دایره متقاضیان خرید کابینت خارج شده‌اند.

    محمدرضا اکبری یکی از کابینت‌سازان فعال در غرب استان تهران  با اشاره به کسب و کار بسیار پر رونق کابینت سازان در طول سال های گذشته اظهار کرد: متأسفانه در پنج سال اخیر وضعیت برای کابینت سازان متفاوت شد و در شرایطی که رونق این صنعت باعث شده بود میل به یادگیری و آموزش آن نیز رو به تزاید و فزونی گیرد، اما در سالیان اخیر شرایط اقتصادی و کسب و کار فعالان این عرصه آنچنان وخیم و بغرنج شده که نه تنها انگیزه کافی (در مقایسه با گذشته) برای یادگیری و آموزش آن وجود ندارد بلکه بسیاری از کابینت سازان با سابقه با سال ها تجربه، درمانده و سرخورده به اتمام فعالیت خود در این زمینه و تغییر شغل مبادرت ورزیده‌اند.

    وی افزود: این رخداد نامطلوب در شرایطی حادث شده که صنعت مذکور از ظرفیت قابل توجهی در اشتغالزایی برخوردار است و همین تعطیلی و کسادی‌ها نه تنها باعث بیکار شدن عده ای در این صنف شده بلکه استعداد ایجاد و تولید شغلِ این فعالیت خاص نیز از بین رفته زیرا عملا تقاضای کافی برای خرید و عرضه این محصولات وجود ندارد.

    این فعال در عرصه تولید کابینت فلزی بیان کرد: اخیرا نوسانات قیمت ها نیز مزید بر علت شده تا کمتر کسی به عنوان خریدار در جایگاه متقاضی کابینت قرار گیرد و تنها در برخی مناطق مُرَفَه نشین ( آن هم بصورت معدود ) شاهد ساخت کابینت و عرضه و فروش آن می باشیم که البته حتی در این مناطق نیز در مقایسه با شرایطی که در سال های 89 ،90 ،91 حاکم بود وضعیت کسب و کار چنگی به دل نمی‌زند.
    کیفیت کم نظیر برخی از کابینت های ایرانی و ظرفیت بالای آن برای صادرات به آن سوی مرزها

    چندی پیش، علی جعفری رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگانِ مصنوعات فلزی و کابینت غیر چوبی در گفت‌وگو با رسانه‌ها بیان کرد: عمده تولیدات داخلی در بخش مذکور(کابینت های فلزی)در بازارهای کشورهای منطقه عرضه و به فروش می‌رسند و با توجه به کیفیت بالای این محصولات برخی از کابینت‌های تولیدی به کشورهایی همچون آلمان نیز صادر می‌شوند.

    وی افزود: علی‌رغم چنین فرصت ها و استعدادهایی متأسفانه برخی مشکلات و نارسایی ها همچون بالا بودن هزینه تمام شده، بیمه، مالیات‌های سنگین، امکان رقابت مستمر فعالانِ داخلی این حوزه با تولید کنندگان خارجی سخت، دشوار و ناممکن است.

    جعفری تصریح کرد: متأسفانه در این شرایط سخت و دشوار، اخذ مالیات‌های سنگین از فعالان این بخش، مزید بر علت شده تا ادامه فعالیت در این عرصه بسیار سخت و دشوار شود.

    رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان مصنوعات فلزی و کابینت غیرچوبی در ادامه گفت: روند دریافت مالیات از فعالان این صنعت با وجود کسادی و رکودی که بر بازار حاکم است مساله ساز شده و علیر غم ارسال نامه های متعدد به اتاق اصناف مبنی بر مشکلاتی که در این خصوص وجود دارد، وضعیت اخذ مالیات همچنان روند صعودی دارد.

    مصطفی حسن بیگی، یکی از عرضه کنندگان کابینت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در تشریح مشکلات و معضلات پیش روی فعالان این صنعت گفت: تأمین مواد اولیه یکی دیگر از مشکلات سازندگان کابینت است و از سوی دیگر کسادی حاکم بر بازار باعث شده کابینت سازان در پرداخت دستمزد به نیروهای فعال و زِبَردست در این عرصه دچار مشکل شوند و از دیگر سو، متاسفانه شاهد هستیم بدهی پیمانکاران به کابینت سازان نیز آنچنان که باید وصول و تسویه نمی‌شود.

    وی در پایان یادآور شد: به واقع در این حوزه شاهد بروز اختلافاتی هستیم که البته هدف این افراد عدم پرداخت و وصول بدهی‌های خود نیست بلکه به دلیل رکود حاکم بر بازار مسکن،نیمه تمام ماندن بسیاری از واحدهای مسکونی و عدم توان سازندگان در اتمام پروژه های مسکونی و بعضا عدم فروش واحدهای به اتمام رسیده، باعث شده تا مشکلات فعالان این صنف دو چندان شود و قطعا آنچنان که عدم حل و فصل معضلات پیش روی این صنعت ، منجر به تعطیلی بسیاری از واحدهای کابینت ساز شده، استمرار این روند به انزوا و افزون‌تر شدن چالش‌ها و معضلات دیگر کابینت سازان فعال، منتهی خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار