مدیران خودروعصر اعتبار

رتبه تهران ۱۲۸

بهترین شهر دنیا برای زندگی کجاست؟

عصر ساختمان- پایتخت اتریش به هفت دوره صدرنشینی دومین شهر بزرگ استرالیا پایان داد و جای ملبورن را در جدول بهترین شهرهای دنیا برای زندگی گرفت.

بهترین شهر دنیا برای زندگی کجاست؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، وین و ملبورن در هفت دوره گذشته رده‌بندی بهترین شهرهای دنیا برای زندگی از سوی واحد هوشمند اکونومیست شانه به شانه حرکت می‌کردند و این نماینده استرالیا بود که همواره در صدر این فهرست می‌ایستاد اما کاهش تهدید حمله‌های ستیزه‌جویانه در غرب اروپا و البته آمار بسیار کم جرم و جنایت باعث شد پایتخت اتریش عنوان بهترین شهر دنیا برای زندگی کردن را از آن خود کند.

    وین عموما در یک رده‌بندی گسترده‌تر با موضوع کیفیت زندگی در شهرها از سوی شرکت مرسر در صدر قرار می‌گرفت اما در فهرست اکونومیست نخستین‌بار است که بهترین لقب می‌گیرد. این رده‌بندی در شکل تازه از سال 2004 آغاز شده و در این دوره دمشق پایتخت سوریه در آن سوی جدول قعرنشین است. داکا پایتخت بنگلادش و لاگوس در نیجریه به ترتیب از آخر دوم و سوم هستند. این بررسی شامل برخی از خطرناک‌ترین پایتخت‌های دنیا از جمله بغداد و کابل نمی‌شود.

    در بخشی از گزارش واحد هوشمند اکونومیست درباره بهترین شهرهای دنیا برای زندگی چنین آمده است: «در حالی که شهرهای اروپایی در چند سال گذشته تحت تاثیر گسترش تهدیدهای تروریستی در منطقه بودند و این موضوع اقدام‌های امنیتی را افزایش داده بود اما این روند سال گذشته به حالت عادی بازگشت. از این رو، وین توانست با تثبیت و افزایش برخی معیارهای مهم جای ملبورن را در صدر جدول بگیرد.» ونکوور، تورنتو، توکیو، کپنهاگ و آدلاید هم در رده‌های شش تا 10 بهترین شهرهای دنیا برای زندگی ایستاده‌اند.

    وین و ملبورن بیشترین امتیازها را در مواردی چون بهداشت و سلامتی، آموزش و زیرساخت‌ها به دست آوردند. هر چند ملبورن در معیارهای فرهنگی و زیست‌محیطی پیشتاز بود اما ثبات وین در بهبود معیارهای دیگر آن را به صدر رساند. اوزاکا در ژاپن، کالگری در کانادا و سیدنی در استرالیا هم به ترتیب در رده‌های سوم تا پنجم این فهرست ایستادند. در این رده‌بندی شهرهای متوسط در کشورهای ثروتمند با تراکم جمعیتی پایین‌تر جایگاه بالاتر کسب کرده‌اند.

    شهرهای بزرگ‌تر با تراکم جمعیتی بالاتر عموما به دلیل بالا بودن آمار جرم و جنایت و فرسوده بودن زیرساخت‌ها نمی‌توانند رقیبانی چندان جدی برای وین و ملبورن باشند. به همین دلیل است که شهری چون لندن در رده 48 قرار می‌گیرد. وین که پس از پایان جنگ جهانی اول بیش از دو میلیون شهروند داشت، هنوز راهی طولانی برای رسیدن به آن رقم دارد و سیستم حمل و نقل عمومی آن بسیار ارزان و کارآمد است. ضمن اینکه از امن‌ترین شهرهای اروپا به شمار می‌رود.

    رتبه 128 تهران

    در دوره مطالعه آمار و ارقام مربوط به 140 شهر گوشه و کنار دنیا با موضوع ویژگی‌های سکونت‌پذیری، 103 شهر روند رو به رشد در بهبود اوضاع شهرنشینی داشتند که تهران، پایتخت ایران در میان چهار شهر برتر قرار گرفت. آبیجان در ساحل‌عاج با رتبه 124 و 6.3 درصد رشد، هانوی در ویتنام با رتبه 107 و 5.5 درصد رشد، بلگراد در صربستان با رتبه 82 و پنج درصد رشد و تهران با رتبه 128 و پنج درصد رشد بیشترین پیشرفت را در فراهم آوردن امکانات شهرنشینی برای زندگی بهتر داشته‌اند. امتیاز کلی تهران 50.8 از 100 است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو