مدیران خودروعصر اعتبار

مشکل مسکن با پرداخت تسهیلات حل نمی‌شود

عصر ساختمان- عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه یکی از دلایل رکود مسکن افت قیمت نفت و کاهش درآمد دولت است گفت: مسوولان وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی به اقتصاد کشور و بخش مسکن کارشناسی توجه کنند چرا که مساله مسکن با افزایش وام حل نخواهد شد.

مشکل مسکن با پرداخت تسهیلات حل نمی‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، بیت‌الله ستاریان گفت: رکود مسکن به لایه‌های زیرین اقتصاد کشور مثل صنایع وابسته به صنعت ساختمان نفوذ کرده است پس با افزایش سقف تسهیلات چندان نمی‌توان به حل مشکل بخش مسکن امیدوار بود.

    ستاریان با اشاره به اینکه حتی اگر مسکن از رکود خارج شود باز هم سال آینده دچار رکود می‌شود چون که صنعت ساختمان روی پای خود نیست تاکید کرد: چون رکود مسکن به لایه‌های زیرین اقتصاد مثل صنایع وابسته به صنعت مسکن نفوذ کرده افزایش سقف وام و اوراق تا حدودی در ایجاد جو روانی موثر خواهد بود.

    وی افزود: اگر مشکل مسکن از سوی دولت گذشته و یازدهم عمقی حل می‌شد، نتایج آن به افزایش سقف تسهیلات منتج نمی‌شد پس شناخت دولت با توجه به سیاست‌هایی که تاکنون اتخاذ کرده برای بازار مسکن ناچیز بوده است.

    ستاریان به بسته خروج از رکود که از سوی دولت ارائه شد اشاره کرد و تاکید کرد: در بندهای ارائه شده در بسته خروج از رکود مشخص بود که چندان به بخش مسکن توجه نشده است چرا که هر بار که بحث مسکن مطرح می‌شود ننتیجه‌ آن این می‌شود که بانک‌ها باید سقف وام مسکن را افزایش دهند.

    عضو هیات علمی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه شناخت دولت با توجه به سیاست‌هایی که تاکنون اتخاذ کرده از بازار مسکن ناچیز بوده است افزود: زمانی که به بخش مسکن عمقی توجه نمی‌شود قطعاً سال آینده نیز باید سقف تسهیلات به 150 میلیون تومان برسد.

    وی ادامه داد: وقتی برنامه‌ای برای بخش مسکن ارائه نمی‌شود نتیجه عکس در بخش مسکن روی می‌دهد و همین موضوع می‌تواند نتیجه غیرمنطقی در بازار ایجاد کند.

    دولت زیرمجموعه‌ای تخصصی در مسکن ندارد
    ستاریان اقتصاد مسکن را از سوی دولت نادیده عنوان کرد و گفت: تاکنون در دولت به اقتصاد مسکن توجهی نشده است و همین امر باعث شده دولت زیرمجموعه‌ای تخصصی در این زمینه نداشته باشد.

    وی ادامه داد: برای این موضوع اتفاقاً دلیل هم دارم چرا که به این نتیجه می‌رسیم که بافت اقتصادی فعلی دولت هنوز با سیاست‌های 70 یا 80 سال قبل در حال کار کردن است.

    ستاریان با اشاره به اینکه بخش خصوصی در ایران از لحاظ مالی در تنگنا هستند خاطر نشان کرد: در حال حاضر 95 درصد ساخت و ساز کشور در اختیار بخش خصوصی است اما نگاه همین 95 درصد هم به دست دولت است که ببیند چه میزان نفت فروخته و چه میزان درآمد کسب کرده است در حالی که در دنیا مسکن و بخش خصوصی فعال در ساخت و ساز بسیار قوی هستند و حتی به دولت نیز کمک می‌کنند.

    وی گفت: دولت باید با استفاده از سیاست‌های علمی زمینه خروج اتکای صنعت مسکن از منابع و درآمدهای داخلی مثل نفت را فراهم کند چون هربار که فروش نفت داشته باشیم و پول در اختیار مسوولان باشد، رونق مسکن را داریم و هر زمان که پولی در اختیار نباشد، مسکن راکد خواهد شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر ساختمان ( https://telegram.me/asresakhteman ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو