مدیران خودروعصر اعتبار

سخنگوی شورای شهر:

مجوز نمای شیشه‌ای با تایید کمیته نما‌های خاص

عصر ساختمان- علی اعطا با اشاره به اتفاقات بی ضابطه در حوزه ساخت و ساز گفت: این مسائل به واسطه گردن کلفتی برخی مالکین پروژه‌ها رخ می‌دهد.

مجوز نمای شیشه‌ای با تایید کمیته نما‌های خاص
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، علی اعطا با اشاره به مصوبه شورای شهر تهران در دوره‌های قبل در رابطه با محدودیت استفاده از نمای شیشه ای گفت: بر اساس مصوبات شورا محدودیتهایی برای نماهایی که بیش از 50 درصد مصالح سطح کل نما شیشه است تعیین شده است‌. مصوبه شورا در سال 1385 که در خصوص بهینه سازی مصرف سوخت و استفاده از مصالح مناسب در نما بوده است، محدودیتهایی از قبیل نظارت بیشتر، در نظر گرفتن نکات فنی و اتصالات را در نظر گرفته و عوارضی را تعیین کرده است‌. در رابطه با ساختمان‌های دارای اهمیت بالا نیز باید کمیته نماهای شاخص تصمیم بگیرد.

    سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه این کمیته در معاونت شهرسازی تشکیل می‌شود اظهار کرد: در کمیته بناهاى شاخص که فعلا از طرف شورای شهر ناظر ندارد، تنها نماهای شاخص تصویب می‌شود. در اینجا دیگر مانند کمیته‌های نما که در مناطق 22 گانه نسبت به نماهای عام تصمیم‌گیری می‌کنند، لزوما بر اساس ضوابط و دستورالعمل خاصی عمل نمی‌شود.

    وی در خصوص کمیته نماهای شاخص ادامه داد: این کمیته برای این است که اعضا در سطح بالاتری از لحاظ علمی و سازمانی حضور داشته باشند و بتوانند با دقت بیشتری نماهای شاخص را بررسی کنند.

    اعطا تصریح کرد: هم کمیته‌های نما که در مناطق 22گانه فعال هستند و هم کمیته نماهای شاخص که در معاونت شهرسازی ومعماری است، بر اساس بخشنامه‌های داخلی شهرداری شکل گرفته‌اند و شورا مصوبه‌ای در این خصوص نداشته است.

    وی با اشاره به قوانین مربوط به نماهای شیشه‌ای اظهار کرد: در این مورد در ضوابط یکسری محدودیت‌ها داریم، اما وقتی یک پروژه به کمیته‌ای می‌رود که قرار است در مورد بناهای شاخص تصمیم‌گیری کنند ممکن است آنجا به صورت موردی تشخیص دهند که استفاده از نمای شیشه‌ای ایرادی ندارد.در این رابطه باید بررسی های فنی و نظارت دقیقی صورت گیرد.

    اعطا با بیان اینکه در بحث معماری علاوه بر ضوابط شاخص‌های دیگری هم دخیل هستند، ادامه داد: اگر در مواردی خاص این کمیته تشخیص بدهد که پروژه می‌تواند با ضابطه عدم بکارگیری نمای شیشه انطباق نداشته باشد، منعی برای استفاده از نمای شیشه‌ای وجود ندارد؛ چون وقتی قرار است یک اثر معماری خوب خلق شود یک میزان از انعطاف لازم است تا این خلاقیت با لحاظ نمودن نکات فنی ظهور پیدا کند.

    سخنگوی شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: اما ساختمان‌ها به طور عام باید از ضوابط پیروی کنند. از سویی دیگر هم تا حدودی به ساختمان‌های شاخص اجازه خلاقیت داده می‌شود، ولی به شرطی که کمیته نماهای شاخص آن را تایید کند، نه به واسطه گردن کلفتى فلان سازنده که فکر کند زور دارد و می‌تواند هر کار خلاف ضابطه بکند و کسی هم حق ندارد جلوی او را بگیرد.

    وی تصریح کرد: بسیاری از ناهنجارى ها که در شهر رخ می‌دهد و با ضوابط تطبیق ندارد، به دلیل گردن کلفتی برخی افراد است.

    اعطا با بیان اینکه به هر ترتیب این لایحه را دنبال می‌کنیم تا در شورا به تصویب برسد اظهار کرد: آنوقت می‌توانیم نظارت جدی‌تری بر روی این موارد داشته باشیم.

    وی افزود: ما در حال حاضر در کمیته نماهای شاخص ناظر نداریم در حالی که باید داشته باشیم و ناظری هم انتخاب خواهیم کرد باید یکی از متخصصین برجسته باشد تا بتواند فرآیند آن را کنترل و اسناد پروژه را بررسی کند.

    سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه شورا در سال 93 مصوبه‌ای داشته و شهرداری را مکلف کرده که لایحه‌ای در مورد نما بیاورد اظهار کرد: شهرداری هیچگاه این لایحه را نیاورد، اما ما در این دوره موضوع را پیگیری کردیم و از آنجایی که یک بحثی در حوزه معماری و طراحی شهری است، ما ذیل آن یک دبیر خانه تشکیل دادیم که دبیرخانه شامل ناظر‌ین شورا در مناطق 22گانه است و به صورت دوره‌ای جلسه برگزار می‌کند.

    وی افزود: در این جلسات نمایندگان شورا در کمیته نمای مناطق گزارشی از روند بررسی نما در مناطق ارائه می دهند و با آسیب شناسی وضع موجود در راستای ارتقا کیفیت و نظارت بر کمیته های نما مناطق برنامه ریزی می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو