مدیران خودروعصر اعتبار

خدمات ماندگار به اقشار کم درآمد در حوزه مسکن

عصر ساختمان- اگرچه مشکل مسکن محدود به قشر خاصی از مردم نیست و بسیاری با آن دست به گریبانند اما این مشکل برای برخی بسیار بزرگتر و سنگین‌تر از دیگران است؛ آنقدر بزرگ که اگر برای دستگیری ایشان اقدامی صورت نگیرد ممکن است زیر بار این مشکل دچار آسیب‌هایی غیرقابل جبران شوند.

خدمات ماندگار به اقشار کم درآمد در حوزه مسکن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از دنیای اقتصاد، امروزه مسکن به یکی از بزرگترین دغدغه‌های مردم کشورمان به ویژه قشر مستضعف جامعه تبدیل شده و هزینه‌های بالای تهیه آن با وجود درآمد ناچیز بسیاری از شهروندان -به ویژه ساکنان مناطق محروم،- به مشکل بزرگ تبدیل شده که جز با حمایت و همراهی نهادهای مسئول و توانمند قابل حل نیست؛ نهادهایی که برخی شان به خوبی رسالت خود را در این حوزه شناخته‌اند و گام‌هایی هرچند محدود در جهت رفع مشکل بر داشته‌اند.

    نهادهایی مانند «بنیاد علوی» که کوشیده به صورت جدی خود را وارد بدنه اجتماعی کشور کرده و با علم و اطلاع از مشکلاتی که مردم و به طور ویژه، محرومان با آنها دست به گریبانند، در حوزه های مختلف از جمله مسکن و تامین سرپناه برای مناطق محروم و اقشار کم درآمد خدماتی متفاوت ارائه دهد؛ تلاش‌هایی که همچنان ادامه دارد و امید می‌رود وسعت پیدا کند.

    از جمله این خدمات، فراهم آوردن شرایط حمایت از خانواده‌های دارای دو عضو معلول و بیشتر است که اغلب به دلیل مشکلاتی که با آنها دست به گریبانند، دچار عدم تمکن مالی و مشکلاتی مانند اجاره نشینی هستند و شرایط مناسبی ندارند. خانواده‌هایی که اگرچه تحت پوشش امثال بهزیستی قرار دارند اما مشکل مسکن مانع از آن است که از حداقل ها بهره مند شوند.

    بر این اساس و به موجب همکاری مشترک بنیاد علوی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و نیز همراهی سازمان های دولتی مثل سازمان بهزیستی کشور، شرایطی فراهم شده که برای این خانواده ها مسکن دائمی ساخته می‌شود؛ خدمتی که از مدت ها پیش تر ارائه آن به شمار زیادی از خانواده های دارای دو فرزند معلول یا بیشتر آغاز شده و با قوت ادامه دارد.

    آن گونه که آمارها و برنامه ها در این خصوص نشان می‌دهد، تا پایان سال 1399 برای 14131 خانواده دارای حداقل دو عضو معلول، تامین مسکن در دستور کار قرار گرفته است که در این بین سهم مشارکت مالی بنیاد علوی بیش از  187 میلیارد و 700 میلیون تومان خواهد بود.

    این در حالی است که تا پایان سال 1396 با مشارکت بنیاد علوی، سازمان بهزیستی کشور، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان ملی زمین و مسکن (وزارت راه و شهرسازی) و انجمن خیرین مسکن‌ساز، حدود 3 هزار واحد مسکونی به خانوارهای دارای حداقل 2 فرزند معلول تحویل شده است.

    جدا از کمک‌هایی که در حوزه مسکن به خانواده‌های دارای فرزند معلول می‌شود، بنیاد علوی در راستای فعالیت‌های محرومیت زدایی و به منظور کمک به تامین مسکن محرومان، همراهی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی طرحی را در دست اجرا دارد تا ضمن شناسایی شهروندان محروم و نیازمند، بحث تامین مسکن آنها را در دستور کار قرار داده و مشکل شان را مرتفع نماید.

    در همین راستا، ارائه برخی کمک‌های بلاعوض در خصوص تکمیل فرایند احداث مسکن یا تامین هزینه رهن واحد مسکونی در دستور کار بنیاد قرار گرفته و همچنین حل مشکل مسکن برخی خانواده های خاص، مثل خانواده های دارای فرزند ای‌بی (EB) نیز مورد توجه بنیاد علوی قرار گرفته است. مجموعه خدمت هایی که البته در قیاس با سیل مشکلات اندک به نظر می‌رسند اما گامی استوار در شروع محسوب می‌شوند که قابل توسعه است، به ویژه اگر مردم و انبوه دستگاه ها و نهادها پای کار بیایند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار