مدیران خودروعصر اعتبار

خانه های هوشمند ضرورتی برای فردا

عصر ساختمان- بهره مندی از فناوری پیشرفته اینترنت اشیا(Internet of Things) - «آی او تی» - برای ساخت خانه هوشمند در سال های گذشته موضوعی دور از ذهن بود اما با هوشمندی برخی لوازم مانند تلویزیون، لامپ و تلفن همراه این موضوع در حال تبدیل شدن به واقعیت است.

خانه های هوشمند ضرورتی برای فردا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایرنا، خانه هوشمند به خانه ای اطلاق می شود که ساکنین آن امکان کنترل و نظارت بر لوازم و وسایل منازل خود را از راه دور و یا نزدیک داشته تا بتوانند برنامه های مختلف را برای آن تعریف و اجرا کنند.
    به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، با بهره گیری فناوری اینترنت اشیا می توان وسایل و لوازم خانه از یخچال تا جارو برقی را هوشمند و از فاصله های بسیار طولانی آنها را کنترل و نظارت کرد.
    با استفاده از این نوآوری می توانیم یخچالی داشته باشیم که به ما بگوید چه موادی داخل آن وجود دارد و یا در و پنجره ها را از راه دور باز و بسته کرد و همچنین سایر لوازم خانه مانند لامپ ها، دستگاه تنظیم سرمایش و گرمایشی را با اتصال به اینترنت هوشمند نظارت کرد.

    ** مدیریت مصرف انرژی از جمله مزایای خانه های هوشمند
    عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، خانه هوشمند را یکی از کاربردهای متداول اینترنت اشیا اعلام کرد و گفت: مدیریت مصرف انرژی، کنترل و مراقبت از راه دور وسایل خانه و کنترل هوشمندانه سیستم های روشنایی و سرمایشی و گرمایشی منازل را از جمله مزایای خانه هوشمند است.
    علی اکبر جلالی ادامه داد: این موضوع به سرعت درحال توسعه است و در برخی کشورهای توسعه یافته، اقدامات خوبی در زمینه ساخت خانه های هوشمند انجام داده اند تا مردم در رفاه بیشتری قرار گیرند. بکارگیری فناوری های پیشرفته برای ساخت خانه هوشمند یکی از خواسته های انسان ها بوده و در توسعه فناورها همواره سعی می شد که راه حلی مناسب برای تحقق این موضوع مهم فراهم شود.
    وی با بیان اینکه تمام وسایل خانه می تواند هوشمند شود، افزود: وسایل خانه مانند درها، وسایل آشیزخانه از جمله یخچال، ظرفشویی، گاز، پلوپز و فر و سیستم های گرمایشی و سرمایشی و روشنایی، تلویزیون و جاربرقی را می توان از طریق اتصال به اینترنت هوشمند کرد تا امکان برقراری ارتباط با آنها فراهم شود.
    جلالی ادامه داد: پاسخگویی به افراد مراجعه کننده به منازل، باز و بسته کردن درهای الکترونیکی از راه دور و یا شناسایی خودرو و امکان تردد آن به پارکینگ از دیگر خدمات قابل ارائه توسط خانه هوشمند است.

    ** گسترش فعالیت برای ساخت خانه هوشمند در ایران
    جلالی با بیان اینکه فعالیت های لازم برای ساخت خانه هوشمند در ایران رواج و گسترش یافته است، گفت: با توجه به توسعه خانه هوشمند در کشورهای پیشرفته ما هم باید بدنبال بهره گیری مناسب از این فناوری باشیم.
    عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران ادامه داد: برخی وسایل به صورت مستقل از هم در خانه ها، هوشمند شده اند اما این کار باید با بهره گیری از فناوری پیشرفته اشیا انجام گیرد تا مردم از رفاه بیشتری برخوردار شوند.
    وی بر لزوم فرهنگ سازی استفاده بهینه و صحیح از این نوآوری جدید تاکید کرد و گفت: مردم به خصوص دانشگاهیان باید با مزایای این فناوری پیشرفته به نحو مطلوب آشنایی پیدا کنند تا از آسیب های آن به دور باشند.
    جلالی به ساخت نمونه ای از خانه هوشمند در دانشگاه علم و صنعت ایران اشاره کرد و افزود: این خانه با استفاده از فناوری پیشرفته می تواند 30 تا 40 فرایند را به صورت هوشمند انجام دهد و در آینده نزدیک این تعداد به یکصد مورد می رسد.

    ** مسئولان باید زیرساخت استفاده از این فناوری پیشرفته را فراهم کنند
    وی با بیان اینکه مسئولان باید زیرساخت استفاده از این فناوری را در کشور فراهم کنند، افزود: اینترنت موجود کشور جوابگوی نیازهای این فناوری نیست و اقدامات لازم برای فراهم شدن امکانات و تجهیرات لازم باید صورت گیرد.
    جلالی گفت: اگر از این فناوری جدید بهره نبریم از دنیا عقب می افتیم و مسئولان باید برنامه ریزی لازم را برای ورود مناسب کشور به عرصه های مختلف این فناوری به عمل آورند.
    وی توسعه شغل را از مزایای این فناوری اعلام کرد و افزود: دانشجویان و فارغ التحصیلان با گذراندن دوره های آموزشی کاربردی می توانند در این عرصه فعالیت کنند.

    ** استفاده های فراوان از کاربردهای اینترنت اشیا
    کارشناس حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به استفاده های فراوان از کاربردهای اینترنت اشیا اشاره کرد و گفت: خانه هوشمند یکی از انواع کاربردهای اینترنت اشیا است که دارای مزایای فراوانی است.
    محمد خاکی ادامه داد: خانه هوشمند خانه ای است که بدون حضور انسان هم پابرجا است و اگر اتفاقی در این خانه رخ دهد اعم از نشت گاز، سرقت و آتش سوزی، بلافاصله صاحب خانه مطلع می شود.
    وی گفت: برنامه نرم افزاری بر روی تلفن همراه افراد نصب می شود تا آنان از طریق اینترنت، امکان کنترل و نظارت از راه دور بر وسایل و لوازم هوشمند خانه خود را داشته باشند.
    خاکی از ایجاد چند نمونه از کاربردهای اینترنت اشیا در دانشگاه علم و صنعت ایران اشاره کرد و گفت: شهر هوشمند، خانه هوشمند، سلامت هوشمند، پیمایش خودرو و شبکه سنسورها به صورت نمونه در این دانشگاه ایجاد شده است.
    کارشناس حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: مقدمات کار استفاده از این فناوری پیشرفته در کشور باید فراهم شده تا مردم بهره های لازم را از این نوآوری ببرند.

    ** مقابله با موازی کاری در هنگام پیاده سازی فناوری پیشرفته اشیا
    رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات بر لزوم همگرایی و همکاری برای پیاده سازی فناوری های پیشرفته اشیا تاکید کرد و افزود: اغلب تکنولوژی های پیشرفته بصورت مناسب در کشور مطرح می شود اما همنوایی وهمگرایی برای پیاده سازی کامل آن تقریبا وجود ندارد و موازی کاری در این زمینه فراوان است.
    دکتر علیرضا یاری گفت: اینترنت اشیا به عنوان یک طرح در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال انجام است و امیدواریم این موضوع بتواند هماهنگی لازم بین بخشی را در این زمینه ایجاد کند.
    وی به مزایای خانه های هوشمند با بهره گیری از اینترنت اشیا اشاره کرد و افزود: صرفه جویی در هزینه ها، مدیریت مصرف انرژی، حفاظت از وسایل و لوازم منازل و به خصوص راحتی و آرامش انسان از مهمترین مزایای خانه های هوشمند است.
    یاری گفت: وقتی اشیا خانه هوشمند می شود می توان از راه نزدیک و یا دور آنها را کنترل کرد، مثلا یک ساعت قبل از ورود به خانه سیستم گرمایشی و سرمایشی شروع به کار کند تا با ورود اعضای خانواده از فضای مطبوعی برخوردار شوند.
    وی ادامه داد: خانه هوشمند در صدد مصرف بهینه برق است و در ساعت هایی که مصرف برق گران است از سلول های خورشیدی و یا باطری استفاده کند.
    اینترنت اشیا فناوری پیشرفته ای است که در آن برای هر موجود قابلیت ارسال داده از طریق شبکه های ارتباطی اعم از اینترنت و یا اینترانت فراهم می شود. مهمترین مزیت همه گیر شدن اینترنت اشیا، قابلیت اتصال انواع اشیا و وسایل به دنیای مجازی است.
    اینترنت اشیا برای نخستین بار در سال 1999 میلادی توسط کوین اشتون مورد استفاده قرار گرفت و جهانی را توصیف کرد که در آن هر چیزی، از جمله اشیا بی جان، برای خود هویت دیجیتال داشته باشند و به رایانه ها اجازه دهند آنها را سازماندهی و مدیریت کنند.
     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی