مدیران خودروعصر اعتبار

افزایش ۱۷ درصدی قیمت سیمان از اردیبهشت۹۵

عصر ساختمان:با توجه به مواردی همچون شرایط اقتصادی، رکود صنعت ساخت و ساز و نیز توان بالای تولید سیمان در کشور و در مقابل جذب ناموفق محصولات در بازارهای فروش می توان گفت طی ماه های اخیر نه تنها افزایش قیمتی اتفاق نیفتاده بلکه عملاً نسبت به سال گذشته حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است.

افزایش ۱۷ درصدی قیمت سیمان از اردیبهشت۹۵
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از عصر اقتصاد، ارائه درخواست افزایش نرخ فروش محصولات از سوی شرکت های سیمانی به سازمان های مربوطه، تأمین مالی صنعت سیمان از طریق بورس کالا و صادرات سیمان وکلینکر در رینگ صادارتی بورس کالا از جمله موارد و مباحثی است که طی چند وقت اخیر پیرامون این صنعت مطرح شده است.

    خروج محصولات سیمانی از شمولیت قیمت گذاری دستوری

    در همین ارتباط، دبیر انجمن گروه کارفرمایان صنعت سیمان عنوان کرد: خوشبختانه محصولات سیمانی طی سال جاری از شمولیت قیمت گذاری دستوری خارج شدند و از این رو وضعیت عرضه و تقاضا در بازار قیمت فروش محصولات را تعیین می کند.

    عبدالرضا شیخان افزود: با توجه به مواردی همچون شرایط اقتصادی، رکود صنعت ساخت و ساز و نیز توان بالای تولید سیمان در کشور و در مقابل جذب ناموفق محصولات در بازارهای فروش می توان گفت طی ماه های اخیر نه تنها افزایش قیمتی اتفاق نیفتاده بلکه عملاً نسبت به سال گذشته حدود 10 تا 15 درصد کاهش یافته است.

    اجرای سه برنامه جهت ایجاد تعادل در بازار عرضه و تقاضا

    وی با بیان اینکه در حال حاضر مشکلی از بابت اعمال افزایش نرخ فروش محصولات سیمانی وجود ندارد، در این ارتباط گفت: تا زمانی که تعادل در میزان عرضه و تقاضا ایجاد نشود، افزایش قیمت هم رخ نمی دهد که در همین راستا برنامه هایی برای ایجاد تعادل در بازار فروش در حال اجرایی شدن است تا در پی آن با توجه به افزایش هزینه های تولید طی اردیبهشت ماه سال آینده نرخ فروش محصولات حدود 15 تا 17 درصد افزایش یابد.

    این مقام مسئول در خصوص برنامه های انجمن جهت ایجاد تعادل در بازار عرضه و تقاضای محصولات سیمانی اظهار داشت: اجرای راهکارها و برنامه هایی جهت تحریک تقاضا همچون روکش های بتنی که از چند وقت گذشته در حال انجام است در کنار افزایش صادرات محصولات و توسعه بازارهای هدف صادراتی از جمله این موارد به شمار می رود.

    از این رو در نظر داریم تا با حفظ مهمترین بازار فروش صادراتی یعنی عراق برنامه هایی جهت توسعه بازارها در کشورهای، CIS و روسیه که از ظرفیت مناسبی برخوردارند، اجرایی کنیم.

    دبیر انجمن گروه کارفرمایان صنعت سیمان ادامه داد: علاوه بر این، طرح نسبتاً موفقی از اول بهمن ماه امسال در حال اجرایی شدن است، مبنی بر اینکه هر یک از شرکت های سیمانی تولیدات را به اندازه نیاز منطقه خود عرضه کنند تا رقابت منفی میان تولید کنندگان از بین برود. بر این اساس انتظار می رود تا با اجرایی شدن برنامه های مذکور به اهداف خود جهت ایجاد تعادل در بازار فروش محصولات دست یابیم و طی اردیبهشت ماه افزایش نرخ فروش در نظر گرفته شده، اعمال گردد.

    چگونگی تأمین مالی شرکت های سیمانی از طریق بورس کالا

    شیخان در خصوص چگونگی تأمین مالی شرکت های سیمانی از طریق بورس کالا نیز گفت: بورس کالا از ظرفیت های مناسبی برای تأمین مالی برخوردار است که به نظر می رسد برخی از آنها شناخته یا فرهنگ سازی نشده است. در همین راستا شرکت سیمان سپاهان طی ماه های گذشته اقدام به عرضه اوراق سلف موازی به ارزش 20میلیارد تومان در بورس کالا نمود که این برنامه با استقبال بسیار مناسب سرمایه گذاران مواجه شد و انتظار می رود تا سایر شرکت های سیمانی از ابزارهای این چنینی بهره ببرند. چرا که با سرمایه گذاری عظیمی که در صنعت سیمان شده از پتانسیل جذب نقدینگی برخوردار است و جای نگرانی از بابت بازپرداخت آن به سرمایه گذاران وجود ندارد.

    هنوز ساز و کار صادارت سیمان در بورس کالا فراهم نشده است

    وی همچنین در خصوص فروش محصولات سیمانی در رینگ صادارتی اظهار داشت: انجمن سیمان طی یک سال اخیر جلسات متعددی را با مقامات مسئول در این خصوص برگزار کرده تا کل محصولات سیمان و کلینگر از طریق بورس کالا معامله شوند و این موضوع تاکنون به نتیجه قطعی نرسیده است. چرا که معامله سیمان در رینگ صادراتی نیازمند فراهم کردن ساز و کارهایی است که هنوز فراهم نشده است. به طور مثال گمرک می بایست بدون دریافت برگه معامله بورس کالا، به تولید کنندگان اجازه خروج و ترخیص کالا را ندهد که تاکنون این اتفاق رخ نداده است.

    علاوه بر این، صادرات محصولات سیمان همواره به کشورهای عراق و افغانستان و به صورت ریالی انجام شده است و اکنون این موضوع مطرح می شود که سرمایه گذاران چگونه ارز خود را دریافت کنند و در مبادلات و نقل و انتقالات ارز مشکلاتی ایجاد شده است.

    دبیر انجمن گروه کارفرمایان صنعت سیمان افزود: بخش خصوصی در شهر سلیمانیه عراق اقدام به احداث تأسیس تالاری جهت معامله کلیه کالاهای وارد شده کشور ایران کرده و انتظار می رود تا بورس کالا تالار این چنینی را طراحی کند که در آن بانک و صرافی و سایر موارد وجود داشته باشد. بهرحال می بایست بپذیریم که حدود 60 درصد از سیمان تولیدی و نیز محصولات کاشی و سرامیک کشور به عراق صادر می شود و کشور عراق دومین شریک برای واردات کالا به شمار می رود.

    انتظار افزایش مقدار صادرات محصولات با بهبود شرایط اقتصادی

    شیخان پیرامون میزان صادرات محصولات سیمان طی سال جاری ابراز داشت: طی 10 ماهه سال جاری حدود 13 میلیون تن از محصولات سیمان و کلینگر تولیدی به کلیه بازارهای هدف صادراتی عرضه شده که این رقم طی دوره مشابه سال گذشته با کاهش 15 درصدی همراه بوده و افزون بر آن، حدود هشت میلیون و 860 هزار تن از آن شامل صادرات سیمان می شود و 63 تا 67 درصد از آن به کشور عراق انجام شده است. همچنین پیش بینی می شود تا با بهبود اوضاع اقتصادی و سیاسی و ایجاد آرامش در کشورهای منطقه شاهد افزایش این مقدار طی سال آینده باشیم.

    تمایل دو غول سیمانی دنیا برای همکاری مشترک با تولیدکنندگان داخلی

    وی درباره اقدامات شرکت های سیمانی با شرکت های هم گروه خارجی لافارژ و هولسیم گفت: در بررسی های اولیه علیرغم رکود اقتصادی و نیز وضعیت نابسامان ساخت و ساز با توجه به قدمت بالای صنعت سیمان در کشورمان مورد توجه سرمایه گذاران در شرکت های هولیسم و لافارژ قرار گرفته و این مجموعه ها تمایل خود را برای سرمایه گذاری در این صنعت اعلام کرده اند که البته هنوز به نتیجه قطع منجر نشده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو