مدیران خودروعصر اعتبار

عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با عصر ساختمان :

نقاط قوت و ضعف طرح مسکن اقساطی

سونامی مسکن کی اتفاق می افتد؟

عصر ساختمان- طرح فروش اقساطی مسکن که از سوی انبوه ‌سازان تدارک دیده شده؛ اقدامی است تا از طریق آن بخشی از ساخت و سازهای بی‌رویه سال‌های اخیر به فروش برسد.اما این طرح تا کنون با انتقادها و مخالفت های بسیاری رو به رو شده اس

نقاط قوت و ضعف طرح مسکن اقساطی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵:۰۰

    علیرضا خسروی عضو کمیسیون عمران مجلس از موافقان اجرای این طرح است. وی در گفتگو با خبرنگار «عصر ساختمان» با بیان این که این طرح ترکیبی از دو قانون و وبرنامه قدیمی در زمینه مسکن است؛ تصریح کرد: این طرح ترکیبی از پیش فروش کردن آپارتمان ها و لیزینگ مسکن است.لیزینگ مسکن به دلایل بسیاری از جمله زیر پله ای بودن یکسری شرکت های لیزینگ مورد استقبال قرار نگرفت.
    وی با اشاره به این که این طرح دارای نقاط قوت و ضعف است؛گفت:یکی از نکات مثبت طرح مذکور این است که دولت هیچ دخالتی در آن ندارد و انبوه سازان و بانک مسکن با توافق هم آن را اجرایی می کنند.همچنین انبوه سازان و مردم بدون واسطه با هم در ارتباط اند.
    وی افزود: علاوه بر این  ظرفیت خوب انبوه سازان از نکات مثبت دیگری است که می توان به آن اشاره کرد.انبوه سازان در مسکن مهر بسیار تاثیر گذار بودند و بالغ بر 2 میلیون و 500 هزار واحد مسکونی احداث کردند.
    عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد:در کشورهای توسعه یافته برخی شرکت های خصوصی اقدام به ساخت و ساز های گسترد کرده و در اختیار مردم قرار می دهند.اجرای این طرح گام جدیدی در این راستا محسوب می شود.همچنین این طرح سرعت گردش پول در بازار را افزایش می دهد.
    خسروی در ادامه به نقاط ضعف این طرح نیز اشاره کرد و اظهار داشت:اولین ایرادی که می توان بر این طرح گرفت این است که سود آن 2 درصد از میزان تورم بیشتر است .در حالی که این سود باید به اندازه تورم باشد.از سوی دیگر بانک برای تضمین برگشت باقی پول مسکن، 4 درصد سود برای خود در نظر گرفته است.کوتاه بودن زمان بازپرداخت اقساط نیز نقطه ضعف دیگر این طرح است که می توان به آن اشاره کرد.
    وی تاکید کرد: نکته مهم دیگری که حتما باید مورد توجه قرار گیرد این است که شرکت های اعتبار سنجی حتما باید زیر نظر بانک ها فعالیت کنند.ببینید! این طرح در آمریکا نیز اجرا شد اما به دلیل این که شرکت های اعتبار سنجی مستقل از بانک ها فعالیت می کردند این طرح شکست خورد. کار اصلی شرکت های اعتبار سنجی این است که شرایط متقاضی خرید مسکن را بسنجند و ببینند آیا این فرد توانایی بازپرداخت این میزان اقساط را دارد یا خیر . پرداختن به این موضوع بسیار مهم است زیرا در صورتی که اعتبار سنجی به درستی انجام نشود؛اعتماد مردم خدشه دار می شود.
    وی تصریح کرد:به نظرم بهترین راه این است؛ شرکت های اعتبار سنجی مبنای کار خود را میزان مالیات پرداختی خریداران قرار دهند.در این صورت افرادی که می خواهند از زیر بار مالیات شانه خالی کنند نمی توانند از این امکانات استفاده کنند.
    قشر محدودی می توانند از این طرح استفاده کنند
    عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این که اجرای این طرح چه تاثیری در خروج مسکن از رکود دارد ؛تصریح کرد:این طرح فقط قشر محدودی شامل دهک هشتم را پوشش می دهد و تاثیر زیادی در رونق بازار مسکن نخواهد داشت.
    خسروی  در پاسخ به سوال دیگری در خصوص عدم موفقیت طرح های پیشنهادی دولت در زمینه مسکن، گفت:دلیل اصلی این امر به هجمه هایی که علیه مسکن و به خصوص مسکن مهر عنوان شد برمی گردد.حتی رئیس جمهور نیز تورم 40 درصدی را نتیجه مسکن مهر دانست.شاید ادامه دادن طرح های دولت قبلی می توانست به بهبود وضعیت این بخش کمک کند اما متاسفانه این کار انجام نشد.
    وی با اشاره به این که هر سال بر تعداد متقاضیان افزوده می شود؛خاطرنشان کرد:از یک سو هر سال بر تعداد متقاضیان مسکن اضافه می شود و از سوی دیگر تعداد جوازهای ساخت  روبه کاهش است.در سال های گذشته 600 هزار  جواز ساخت و ساز را صادر می شد اما  الان این میزان به 150 هزار جواز کاهش پیدا کرده است.در واقع متقاضی زیاد و عرضه کم شده است.اما در نهایت به زودی شاهد یک سونامی در بخش مسکن خواهیم بود.این سونامی ممکن است در این دولت یا دولت بعدی رخ دهد اما در نهایت این اتفاق خواهد افتاد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو