مدیران خودروعصر اعتبار

حوادث گودبرداری نتیجه فروش صوری پروانه ساخت

عصر ساختمان:سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران از گودبرداری غیراصولی در خیان ظفر و فوت یک خانم ۳۵ ساله در این حادثه خبرداد.

حوادث گودبرداری نتیجه فروش صوری پروانه ساخت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از روزنامه نوآوران، اولین بار نیست که حادثه گودبرداری رخ می دهد و هموطنی جان خود را از دست می دهد. اولین بار نیست و همانند هزار مورد گذشته ما امیدواریم که آخرین حادثه گودبرداری باشد اما گویا قرار نیست این حوادث تلخ دست از سر جامعه بردارد. وقتی در شهری که به اسم پایتخت کشور خوانده می شود سالانه موردهای متفاوتی از حوادث گودبرداری رخ می دهد، نمی توان انتظار داشت که آمار این حوادث در شهرها و روستاهای دیگر کشور کمتر باشد.

    بهترین زمان گودبرداری چه زمانی است؟

    در حالی هر ساله با حوادث گودبرداری زیادی روبه رو می شویم که کارشناسان شهرسازی یکی از دلایل اصلی این اتفاق را ناآشنا بودن بسیاری از مهندسین با اصول و قواعد گودبرداری می دانند.

    حمید جلالی، کارشناس شهرسازی است که در این راستا به نوآوران می گوید: بهترین زمان برای گودبرداری فصلی است که بارندگی نداشته باشیم و در همین راستا فصل تابستان و فصل بهار زمان مناسبی است.

    او با اشاره به خاصیت و جنس برخی خاک ها در مقابل بارندگی و رطوبت نشست می کنند، تصریح می کند: مهندسین و کارشناسان ساختمان سازی باید با اصول خاکبرداری و پی ریزی ساختمان آشنایی کامل داشته تا در مقابل مخاطرات آن ایمن باشند.

    طی سالیان اخیر وضعیت رو به رشد بازار مسکن سبب شده بود تا بسیاری از افرادی که آشنایی کامل با این حیطه نداشته وارد مقوله ساختمان سازی شوند و مسبب مشکلات فراوانی از جمله ساخت ساختمان های فراتر از نیاز و افزایش آمار حوادث ساختمان سازی باشند. حوادثی که هر یک از آن ها به اندازه کافی می توانست عبرت آموز باشد تا شورای عالی شهرسازی و نهادهای مرتبط قوانین و قواعد منسجم تری در رابطه با ساخت و ساز ساختمان ها و بی قانونی های موجود در آن داشته باشند.

    فروش پروانه های ساخت و ساز و امضای صوری این پروانه ها از جمله دلایل، بسیاری از حوادث گودبرداری در ایران شناخته می شود.

    گودهای رهاشده در تهران را جدی بگیریم

    کافیست درسطح شهر تهران قدمی بزنیم تا با منظره ای به نام گودال های عمیق ساختمان سازی مواجه شویم. گودال هایی که نه صاحبان آن مشخص هستند ونه حتی هنوز پرونده ساختی برای آن ها صادر شده است.در واقع بسیاری از افراد با کندن گودال های بزرگ در سطح شهر تهران در پی آن بر می آیند تا به هر کلکی که شده از سازمان های ذی ربط پروانه ساخت دریافت کنند.

    در خصوص دلایل وجود این گودال ها در سطح شهر تهران همچنین می توان به صدور پروانه های ساختمان سازی بدون ضابطه و رابطه در گذشته اشاره کرد. پروانه هایی که صادر شده و زمین هایی بر مبنای آن کنده شده اما هم اکنون هیچ نهادی پاسخگوی پرسازی گودال های ایجاد شده نیست و نیازمند تدوین ضابطه ای مشخص در این زمینه هستیم.

    در همین راستا چندی پیش، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران از خلا قانونی ساماندهی گودهای رها شده خبرداده بود.

    جلالی در خصوص این گودال ها نیز می گوید: مسئله گودهای رهاشده در تهران فارغ از تمام مسائل حقوقی و قانونی خود تهدیدی جدی برای جان و زندگی شهروندان شناخته می شود و باید هرچه سریعتر مورد توجه اعضای شورای شهر و سازمان نظام مهندسی قرار گیرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.
     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو