مدیران خودروعصر اعتبار

رشد ۲۰۰ درصدی صدور پروانه ساخت در تهران

عصر ساختمان- مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری از رشد ۲۰۰ درصدی صدور پروانه ساخت در بافت فرسوده تهران خبر داد و گفت: با اجرای بسته تشویقی ۱۹ بندی انتظار جهش در بافت‌های فرسوده را داریم و برای اولین بار برای مرمت و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی معادل ۸۰ درصد تسهیلات ساخت ارایه می‌شود.

رشد ۲۰۰ درصدی صدور پروانه ساخت در تهران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا؛ محمد آئینی در مورد نوسازی بافت فرسوده شهرها، اظهار کرد: بر اساس قانون و سند ملی احیا، بهسازی و نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری باید سرانه استاندارد مسکن در محلات هدف بازآفرینی شهری به متوسط استاندارد مسکن همان شهر برسد.

    وی با اشاره به اینکه اکنون 167 هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری شامل بافت فرسوده میانی، بافت تاریخی فرسوده و سکونتگاه غیررسمی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: 2 میلیون و 700 هزار بنای ناپایدار در این بافت‌ها شناسایی شده که از مقاومت لازم برخوردار نیستند و چنانچه حوادث غیرمترقبه‌ای همچون زلزله رخ بدهد، عمده تلفات انسانی در این محدوده‌ها خواهد بود.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سیاست شرکت بازآفرینی شهری ایران برای حل این معضل نوسازی مسکن در این بافت‌هاست و چاره‌ای جز شتاب‌بخشی به نوسازی نداریم، گفت: در استان‌هایی که در بافت‌های فرسوده بناهای ناپایدار بالای 50 درصد وجود دارد با مشکل جدی مواجه هستند و باید هر چه سریع‌تر وارد جریان نوسازی شوند.

    اجرای بسته تشویقی 19 بندی در 136 شهر

    آئینی با اشاره به اینکه اجرای بسته‌های تشویقی نقش مهمی در نوسازی بافت‌های فرسوده دارد، بیان کرد: بسته‌های تشویقی مختلفی برای کمک به نوسازی بافت‌های فرسوده تدوین شده است که مهم‌ترین آن‌ بسته تشویقی 19 بندی کالبدی است. این بسته تشویقی اکنون در 136 شهر اجرا می‌شود؛ همچنین 59 شهر بسته خاص خودشان را تعریف کرده‌اند و انتظار ما این است که تمام شهرها این بسته تشویقی را اجرایی کنند.

    وی با بیان اینکه اجرای بسته تشویقی 19 بندی باعث رشد 200 درصدی صدور پروانه در شهر تهران شده است، گفت: این مهم نشان می‌دهد ارایه بسته تشویقی 19 بندی که سال گذشته دولت برای نوسازی در نظر گرفت عامل مهمی در رشد نوسازی است.

    مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری با تاکید بر این که انتظار داریم همه شهرداری‌ها بسته‌های تشویقی را که تکلیف قانونی است، اجرا کنند، ادامه داد: با اجرای این بسته تشویقی انتظار جهش در نوسازی بافت‌های فرسوده را داریم، با توجه به حل مشکل بیمه پروانه ساختمانی قطعاً شاهد رشد جدی‌تری در این زمینه خواهیم بود و در بهمن ماه سال جاری به این جهش خواهیم رسید.

    آئینی تصریح کرد: متقاضیان می‌توانند شکایت‌ها و گزارش‌های خود در رابطه با عدم همکاری شهرداری‌ها در اجرای بسته‌های تشویقی 19 گانه را از طریق تارنمای www.udrc.ir یا سامانه پیامکی 30008612 در میان بگذارند. مردم بدانند برای ایفای حقوق قانونی‌شان در نوسازی مسکن و دریافت حمایت‌های قانونی از شهرداری‌ها و دستگاه‌های خدمات‌رسان شهری تا آخر در کنارشان هستیم.

    ارایه تسهیلات نهضت ملی مسکن به بافت فرسوده

    دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار بسته مالی را یکی دیگر از مشوق‌ها در این زمینه عنوان کرد و توضیح داد: تمام کسانی که در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری زندگی می‌کنند می‌توانند از تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن استفاده کنند.

    وی گفت: علاوه بر این وام ارزان‌تری را نیز برای بافت‌های ناکارآمد تعریف کرده‌ایم که 185 میلیون تومان آن با سود صفر درصد لحاظ می‌شود که این تسهیلات محدود است و سال گذشته از این محل به 17 هزار و 500 واحد تسهیلات تعلق و قرارداد مربوطه منعقد شد.

    آئینی ادامه داد: وام نهضت ملی مسکن 20ساله تقسیط می‌شود؛ اما وام ویژه نوسازی بافت فرسوده در سال جاری 7ساله تقسیط خواهد شد؛ بنابراین سازنده و سرمایه‌گذار می‌توانند بر حسب شرایط خود هر کدام از این وام‌ها را انتخاب کنند؛ همچنین وام ودیعه مسکن نیز در تهران برای هر پلاک 120 میلیون تومان و در سایر شهرها 90 میلیون تومان با نرخ 4 درصد در نظر گرفته شده است.

    اجرای طرح کلید به کلید در بافت‌های فرسوده شهری

    معاون وزیر راه و شهرسازی طرح کلید به کلید در بافت‌های فرسوده شهری (موضوع بند ث تبصره 11 قانون بودجه سال 1402) را از دیگر موارد تشویقی جهت نوسازی بافت‌های فرسوده اعلام کرد و افزود: مالکان در محلات فرسوده در صورت واگذاری ملک خود به دولت می‌توانند زمین یا واحد نوسازی شده با 40 درصد تخفیف دریافت کنند که به‌زودی عملیات اجرایی آن در سراسر کشور آغاز خواهد شد.

    وی با اشاره به بافت‌های تاریخی گفت: در این بافت‌ها برای اولین بار و با تصویب شورای‌ پول و اعتبار برای مرمت و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی معادل 80 درصد هزینه ساخت، تسهیلات ارایه می‌شود؛ همچنین بر اساس مصوبه ستاد ملی، باید وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با همکاری استانداری‌ها ضوابط تعیین حریم را ظرف سه ماه مشخص و آن را به شورای‌عالی معماری و شهرسازی ارسال کنند که این کار در استان‌ها انجام نشده و پیشنهادم این است که هر چه زودتر این ضوابط و نقشه‌های تعدیل حرایم غیرضروری در بافت‌های تاریخی را تعیین و ارسال کنند.

    بهره‌برداری از 49 هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران بیان کرد: از ابتدای دولت سیزدهم 189 هزار و 200 واحد جهت نوسازی در دست اجرا بوده که ساخت قریب به 157 هزار واحد آن در دولت سیزدهم آغاز شده که حدود 49 هزار واحد تاکنون به بهره‌برداری رسیده است.

    آئینی از اجرای طرح جهادی تبیین مشوق‌های نوسازی مسکن و نمایشگاه دایمی نوسازی مردمی خبر داد و گفت: قرار است طی یک رویداد ویژه با محوریت همکاران بسیجی داوطلب ادارات استانی و شهرستانی زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی با هدف ارتقای میزان آگاهی مردم از حقوقشان و حمایت‌های قانونی دولت و شهرداری‌ها در حوزه نوسازی مسکن به همراه گروه‌های داوطلب جهادی به شکل چهره به چهره و گفت‌وگوی رو در رو با ساکنان این بافت‌ها وارد عمل شوند و بسته تشویقی 19 بندی، سایر بسته‌های تشویقی و نیز تسهیلات و حمایت‌های دولت و شهرداری‌ها را برای ساکنان این بافت‌ها با مشارکت شهرداری‌ها تبیین کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی