مدیران خودروعصر اعتبار

حریم مجموعه بازار تاریخی خوی تعیین شد

عصر ساختمان- مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی گفت: حریم مجموعه بازار تاریخی خوی، بازاری به جا مانده از دوره صفویه تعیین شد.

حریم مجموعه بازار تاریخی خوی تعیین شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، فرهاد نظری با اعلام این خبر گفت: حریم این بازار تاریخی شامل 16 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و 17 اثر تاریخی واجد ارزش درباره این اثر تاریخی در کمیته حرایم آثار ملی غیر منقول این اداره کل مصوب شد.

    وی افزود: با این مصوبه حریم این اثر تحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده و هر گونه دخل و تصرف در محدوده حریم و تخلف از ضوابط حفاظتی مقرر برابر مواد 558 لغایت 569 کتاب قانون مجازات اسلامی جرم محسوب شده و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد. 

    شایان ذکر است بازار قدیمی خوی بازمانده بازاری گسترده است که طبق کتیبه موجود در موزه این شهر، در زمان شاه طهماسب ساخته شده است. این بازار به واسطه مجزا بودن همه صنف‌ها از جمله فرش فروشان، زرگران، بزازان، رنگرزها، کفاشان،  صندوق سازان، چاقو سازان، مسگرها، کلاهدوزان  و .... که هر یک برای خود راسته خاصی دارند  از جمله بازارهای دیدنی ایران به شمار می‌رود.

    این بازار قدیمی با داشتن کاروانسراها و چهارسوق‌های متعدد یادآور روزهای پر رونق اقتصادی بازار به هنگام عبور جاده ابریشم (ایپک یولی) از شهر خوی بوده است.

    این بازار واقع در مرکز شهر  با نظم کم‌نظیر در ساخت راسته بازارهای سر پوشیده، چهار سوهای خوش ترکیب و سراهای نسبتاً بزرگ و جالب، گنبدهای آجری  و گذرهای قدیمی موجود در آن به عقیده مورخان و جهانگردان یکی از زیباترین بازارهای ایران بعد از بازارهای تبریز، شیراز و کرمان است.

    وجود پنج کاروانسرای خان، کشمش چیلر، بلوسی، چیت ساز و حاج میرهاشم و مساجد بسیار زیبا و تاریخی ملاحسن، مطلب خان، سید الشهداء، شیخ، حجتیه، داش آغلیان، حمام زیبای محمد بیگ، دروازه سنگی در امتداد بازار با معماری منحصر به فرد که زمانی یکی از ورودی‌های اصلی شهر بوده،  ساختمان شهرداری، دبیرستان حکیمیه، خانه کبیری و 13 خانه واجد ارزش تاریخی و .... در محدوده این بازار تاریخی از دیگر دیدنی‌های این شهر تاریخی به شمار می‌رود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان ( http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو