مدیران خودروعصر اعتبار

مهدی بستانچی،قائم‌مقام مدیر عامل شرکت دمنده در گفت‌وگو با «عصرساختمان» تاکید کرد:

ارتقاء تکنولوژی لازمه توسعه صادرات

عصر ساختمان- بی‌شک همه ما نام تجاری دمنده را بارها شنیده ایم و هرگاه اسم هواکش و فن می‌آید، نام تجاری و لوگوی این شرکت در ذهن‌ها تداعی می‌شود. برندی که سال‌های متمادی با محصولات خود در کارخانجات، شرکت‌ها‌و خانه‌ها حضور داشته است.

ارتقاء تکنولوژی لازمه توسعه صادرات
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان»،  این شرکت که امسال تندیس صادر‌کننده نمونه کشور و حمایت‌کننده حقوق مصرف کننده در سال 96 را دریافت کرده، مسیر دستیابی به این دستاورد را در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرنگار «عصرساختمان» مطرح می‌کند.

    میزان فروش و جوایزی که با عنوان‌های مختلف دریافت کردید، همگی نشانگر کیفیت بالای محصولات دمنده است. چه عواملی باعث شده محصولات دمنده طی سالیان متمادی در مسیر ارائه محصولات با کیفیت حرکت کند؟
      ما همواره به تولید محصولات با استانداردهای روز بین‌المللی توجه داریم و آنها را در تولیدات خود لحاظ می‌کنیم، گواه این موضوع استاندارد «CE»  اتحادیه اروپاست که کلیه محصولات دمنده دارای این استاندارد بین‌المللی هستند. همانطور که مستحضرید استاندارد «CE» به دو صورت داده می‌شود: نوع اول خوداظهاری و نوع دوم تست محصولات تولیدی. ما نوع سخت استاندارد «CE» را که تست محصول است انتخاب کردیم که این بدان معناست که محصولات ما با استاندارد «CE»  تست شده وصرفا فرم‌های خوداظهاری را جهت دریافت استاندارد «CE» ارسال نکرده‌ایم. طبیعتا توجه به استانداردهای بین‌المللی ضامن بالا رفتن کیفیت محصولاتمان بوده است.
    آیا در طرح‌های توسعه‌ای خود تولید محصول جدید را در دستور کار خود قرار داده‌اید؟
      ما برای سال آینده سه نوع پنکه رومیزی در سه سایز مختلف تولیدخواهیم کرد که به امید خدا از اوایل سال آینده وارد بازار می‌شوند. خصوصیت اصلی این پنکه‌ها کیفیت بسیار مناسب و البته قیمت بسیار پایین آن است. بازار هدف ما برای فروش این محصول سراسری است تا هرکس با هر سطح درآمدی بتواند از این پنکه‌هااستفاده کند. همچنین این پنکه‌های رومیزی با جدیدترین طراحی که در دنیا برای پنکه انجام می‌شود، تولید شده است.
    هدف از ارتباط و همکاری با شرکت S&P را تشریح کرده و در آینده چه همکاری‌هایی بین دمنده و این شرکت قرار است به مرحله اجرا برسد؟
    هدف اصلی ما انتقال دانش تهویه، فن و سیستم‌های تهویه به داخل کشور بوده است. همینطور که می‌دانید شرکت‌های بین‌المللی هزینه‌های زیادی در زمینه تحقیق وتوسعه محصولاتشان انجام می‌دهند. البته ما واحد تحقیق و توسعه مناسبی در مجموعه دمنده داریم که واحدی بسیار فعال است. محصولاتمان را در داخل کشور، طراحی می‌کنیم، اما طبیعتا در کنار یک شرکت بین‌المللی بودن خیلی کمک می‌کند تا این فرایند تحقیق و توسعه تسهیل شود و روند رسیدن به نتایج مطلوب تسریع شود.
    از این رو انتخاب مجموعه دمنده شرکت S&P بوده است که بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین تولیدکننده فن دردنیاست و طبیعتا بیشترین و به‌روز ترین دانش فنی را دراین زمینه دارد و این موضوع باعث شده که سیر تحقیقات و توسعه فن‌ها در داخل کشور پیشرفت شگرفی داشته باشد. در تمام حوزه‌ها از جمله تهویه پارکینگی‌، تاسیساتی و صنعتی گرفته تا حوزه‌های خانگی ما این دانش را بومی‌سازی کرده‌ایم.
    -  در حال حاضر تمام روند طراحی محصولات دمنده در ایران اتفاق می‌افتد یا خیر؟
    بخش اعظم طراحی محصولات در داخل کشور انجام می‌شود و تیم طراحی دمنده این کار را انجام می‌دهند. یک بخش از طراحی محصولات ما در واقع به کمک تیم S&P انجام می‌شود. ما در بعضی از طراحی‌های خیلی تخصصی از تیم S&P کمک می‌گیریم، بنابراین کاملا از دانش و تجربه فنی این شرکت بین‌المللی در حال استفاده هستیم. همچنین در آینده قصد داریم گروهی از محصولات شرکت S&P را در یک سایت  13 هکتاری که داریم‌، تولید کنیم. در برنامه‌های آتی خود قصد داریم بخشی از تولیدات S&P را به سبد محصولات خود اضافه کنیم و با توسعه صادرات‌، بازارهای اروپایی را به دست بگیریم.
    اشاره کردید به بازار صادراتی شرکت دمنده، هدف شما کدام کشورها هستند و آیا در سال 97 قرار است تا صادرات دمنده گسترش پیدا کند؟
    واقعیت این است که ما هدف‌گذاری کردیم که بیش از 50 درصد تولیدات خود را صادر کنیم. این هدف‌گذاری هم تقریبا از 5 سال پیش شروع شده و امروز تقریبا 36درصد از محصولاتمان را به 16 کشور از جمله کشورهای همسایه‌، بخشی از کشورهای آفریقایی و چند کشور اروپایی صادر می‌کنیم.
    گفتنی است در حال حاضر و به منظور دسترسی به بازار آفریقا از مصر به عنوان ‌هاب منطقه‌ای استفاده می‌کنیم و از طریق مصر به ساحل عاج و چند کشور دیگر آفریقایی محصولات خود را ارسال می‌کنیم. در مجموع کشورهای فوق‌الذکر که در مجموع 16 تا کشور می‌شوند36 درصد تولیدات ما را در‌بر‌می‌گیرد. هدفمان این است که این عدد را به 50 درصد برسانیم. البته باید مد نظر داشته باشید ما هرساله افزایش تولید داشته‌ایم. افزایش میزان صادرات سرعت بیشتری از مقدار تولید داشته که به خاطر همین این عدد را توانستیم هرساله افزایش دهیم.

    تحلیل خودتان را از حمایت‌های دولتی و بازار تاسیسات در سال 96 و تحریم‌ها بفرمایید؟
    واقعیت این است که در تولید محصولات ما دو بخش‌بندی اساسی وجود دارد؛ یکی بخش عمومی شرایط تولید و دیگری بخش خصوصی شرایط تولید. در بخش خصوصی مشکلاتی در بحث نقل انتقالات مالی وجود دارد. یکی دیگر از مشکلات تولید‌کنندگانی همچون ما تامین قطعاتی است که در کشور تولید نمی‌شود. به عنوان مثال، بسیاری از محصولات ما با قطعات  High Tech تولید می‌شوند که به واسطه تحریم‌ها بسیاری از شرکت‌های دارای این تکنولوژی به فروش محصولات خود به ایرانی‌ها تمایل ندارند.
    به هر حال شرایط تحریمی بوده و همچنان هم ادامه دارد  اما مشکل اصلی که در بخش دوم وجود دارد و اکثر تولید‌کنندگان ایرانی این مشکل را دارند، نرخ بالای سود بانکی است. هیچ تسهیلات ویژه‌ای برای تولید‌کننده در نظر گرفته نمی‌شود و آنچه نیز وجود دارد تسهیلات مقرون‌به‌صرفه‌ای نیست.  تسهیلات 20 درصدی که بعضا بانک‌ها با ترفند‌هایی  تا 23 درصد آن را افزایش می‌دهند و با سازو‌کاری بخشی از سپرده را نزد خود نگه می‌دارند، باعث می‌شود که نرخ تسهیلات برای تولید‌کنندگان گران تمام می‌شود. کاملا مشخص است در تمام کشورهای پیشرفته صنعتی در دنیا که صنعت پیشرفته‌ای دارند این نرخ سود تسهیلات معنایی ندارد. زمانی که ما به همین شرکای تجاری‌مان در شرکت S&P اعلام کردیم که با چنین نرخی از بانک تسهیلات دریافت می‌کنیم،  با واکنش‌های متعجبانه‌ای مواجه شدیم. به نظر من نرخ بالای تسهیلات بانکی یکی از مشکلات اصلی است که تمام تولید‌کنندگان داخلی با آن درگیر هستند.
    نوسانات ارزی در کشور چه مشکلاتی برای شرکت‌هایی همچون شما به همراه دارد؟
    نرخ ارز و ثبات قیمت آن برای مجموعه‌هایی مثل ما بسیار حائز اهمیت است. پایین نگه‌داشتن تصنعی ارز دو مشکل اساسی به همراه دارد؛ ابتدا مابه‌التفاوت قیمتی است که وارد‌کنندگان کالا از آن بهره می‌برند و دومین مشکل کاهش توان رقابتی تولید‌کنندگان داخلی است که در بازار‌های بین‌المللی اتفاق می‌افتد.
    و به عنوان سوال آخر ؛ چه پارامترهایی باعث شد تا شرکت دمنده ‌عنوان صادر‌کننده نمونه و حمایت‌کننده حقوق مصرف‌کننده در سال 96 را به خود اختصاص دهد‌؟
    امسال ما به عنوان صادر‌کننده نمونه در صنعت خودمان انتخاب شدیم. طبیعی است که بذری که ما سال‌ها پیش کاشته‌ایم، امسال به بهره‌برداری رسیده و امسال به عنوان صادر‌کننده نمونه انتخاب شدیم. لازم به ذکر است ما امسال در روز 9 اسفند موفق شدیم که تندیس ملی رعایت حقوق مصرف‌کننده را نیز کسب کنیم. این افتخاری است برای ما که توانستیم رضایت مصرف‌کننده‌ها را کسب کنیم و در راستای کسب رضایتشان گام برداریم‌.
    در مجموع باید بگویم شرایط سال آینده سخت خواهد بود و تهدید‌ها زیاد اما به همان نسبت فرصت‌ها هم در سال 97 خیلی زیاد خواهند بود و امیدواریم که همه فعالان صنعت و نیز مجموعه دمنده بتوانند با هوشمندی از فرصت‌هایی که در سال آینده به‌وجود می‌آید، استفاده کنند.

     

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار