مدیران خودروعصر اعتبار

اقتصاد مسکن؛ آسیایی (بخش دوم)

عصر ساختمان- امروزه بعد از بحران مالی جهانی، اقتصاد کشورهای جهان سوم و در حال توسعه تحت تاثیر نرخ ارز و سیاست‌های ابرقدرت‌های دنیا قرار گرفته است‌. البته در کشور‌های خاورمیانه نوسانات قیمت نفت نقش مهمی را در اقتصاد این کشورها ایفا می‌کند.

اقتصاد مسکن؛ آسیایی (بخش دوم)
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان»، در مطلب زیر نگاهی داریم بر چگونگی تاثیر اقتصاد ‌ روی بازار ساخت‌و‌ساز و پروژه‌های عمرانی، سرمایه‌گذاری‌ها و ارتباطات خارجی. همچنین پیش‌بینی‌های موجود در مورد بازار اقتصادی این کشور‌ها در سال جدید را بررسی می‌کنیم.

    ترکیه – استانبول
    بازار ساخت‌و‌ساز با کودتا تضعیف نشد

    دورنمای اقتصادی
    کودتای صورت‌گرفته در جولای 2016 و به دنبال آن عدم وجود اقتصاد پایدار، باعث ایجاد نوسانات ارزی، تضعیف بخش‌های گردشگری، کاهش رتبه‌بندی توسط سازمان‌ها و همچنین کاهش سرمایه‌گذاری از سوی کشورهای خارجی شد.
    تورم به‌راحتی از تقریبا 10 درصد در ژانویه به 7.2 درصد در اواخر سال 2017 رسید، اما ارزش پایین واحد پول خطر بازگشت رکود را بالا می‌برد.

      عرضه و تقاضا در ساخت‌‌وساز
    با وجود کاهش میزان رشد اقتصادی ترکیه، صنعت ساخت‌و‌ساز همچنان رونق داشت و این صنعت به رشد خود در تمام طول سال 2016 ادامه داد حتی زمانی که اقتصاد با رکود شدید روبه‌رو بود.
    تمرکز دولت ‌روی توسعه ساختمان‌سازی و پروژه‌های زیرساختی و چندین پروژه بزرگ دیگر افزایش یافت. مانند تونل آبی یوروآسیا (Eurasia) و پل معلق عثمان غازی (Osman Gazi) که در سال 2016 تکمیل شد. در حالی که فرودگاه جدید استانبول و پروژه نوسازی شهری همچنان در دست اقدام هستند.

      چشم‌انداز آینده
    موقعیت جغرافیایی- سیاسی پیچیده‌ مربوط به سوریه و روابط ترکیه با 2 کشور آمریکا و روسیه که با روابط تنش‌آمیز بین اتحادیه اروپا و ترکیه همراه بود، در کنار شرایط اقتصادی پیچیده داخلی سبب تداوم بلاتکلیفی و ناپایداری در سال 2017 شد.
    در چنین شرایطی احتمالا صنعت گردشگری هم مانند سرمایه‌گذاری شرکت‌های خصوصی خارجی ضعیف باقی خواهد ماند. در مجموع، با وجود سیاست‌های حمایتی که دولت در پیش گرفته، چشم‌انداز کوتاه‌مدت منفی است.
    بر اساس مطالب ذکر شده در بالا، وضعیت کلی بازار و شرایط مناقصه در کشور ترکیه پر‌رونق است. هزینه‌ها در سال 2016 تا 2017  رشدی بالغ بر 12 درصد داشته است. در حالی که رشد هزینه‌ها در سال 2018، معادل 10 درصد پیش‌بینی می‌شود. حاشیه سود پیمانکاری در استانبول 8‌درصد است، علاوه بر  آن ضریب مکانی بر حسب دلار آمریکا 49 است، همچنین ضریب برابری قدرت خرید در کشور ترکیه 1.86 است.

    قطر – دوحه
    امید اقتصاد به جام جهانی

    دورنمای اقتصادی
    قطر همچنان از افت قیمت نفت رنج می‌برد به طوری که در اوایل سال 2016 نفت به نازل‌ترین قیمت خود رسید. مقامات دولتی در طول سال 2016 بودجه‌ها را کاهش دادند که این امر منجر به کاهش درآمدهای ناشی از پروژه‌های عمرانی شد.

      عرضه و تقاضا در ساخت‌و‌ساز
    اطراف دوحه پروژه‌های کلیدی زیرساختی به پیشرفت کار خود ادامه می‌دهند. شهر «لوسیل‌ (Lusail)»، خط آهن قطر و اَشغال (Ashghal and Qatar Rail)‌ در اطراف این شهر به پیشرفت خود ادامه می‌دهند تا تضمین کنند که به نیازهای زیرساختی مرتبط با جام جهانی 2022 دست یافته‌اند. در حال حاضر بیشتر پروژه‌های بخش املاک با کندی پیش می‌روند. حالت منفی‌ای که در بازار وجود دارد، موجب شده تا گسترش در بسیاری از کسب‌و‌کارها با سرعت کمی صورت پذیرد و تعداد زیادی از دفاتر جدید از کار باز بمانند و پروژه‌های عمرانی بزرگ نیز متوقف شوند.  ‌در طول 6 ماه گذشته، بازسازی بیشتر شرکت‌های بومی نفتی و گازی انجام شده و به علت معطوف‌شدن کانون توجه بر جاهای دیگر، تعداد پروژه‌ها با کاهش روبه‌رو شده است.

      چشم‌انداز آینده
    هر چقدر که از سال 2018 بگذرد، به خصوص بعد از اتمام جام جهانی روسیه بازار ساخت‌و‌ساز یک تصویر کاملا متفاوتی را ارائه خواهد داد. به‌گونه‌ای که فشار موجود برای نهایی‌کردن پروژه‌های جام جهانی 2022 همه حواس‌ها را متمرکز قطر خواهد کرد. بر اساس موارد فوق، وضعیت کلی بازار و شرایط مناقصه در کشور قطر با رکود روبه‌روست. رشد هزینه‌ها در سال 2016 تا 2017، معادل  0.2 درصد بوده که برای سال 2018 رشدی بالغ بر 1.5 درصد پیش‌بینی می‌شود. حاشیه سود پیمانکاری در دوحه 9 درصد است، علاوه بر این ضریب مکانی بر حسب دلار آمریکا در قطر 63 است. همچنین ضریب برابری قدرت خرید در کشور قطر 2.16 است.

    امارات متحده عربی
    امید به رونق بازار با اکسپو 2020

    دورنمای اقتصاد
    قیمت پایین نفت و به دنبال آن درآمد پایین دولت، مهم‌ترین عاملی است که تصمیمات برای رشد سرمایه‌گذاری در حال حاضر و همینطور آینده را به خصوص در ابوظبی تحت تاثیر قرار می‌دهد. رشد اقتصادی پایدار است اما سال 2016 در نرخ 3/2 درصد توقف کرده که پایین تر از میانگین سال‌های اخیر است.

       عرضه و تقاضادر ساخت‌و‌ساز
    ساخت‌و‌ساز در محدوده خلیج فارس در سال 2016 نزدیک به یک سوم سال 2015 بوده که این بدترین آمار از زمان قبل از بحران مالی جهانی است.
    تضعیف استرلینگ (واحد پول انگلستان) به دنبال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و همچنین تحریم‌های روسیه، باعث ایجاد موانعی برای خرده‌فروشی و همچنین صنعت گردشگری در این کشور عربی شده است.

       چشم‌انداز آینده
    بازار ساخت‌و‌ساز امارات متحده عربی با فشاری برای کاهش هزینه‌های دولت روبه‌رو شده و پیشنهاد مالیات بر ارزش افزوده برای سال 2018 مطرح شده که عرضه کالا و خدمات را تحت تاثیر قرار خواهد داد اما سرمایه‌گذاری بهبود خواهد یافت و باید شاهد افزایش مجدد قیمت نفت باشیم.
    اکسپو 2020 دوبی با پروژه‌های عمرانی متعدد انتظار می‌رود که روی قیمت‌های مناقصه ساخت‌و‌ساز در سال 2017 تاثیر داشته باشد. اینگونه پیش‌بینی می‌شود که این امر منجر به درخواست بالا برای پیمانکاران اصلی و جزء شود و همچنین قیمت‌های مناقصه افزایش یابد.
    بر اساس موارد ذکر شده در بالا، وضعیت کلی بازار و شرایط مناقصه در کشور امارات نسبتا با رونق است. رشد هزینه‌ها در سال 2016 تا 2017، معادل 1.5 درصد بوده که بر این اساس برای سال 2018 رشدی بالغ بر 2 درصد پیش‌بینی می‌شود. حاشیه سود پیمانکاری در امارات 8 درصد است، علاوه بر آن ضریب مکانی بر حسب دلار آمریکا در امارات 52 است. همچنین ضریب برابری قدرت خرید در کشور امارات 2.26 است.

    * مترجم: عرفان علیزاده

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار