مدیران خودروعصر اعتبار

ادامه جدال هتل‌ها و مدارس بر سر یک اسکان

عصر ساختمان- درحالی آموزش و پرورش اعلام کرده ۱۰۵ هزار کلاس درس را برای اسکان نوروزی آماده کرده که معاون گردشگری تاکید کرده این کلاس‌های درس مخصوص فرهنگیان است و مردم عادی نباید در آن‌ها بخوابند. از طرفی جامعه‌ هتلداران بیانیه‌ای را صادر کرده و رفتار نامطمئن آموزش و پرورش را در نوروز زیر سوال برده است.

ادامه جدال هتل‌ها و مدارس بر سر یک اسکان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش چند روز پیش اعلام کرد: 12 هزار مدرسه، 105 هزار کلاس درس و 345 خانه معلم برای اسکان نوروزی آماده شده است.

    پس از آن معاون گردشگری از توافق‌هایی با آموزش و پروش برای حذف اسکان نوروزی در مدارس برای غیرفرهنگی‌ها و مسافران عادی خبر داد و تاکید کرد که اگر خلاف این توافق عمل شود "تخلف" شده و ستاد هماهنگی خدمات سفر، موضوع را رسیدگی خواهد کرد.

    اما در سوی دیگر ماجرا، هتلداران که مدارس را از رقبای سرسخت خود و از مسببان کسادی بازار اقامت در نوروز می‌دانند، این توافق‌ها را به نوعی "سوری" تلقی کرده و بیانیه‌ای را در نقد فعالیت آموزش و پرورش در جذب مسافر نوروزی صادر کرده‌اند. 

    جمشید حمزه‌زاده ـ رییس هیات مدیره جامعه هتلداران ایران ـ‌ دراین‌باره به ایسنا می‌گوید: آموزش و پروش اعلام کرده که کلاس‌های درس را فقط در اختیار فرهنگیان قرار می‌دهد، اما همین که نوروز می‌شود کلاس‌ها با نرخ آزاد به مردم عادی اجاره داده می‌شود. طعم پول شیرین است، به سادگی نمی‌توان از کنار آن گذشت!

    او این توافق‌ها را چندان پایدار نمی‌داند و اظهار می‌کند: با آن‌که می‌گویند توافق کردیم مدارس را فقط در اختیار فرهنگیان قرار دهیم، اما می‌دانیم امسال هم همان اتفاق سال‌های گذشته تکرار می‌شود. آن‌ها به اسم فرهنگیان کار را شروع می‌کنند، اما اگر مسافر عادی مراجعه کند یک کلاس درس را هم به قیمت آزاد به او اجاره می‌دهند.

    هتل‌هایی ارزان‌تر از کلاس درس!

    حمزه‌زاده در عین حال از آمادگی هتلداران برای توافق با آموزش و پرورش برای در اختیار قرار دادن اقامتگاه‌های ارزان به فرهنگیان سخن می‌گوید و اضافه می‌کند: معتقدیم در شأن مردم و مخصوصا فرهنگیان نیست که در کلاس‌های درس با کمترین امکانات بهداشتی و رفاهی اقامت کنند، ما حاضریم با آموزش و پروش توافق کنیم و در نوروز ظرفیتی از اقامتگاه‌های ارزان ‌قیمت‌مان را با نرخی حتی کمتر از آن کلاس‌های درس در اختیار فرهنگیان قرار دهیم. هتل‌ها توان پوشش دادن این جمعیت را دارند.

    جامعه هتلداران که سال‌ها ست به روند فعالیت اقامتگاه‌های غیررسمی مثل خانه‌های اجاره‌ای و مدارس معترض است، در بیانیه‌اش نیز وزارت آموزش و پروش را به مذاکره طلبیده تا برای اقامت ارزان در هتل‌ها به جای مدارس توافق کنند. در متن این بیانیه که در اختیار ایسنا قرار داده شده، آمده است؛ «از ‌آنجا که فعالان و دست‌اندرکاران صنعت گردشگری کشور خصوصا بهره‌برداران حوزه اقامتی، شأن و جایگاه ارزشمند ومقدسی را برای معلمان و فرهنگیان عزیز قائل بوده و اعتقاد دارند که خانواده محترم این عزیزان همیشه و در تمام طول سال خصوصا ایام تعطیلات نوروز باید سفری مطمئن با آرامش و مناسب داشته باشند، آمادگی کامل خود را اعلام می‌کند تا در این روزها، پذیرای فرهنگیان با شرایط ویژه و تخفیف مناسب باشند.

    بیش از 3000 واحد اقامتی شامل هتل، هتل آپارتمان، مهمان‌پذیر، پانسیون و مجتمع اقامتی تفریحی در کشور فعالیت می‌کند که نزدیک به 70 درصد آن‌ها برای اقشار متوسط طراحی شده است و آمادگی دارنند تا در طول سال و نیز ایام نوروز خدمات ویژه‌ای برای عموم هم‌میهنان خصوصا فرهنگیان ارائه کنند.»

    جامعه هتلداران ایران در ادامه این بیانیه با نقد مداخله آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌های دولتی در اسکان مسافران و گردشگران که مغایر با اصل 44 قانون اساسی است، این پرسش‌ها را مطرح کرده که «آیا شأن مکان‌های مقدسی به نام کلاس‌های درس در مدارس کشور اجازه می‌دهد به اقامتگاه با حداقل امکانات و بهداشت برای سفر هم‌میهنان عزیز تبدیل شود. آیا هر یک از ارگان‌ها و نهادهای کشور می‌توانند در مواردی که خود صلاح می‌دانند ورود کرده و نسبت به خدمات اقدام کنند. بهتر نیست هر یک از دستگاه‌های اجرایی نسبت به انجام وظیفه و تکالیف قانونی خود عمل کرده و به حوزه‌ی غیرتخصصی ورود پیدا نکنند. آیا مسؤولان محترم وزارت آموزش و پروش اجازه می‌دهند دستگاه‌ها و بخش‌های دیگر به حوزه آموزش دانش‌آموزان عزیز کشور که آینده‌ساز فردا ی میهنمان هستند، ورود پیدا کرده و کلاس درس دایر کنند؟ »

    کلاس‌های درس در نوروز سال 96 جمعیتی بالغ بر 10 میلیون و 963 هزار و 177 نفر را اسکان دادند که بنا بر اعلام وزارت آموزش و پرورش یک میلیون و 880 هزار نفر آن‌ها غیرفرهنگی بودند. با این حال هتلداران که اعلام کردند در نوروز گذشته با 10 درصد افت اقامت مواجه شده‌اند، معتقدند؛ مدارس، خانه‌های اجاره‌ای و کمپ‌ها از مهم‌ترین عوامل ورشکستگی و رکود بازار آن‌ها به شمار می‌آیند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو