مدیران خودروعصر اعتبار

۹۱ درصد پروژه های مشارکتی مسکن موفق نبود

عصر ساختمان- نایب رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران با بیان اینکه ادبیات مسئولان کشور در حوزه ساخت و ساز عامیانه بوده و کارشناسی نیست، گفت: فقط ۹ درصد از پروژه‌های مشارکتی ساختمان سازی کشور موفق بوده است.

۹۱ درصد پروژه های مشارکتی مسکن موفق نبود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، حیدر جهانبخش در همایش ملی مشارکت در ساخت با انتقاد از ادبیات مسئولان کشور در حوزه ساخت و ساز مسکن، اظهار کرد: تا زمانی که نخواهیم ادبیات ساختمان را از عامیانه به تخصصی تبدیل کنیم، شاهد توسعه این بخش نخواهیم بود.

    وی با تأکید براینکه متأسفانه ادبیات مسئولان کشور در حوزه ساخت و ساز ساختمان کاملا عامیانه است، تصریح کرد: این ادبیات مبتنی بر دانش روز نبوده و تخصصی نیست، دست‌اندرکاران ساختمان باید در فرهنگ سازی وارد شده و در این رابطه تولید محتوا کنند.

    نایب رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران در ادامه با اشاره به اینکه مشارکت در ساخت را فقط در تابلوهای بنگاه‌های املاک می‌بینیم و آن را به جریان مبتنی بر دانش روز تبدیل نکرده‌ایم، گفت: هنوز در حوزه مشارکت در ساخت مشکل و معضل داریم که لازم است این مسئله به یک موضوع حقوقی تبدیل شود.

    جهانبخش با بیان اینکه 82 درصد پروژه‌های شهرهای جدید در مشارکت موفق نبوده است، تصریح کرد: ساختمان و ساخت و ساز مسکن یک سیستم باز است و با سیستم بسته صنعتی متفاوت است.

    وی ادامه داد: در سیستم صنعتی یک محصول تولید می‌شود که صفر تا صد فرآیندهای آن قابل کنترل است اما ساختمان محصول نیست و فرآیندهای آن متأثر از عوامل مختلفی است.

    نایب رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران، تأکید کرد: باید سیستم‌های ساختماین را بسته کنیم به عنوان مثال در کارخانه اسکلت را تولید کنیم باید بتوانیم بعضی از فرآیندهای ساختمان سازی را در کشور را کارخانه‌ای کنیم تا روی آن کنترل دقیقی اعمال شود.

    جهانبخش با بیان اینکه کمتر از 9 درصد پروژه‌های مشارکتی ساختمان سازی کشور موفق بوده است، با طرح این پرسش که تا کی مسئولان باید کشور را با کشورهای توسعه یافته مقایسه کنند، اظهار کرد: بسیاری از کشورها که 50 سال از ما عقب بودند در حوزه ساخت و ساز مسکن از ما جلو زده‌اند کشورهایی مانند افغانستان، عراق و مالزی جزو همین کشورها هستند این درحالی است که ما هنوز نگران مشارکت در ساخت هستیم.

    وی با بیان اینکه 92 درصد ساختمان‌های کشور در زمان بهره‌برداری در مخاطره هستند نه در زمان طراحی و ساخت، گفت: پیشنهاد می‌کنیم برای ساختمان پس از صدور پایانه کار پروانه بهره‌برداری صادر شود تا امکان استفاده درست از آن را داشته باشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو