مدیران خودروعصر اعتبار

پشت پرده واگذاری سهام مخابرات از زبان وزیر راه و شهرسازی

عصر ساختمان- وزیر راه و شهرسازی گفت: در ۲ سال ابتدایی دولت دهم، ۹۹ میلیارد دلار انباشت صنعتی ایران در قالب بخش خصوصی واگذار شد.

پشت پرده واگذاری سهام مخابرات از زبان وزیر راه و شهرسازی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در بیست و پنجمین همایش ارگان‌های دریایی با بیان اینکه در 2 سال ابتدایی دولت دهم، 99 میلیارد دلار انباشت صنعتی ایران در قالب بخش خصوصی واگذار شده است، اظهار کرد: من در حوزه دولتی و خصوصی مقالات متعددی تهیه کردم و یکی از مدافعان سرسخت خصوصی‌سازی در ایران هستم، اما آیا ما می‌توانیم از این معنا پریشی در اقتصاد ایران فاصله بگیریم؟

    وی با بیان اینکه ابعاد خصوصی‌سازی در ایران به خوبی توضیح داده نشده است، گفت: ما متأسفانه دچار پریشانی معنا درباره خصوصی‌سازی هستیم.

    آخوندی گفت: از ابتدای خصوصی‌سازی تا اواخر سال 86 حدود یک میلیارد دلار از انباشت صنعتی دولتی ایران واگذار شد و در دو سال فعالیت دولت دهم هم حدود 99 میلیارد دلار انباشت صنعتی ایران در قالب بخش خصوصی واگذار شد، اما آیا آنچه که انجام گرفته است مفهوم خصوصی‌سازی واقعی است؟

    وزیر راه و شهرسازی، اظهار کرد: به اعتقاد من این واگذاری کاملاً غیررقابتی و تحت عنوان پرداخت دیون دولت، خصوصی‌سازی نیست تا بخشی از دارایی‌های صنعتی دولت به‌عنوان ارگانی پاسخگو به بخش‌های شبه‌دولتی غیرپاسخگو واگذار شود،‌ بنابراین نمی‌توان از این خصوصی‌سازی دفاع کرد.

    وی افزود: ده‌ها میلیارد دلار انباشت سرمایه‌ای صنعتی ایران تحت عنوان خصوصی‌سازی در ایران واگذار شد. من خودم از مدافعان سرسخت خصوصی‌سازی هستم، اما آیا می‌توان از این پریشانی معنا در خصوصی‌سازی دفاع کرد؟

    وزیر راه و شهرسازی  با اشاره به اینکه خصوصی‌سازی در بستری رخ داد که آن بستر را مجموعه‌ای از عوامل تشکیل می‌دادند، افزود: آن زمانی که 99 میلیارد دلار واگذار شد هیچکس مقاومت نکرد، اما هم اکنون همه به مخالفت از آن پرداخته‌اند.

    آخوندی تأکید کرد: ما نیاز به یک سهم ملی از خصوصی‌سازی داریم تا در آن بتوانیم آسیب‌های ناشی از خصوصی‌سازی را جبران کنیم.

    وزیر راه و شهرسازی، گفت: من عضو شورای رقابت بودم. در آن زمان اتفاقاتی کاملا عجیب رخ داد به طوری که با یک جلسه غیبت من واگذاری مخابرات به بخش خصوصی مطرح شد و در همان جلسه اکثریت اعلام رضایت کردند و این در حالی است که واگذاری مخابرات کاملا اشتباه بود.

    وی توضیح داد: با بررسی نحوه واگذاری مخابرات مشخص می‌شود که برخی افراد تحت عنوان عدم اهلیت در شب آخر خط خوردند و بعد از دریافت پیشنهادات جدید که با پیشنهادات اصلی مشترک‌المنافع بود به طرفه‌الالعینی یک دستگاه برنده مزایده شد.

    آخوندی یادآور شد: من ده‌ها بار درباره این واگذاری در شورای رقابت شکایت و اعتراض کردم اما در سفری که به شیراز داشتم و در جلسه شورای رقابت نبودم، رأی‌گیری می‌شود که این واگذاری صحیح بوده است درحالی‌که همه می‌دانند این واگذاری غلط انجام شد؛ چندین میلیارد دلار سرمایه ایران به بخش خصوصی واگذار شد که بخش خصوصی واقعی نیست.

    وی با بیان اینکه من از این واگذاری‌ها ده‌ها نمونه دارم، گفت: قبل از خصوصی‌سازی نیاز داریم که امور در مبنای بازرگانی اداره شود بدون بازرگانی این امر مهم اتفاق نمی‌افتد.

    وزیر راه و شهرسازی، تأکید کرد: در کشوری که ما هنوز قیمت‌گذاری داریم، هنوز سازمان تعزیرات حکومتی داریم و هنوز درفش برای قیمت‌ داریم، اصول بازرگانی رعایت نمی‌شود و سخن گفتن از خصوصی‌سازی جای تأمل دارد.

    وی اظهار کرد: خصوصی‌سازی به خودی خود هدف مقدسی به شمار می‌رود و برای ما ارزشمند است، اما در صورتی که برای آن بازار رقابت ایجاد کنیم و بتوانیم فناوری را در ‌آن حوزه تقویت کنیم.

    آخوندی با بیان اینکه ما آمادگی همکاری درباره خصوصی‌سازی در حوزه دریا داریم، گفت: باید تجاری سازی و رقابت‌سازی فعالیت‌ها در این حوزه انجام شود تا خصوصی‌سازی به طور کامل شکل گیرد.

    وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کشور سنگاپور به عنوان بهشت فعالیت‌های خصوصی برای فعالان حوزه دریایی به شمار می‌رود، گفت: اما آیا شرکت PSA که یک شرکت کشتیرانی است صد در صد دولتی نیست؟ آنچه کشور سنگاپور را به عنوان محیطی که می تواند بخش خصوصی در آن فعالیت کند مطرح می‌کند رعایت اصل رقابت و بازرگانی است. ما نباید این دو موضوع را دور بزنیم و از طریق بخش خصوصی اموال دولت را بفروشیم.
    ** برای رفع تبعیض‌ها همکاری آماده همکاری هستم

    وی تأکید کرد: آیا سازمان بنادر و دریانوردی که مقرر شده در موضع رگولاتوری وضع مقررات و اعمال حاکمیت کند در فعالیت‌های تجاری نیز به صورت مستقیم دخالت ندارد؟ من کاملا آماده‌ام شفاف با شما همکاری کنم و هر گونه اقدام تبعیض آمیز که در حال انجام است را رفع کنم.

    آخوندی با بیان اینکه ایرانی‌ها همواره معتقدند که ایران چهارراه جهان است گفت: اما آیا در این چهارراه جهان می‌شود بگیر و ببر وجود داشته باشد؟ آیا می توان انواع سیستم‌های تبعیض‌آمیز را اجرا کرد و به کشتی‌ها گفت تو نمی‌توانی از این محدود رد شوی؟

    وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: در چهار راه جهان باید هموارترین حرکت را اعمال کرد.

    وی درباره صادرکردن دو دستورالعمل در حوزه نظام مهندسی اشاره کرد و گفت: یکی از این دستورالعمل‌ها به این موضوع مربوط می‌شود که مالک می‌تواند مهندس پروژه خود را انتخاب کند و دیگر کسی نمی تواند 5 درصد از درآمد مهندسان را کسر کند ولی زمانی که این دو دستورالعمل را اعمال کردیم بحث‌های بسیاری مطرح شد به طوری که گفتند زمانی که این حرف‌ها را تحت عنوان حمایت از بخش خصوصی مطرح می‌کردند باعث شدی رقابت را بر هم بزنیم.

    آخوندی تأکید کرد: اگر از بحث رقابت و تجارت دفاع نکنیم نتیجه آن باعث می‌شود محیط فعالیت و کسب و کار برای همه تنگ شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو