مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس‌جمهور:

طرح بازسازی بافت‌های فرسوده یعنی دولت صدای مشکلات مردم را شنیده است

عصر ساختمان- رئیس‌جمهور گفت: اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری به این معنا است که دولت صدای زلزله‌، صدای مشکلات مردمی که در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند، صدای مشکلات مردم کم توان و صدای نسل جوان خانه اولی را شنیده است.

طرح بازسازی بافت‌های فرسوده یعنی دولت صدای مشکلات مردم را شنیده است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در آغاز مراسم برنامه ملی بازآفرینی شهری اظهار کرد: من این طرح را هدیه‌ای دولت دوازدهم برای مردم و نسل جوان خانه‌ اولی می‌دانم این طرح سرمایه مردم را افزایش می‌دهد، محله‌ها ‌را نو و نشاط ایجاد می‌کند و وقتی بخش مسکن فعال شود، سایر بخش‌های اقتصادی را هم فعال می‌کند ودر نتیجه اشتغال ایجاد می‌شود.

    وی در ادامه افزود: طرحی که امروز آغاز می شود برنامه اساسی دولت برای مسکن، سلامت جان مردم، تامین مسکن خانه اولی‌ها نوسازی و بازآفرینی محلات فرسوده است.

    روحانی تاکید کرد: مسکن برای زندگی مردم بیسار مهم است مسکن جایی که انسان در آن احساس سکون و آرامش می کند. البته طبق تعریف قرآن همسر نیز باید در آنجا باشد تا آن محل نام مسکن بگیرد و مرد و زن باید در کنار یکدیگر احساس آرامش کند. اگر فرزند صالح و نوه‌ای هم باشد این آرامش بیشتر  می‌شوند.

    رئیس‌جمهور با بیان اینکه من خودم سال‌ها اجرا نشین بوده و چهار و پنج صاحبخانه را تجربه کردم تصریح کرد: مستاجری سخت است اگر بچه در خانه را محکم ببندد از بالا می گویند چه خبر است؟ اینها سر خود من آمده است. وقتی بچه در حمام شیر آب را باز کند، از بالا می‌گویند چاه پر سد وقتی اجاره دیر شود صاحبخانه جور دیگری جواب می‌دهد. خانه‌دار شدن بحق آرزوی خانوده‌هاست. گاهی حتی دعوای زن و شوهر از همین مستاجری شروع می‌شود. من هیچ وقت صاحبخانه مستاجری نبودم، اما می‌دانم صاحبخانه‌ها هم سختی‌ها و مشکلاتی دارند.

    رئیس‌جمهور ادامه داد: این وظیف ما است که همه جوانها را خانه‌دار کنیم و اینکار باید هرچه زود انجام شود تا جوانها احساس آرامش بیشتری داشته و راحت‌تر زندگی کنند و نگران خانواده نباشند.

    روحانی همچنین با بیان اینکه تمام دولت‌ها برای مسکن طرح‌هایی داشته‌اند، گفت: همه دولتها تلاش کردند که برای حل مشکل مسکن راه حلی پیدا کنند من تاکید می کنم که دولت خانه ساز خوبی نیست. همانطور که تاجر و بنگاه‌دار خوبی هم نیست. هر کاری که مردم می‌توانند انجام دهند، اگر به دولت واگذار شود حتما ضرر می‌کنند. کار را باید به  مردم واگذار کنیم. در بخش کشاورزی اکنون کار دست مردم است. در صنعت هم مردم فعالند و هم دولت البته دولتی‌ها هم دو دستی بنگاه‌ها را چسبیده‌اند و چقدر سخت است که بنگاه‌ها را از دست دولتی‌ها خارج کنیم. باید با تمام توان بنگاه‌ها را به مردم واگذار کنند. زیرا کار دولت اداره بنگاه‌های اقتصادی نیست. نیروهای مسلح هم باید بنگاه‌های اقتصادی خود را واگذار کند. ساخت مسکن را هم باید به مردم و بخش خصوصی واگذار کنیم البته نهادهای عمومی هم می‌توانند وارد این بخش شوند.

    رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه از ابتدای دولت یازدهم همیشه به فکر مسکن و بافت فرسوده بوده‌ام، ادامه داد: زلزله‌ کرمانشاه برای من پیام مهمی داشت. اینکه می گویم باید صدای مردم را بشنویم درست است اما باید صدای زمین و آسمان را هم بشنویم. امسال خشکسالی است و باید صدای آسمان را بشنویم. کشت بهار 97 مثل 96 نیست بنابراین باید الگوی کشت را عوض کنیم. اگر این صدا را نشنویم به کشت ما آب نمی‌رسد.

    رئیس دولت دوازدهم ادامه داد: زلزله‌ صدای خیلی رسا و روشنی داشت و دیدیم که تکانه تهران چقدر مردم را نگران کرد.  مگر خانه‌های ما چقدر مجهز و مقاوم است؟ بخشی از کشور ما روی گسل قرار دارد. ما اگر دنبال اولویت بندی برای احیا و مقاوم سازی خانه‌های خود هستیم این مناطق را باید در اولویت قرار دهیم.

    روحانی همچنین با بیان اینکه در این طرح مهمترین موضوع سلامت و جان مردم است، تصریح کرد: زلزله‌ در محل‌های فرسوده موجب زیر آوار رفتن مردم می‌شود و این مساله برای همه ما غم و درد دارد زلزله‌ کرمانشاه اعلام کرد که باید بیشتر به فکر منازل، ادارات و سکونتگاه‌ها باشیم. ما باید طرحی اجرا کنیم که مردمی که در بافت‌های فرسوده هستند، با شرایط آسانتری به اخانه امن برسند. می‌شود مشوق‌هایی ایجاد کنیم تا یک فرد خانه خود را بازسازی کند اما سایر خانه‌ها فرسوده می‌ماند بنابراین این راه‌حل، اساسی نیست. راه‌حل اصلی این است که کل محله بازسازی شود زیرا خانه‌های فرسوده مشکلات زیادی دارند و در کوچه‌های باریکی قرار گرفته‌اند و در مواقع ضروری آمبولانس آتش نشانی و پلیس نمی‌تواند وارد این کوچه‌ها شود.

    رئیس‌جمهور گفت: محله فرسوده مشکلات اجتماعی هم دارد؛ بنابراین در ساخت و سازها باید به مسائل اجتماعی و فرهنگی دقت کنیم و ساختمانی بسازیم که همراه با فرهنگ، سنت و سلیقه ایرانی باشد ما باید محله را مدنظر قرار داده و آن را بازآفرینی کنیم.

    رئیس‌جمهور ادامه داد: ما باید ابتدا برای اجرای این طرح مردم را آماده کنیم. صداوسیما روزنامه‌ها و فضای مجازی باید به مردم بگویند چه کاری می خواهیم انجام دهیم حتی باید نقشه بازآفرینی محله و ماکت آن را تهیه کنیم تا مردم آن محله ببینند چه اقدامی قرار است انجام بگیرد. مردمی که منازل فرسوده دارند، نباید چیز دیگری جز منزل فرسوده خود را واگذار کنند. آنها اگر 80 متر ساختمان فرسوده دارند جای آن 100 متر ساختمان جدید می‌گیرند. دولت هم برای ساختن این واحدهای مسکونی از پیش به بودجه‌ای نیازی ندارد. زیرا زمین مجانی در اختیار توسعه‌گرها قرار می‌گیرد. توسعه‌گر دو برابر منازل فرسوده یک محل خانه می‌سازد که 50 درصد آن را در اختیار مردم همان محل قرار می‌دهد و 50 درصد باقیمانده هم به خود توسعه‌گر تعلق دارد و دولت فروش سریع آن را با قیمت عاقلانه تضمین می کند. شهرداری از توسعه‌گر پول پروانه نگرفته و در نقشه هم به او کمک می‌کند. دولت تمام امور زیربنایی محله را برعهده گرفته و رونماها مثل مدرسه، آتش نشانی، کلانتری و مسجد را شهرداری و دولت برعهده می گیرد. بانکها هم به توسعه‌گر سریع وام می دهد.

    روحانی با بیان اینکه منازلی که ساخته می شوند باید در برابر زلزله‌ 7 ریشتری مقاوم باشند، اظهار کرد: این منازل باید به لحاظ نور سلامت، بهداشت، مصرف انرژی و رفت و ‌آمد وضعیت مناسبی داشته باشند. زوجی که می خواهد صاحب خانه شود هر مقداری که در صندوق پس‌انداز مسکن سرمایه‌گذاری کند 6 برابر یا بیشتر از آن را وام می‌دهیم تا خانه‌های ساخته شده سریع فروش بروند. نرخ سود تسهیلات هم باید کم باشد. یعنی نرخ تسهیلاتی که به زوجها تعلق می گیرد باید 8 درصد باشد و اگر زوجی خواست در منطقه بازآفرینی شده خانه بخرد این نرخ باید 6 درصد شود. من از همه زوجهای جوان می خواهم ساختمانهای بازآفرینی شده را در تهران و سایر شهرها مدنظر قرار دهند.

    روحانی با بیان اینکه در مرحله اول 12 نقطه در تهران بازآفرینی می‌شوند و این رقم به 30 نقطه خواهد رسید، تصریح کرد: اینکه روزانه 1000 نفر در صندوق پس‌انداز مسکن سپرده‌گذاری می کنند رقم خوبی است این یعنی این تعداد تا دو سال آینده خانه‌دار می شوند. من این طرح را هدیه دولت دوازدهم به مردم و نسل جوان خانه اولی می‌دانم.

    وی همچنین خاطر نشان کرد: زمین‌های دولتی که به درد این طرح می‌خورد باید به صورت مجانی در اختیار وزارت مسکن قرار بگیرد. البته باید این را هم در نظر داشته باشیم تا زمین دیگری در اختیار این دستگاه‌ها قرار دهیم. نیروهای مسلح باید کمک کند و زمین‌ها و پادگانهای خود را در اختیار بگذارند. این طرح موجب افزایش سرمایه مردم و نو شدن محلات می شود اگر بخش مسکن فعال شود، سایر بخش‌های اقتصادی هم فعال شده و اشتغال ایجاد می‌شود. ما با اجرای این طرح یعنی ما صدای زلزله‌، مشکلات مردم در بافت‌های فرسوده صدای مردم  کمتوان و صدای نسل جوان خانه اولی را شنیده‌ایم ما صدای کسانی که می خواهند شهر زیبا داشته باشند را شنیده‌ایم.

    رئیس‌جمهور در ادامه بیان کرد: اگر در  محله‌ای هم دولت یا شهرداری نیامد و خود مردم با توسعه‌گرها به توافق رسیدند ما همین تسهیلات را می‌دهیم. زیرا این طرح دولتی نبوده و ما فقط آن را برنامه‌ریزی کرده‌ایم؛ حتی اگر بنیاد مستضعفان هم بیاید ما کمک می کنیم.

     روحانی در ابتدای سخنان خود با تبریک ایام دهه  فجر به مردم و به خصوص به پرسنل نیروی هوایی اظهار کرد: نیروی هوایی در روز 19 بهمن 57 با بیعت با امام ضربه نهایی را به پیکر رژیم پوسیده زد. همه نیروهای مسلح در ایام انقلاب روزهای پیچیده و سختی را گذراندند اما در نهایت با الحاق به مردم و کمک به پیروزی انقلاب نمره قبولی گرفتند، اما نمره نیروی هوایی از همه اینها بیشتر و بهتر بود. بیعت نیروی هوایی با امام امید بزرگی در مردم آفرید و توطئه‌های آمریکا را هم به کلی نابود کرد.

    وی خاطر نشان کرد: نیروی هوایی در طول 39 سال گذشته به ویژه در ایام دفاع مقدس کار عظیم و بزرگی انجام داده است. در روز دوم  جنگ با 140 فروند هواپیما وارد عراق شد و اهداف استراتژیک آنها بمباران کرد و به مردم روحیه داد و ضربه سختی به عفلقیان وارد کرد.

    روحانی در پایان تاکید کرد: دولت یازدهم و دوازدهم برای تقویت نیروهای مسلح و به ویژه نیروی هوایی قدم‌های خوبی برداشته و بر می‌دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو