مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرعامل سازمان ملی زمین و ساختمان:

پرونده مسکن مهر در آخر سال ۹۷ بسته می‌شود

عصر ساختمان- مدیرعامل سازمان ملی زمین و ساختمان با اشاره به اینکه مشکلی که میان این سازمان و بنیاد مسکن به عنوان مجری مسکن اجتماعی بود برطرف شده است، گفت: مبنای محاسبه قیمت زمین در مسکن اجتماعی بسیار نازل و براساس قیمت تمام شده دولتی خواهد بود.

پرونده مسکن مهر در آخر سال ۹۷ بسته می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، حمیدرضا عظیمیان در خصوص آخرین اقدامات سازمان ملی زمین و ساختمان برای اعطای زمین به مسکن اجتماعی به کجا رسید، گفت: وظیفه سازمان ملی زمین و ساختمان، تأمین زمین بوده است و هرگونه اقدام صرفاً باید توسط مجری این طرح بنیاد مسکن انجام شود.

    وی با اشاره اینکه بنیاد مسکن باید یک یا دو ردیف اعتباری از دولت به شکل یارانه و تسهیلات بانکی اختصاص دهد، گفت:‌یک ابهامی میان سازمان ملی زمین و ساختمان و بنیاد مسکن در خصوص قیمت زمین در طرح مسکن اجتماعی به وجود آمده بود، اما با جلسات برگزار شده و نحوه محاسبه قیمت زمین، قرار شد براساس قیمت تمام شده دولتی محاسبه شود، بنابراین این موضوع به بنیاد مسکن ابلاغ و اعلام شده است.

    عظیمیان با اشاره به اینکه این ایراد برطرف شده و به تمام استان‌های کشور ابلاغ شده است، گفت: زمینی که برای مسکن اجتماعی اختصاص یافته، برای 20 هزار واحد مسکونی بوده است که برای سال 97 نیز به نظر می‌رسد در همین حد باشد.

    مدیرعامل سازمان ملی زمین و ساختمان در خصوص پروژه مسکن مهر نیز گفت: سازمان ملی زمین و ساختمان در پروژه مسکن مهر حدود یک میلیون و 200 هزار واحد مسکونی را برعهده داشته است که احداث و تحویل دهد، اما به نظر می‌رسد بنا به دلایل مختلف، نصف مشکلات در تأمین خدمات زیربنایی، نبود متقاضی برای این واحدها و داشتن پرونده‌های قضایی و مشکلات قضایی، پرونده‌ واحدهای مسکن مهر در اواخر سال 97 بسته شود.

    وی با اشاره به اینکه براساس دستور رئیس‌جمهور باید واحدهای مسکن مهر هر چه سریع‌تر تا شهریور 97 بسته شود، گفت: 113 هزار و 687 واحد مسکن مهر مربوط به این سازمان به نظر می‌رسد تا پایان سال 97 تکمیل و تحویل شود.

    وی در پاسخ به این سؤال که رئیس‌جمهور در سخنان خود تأکید کرده بودند که پروژه مسکن مهر در سال 96 به اتمام خواهد رسید، گفت: رئیس‌جمهور در سخنرانی‌های اخیر خود به این موضوع اشاره کردند که پروژه مسکن مهر تا شهریورماه به اتمام می‌رسد.

    عظیمیان در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس که پس چرا مدام بر اتمام پروژه مسکن مهر در سال 96 تأکید می‌شد، آیا این اظهارات جنبه تبلیغاتی داشته است؟ گفت: بله، شاید اخباری که در خصوص اتمام پروژه مسکن مهر در سال 96 مطرح شده، جنبه تبلیغاتی داشته است.

    مدیرعامل سازمان ملی زمین و ساختمان تصریح کرد: به هر حال بسیاری از واحدهای مسکن مهر مشکلات زیرساختی دارند و برخی از این واحدها نیز به طور مطلق فاقد متقاضی‌اند.

    به گفته وی، در رودبار و کهنوج واحدهای مسکن مهری ساخته شده است که مطلقاً متقاضی ندارند.

    * آغاز سنددار شدن املاک دولتی تصرف‌شده در کشور

    عظیمیان همچنین از آغاز سنددار شدن املاک دولتی که توسط برخی افراد تصرف شده، خبر داد و گفت: امسال یکی از مهمترین اتفاقات در سازمان ملی زمین و ساختمان رخ داد که پس از سال‌ها تلاش و مذاکره در مورد املاک و اراضی تصرفی و ملکی که متعلق به دولت است به نتیجه رسید.

    وی افزود: دستورالعملی در شهریورماه امسال به تصویب مجمع رسید و دو هفته پیش به استان‌ها ابلاغ شد که براساس آن و طبق برآورد ما، 3 میلیون خانوار تحت پوشش این ابلاغیه قرار خواهند گرفت.

    مدیرعامل سازمان ملی زمین و ساختمان اضافه کرد: براساس این ابلاغیه، افرادی که روی املاک دولت و اراضی دولت ساخت و ساز کردند، به شرط ساخت براساس طرح تفصیلی و طرح جامع و واجد شرایط بودن، قیمت قیمت براساس قیمت دولتی محاسبه و از افراد دریافت خواهد شد و به آنها سند مالکیت داده خواهد شد.

    وی با اشاره به اینکه این اقدام باعث خواهد شد ملک‌هایی که به صورت خلاف ساخته شده بودند از این حالت خارج شوند و به رسمیت شناخته شوند، گفت: افراد با مراجعه به سازمان ثبت، به شرطی که سه شرط تعریف‌شده داشته باشند، برای سنددار کردن ملک خود اقدام کنند.

    به گفته وی، در تهران این موضوع بیشتر در اطراف شهر رخ داده که در 40 سال گذشته در حاشیه شهر تهران اقدام به ساخت و ساز خلاف کرده‌اند.

    عظیمیان تأکید کرد: این اقدام سازمان ملی زمین و ساختمان قانون‌فروشی نیست، چرا که هر ایرانی باید یک‌بار از تسهیلات دولت استفاده کند، پس اگر یک ایرانی در یک پلاک اقدام به ساخت خانه‌ای کرده است، حق یک‌بار استفاده از این تسهیلات را دارد و می‌تواند ملک خود را دارای سند کند، پس این اقدام به معنی این نیست که سازمان ملی زمین و یا ساختمان و یا دولت اقدام به قانون‌فروشی می‌کند.

    به گفته وی، هیچ دولتی در تاریخ نتوانسته این واحدها را تصرف کند، بنابراین امیدواریم ساکنان این اراضی با داشتن سه شرط لازم، به سنددار کردن واحدهای خود اقدام کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو