مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس شورای شهر تهران:

نقشه‌های بافت فرسوده در طرح تفصیلی بازنگری می‌شود

عصر ساختمان:رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: در زمینه نقشه‌های بافت فرسوده بازنگری‌هایی در طرح تفصیلی صورت گرفته و نتایح آن برای تصویب نهایی به شورای عالی شهرسازی و معماری ارسال شده است.

نقشه‌های بافت فرسوده در طرح تفصیلی بازنگری می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از تسنیم، مهدی چمران در دویست و سی و نهمین جلسه شورای شهر تهران و پس از استماع گزارش شورایاری منطقه 17، با یادآوری اینکه بافت فرسوده مناطق به جای کاهش در برخی شرایط افزایش نیز یافته است، اظهار داشت: در رابطه با پارکینگ با یک پارادوکس مواجه هستیم. از یک سو مردم می‌خواهند در ساخت‌وسازها پارکینگ کافی تامین نکنند و از سوی دیگر گفته می‌شود برای فضای پارک با مشکل مواجهیم و بعضاً کار به قمه‌کشی می‌کشد. سیاست طرح تفصیلی این است که هیچ واحد ساختمانی بدون پارکینگ احداث نشود.

    وی پیشنهاد داد: منابع حاصل از عدم تامین پارکینگ در ساخت و سازهای املاک ریزدانه به صندوقی برای ساخت پارکینگ‌ها واریز شود.

    چمران همچنین خواستار پیگیری وضعیت خروج خط راه‌آهن از منطقه 17 شد و تأکید کرد: اگر خط راه‌آهن بخواهد به زیر زمین برود باید همچون پروژه یادگار امام اجرا شود که هم بی‌نیاز از سیستم تهویه است و هم رو باز.

    اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران نبز خواستار خروج خط راه‌آهن از این منطقه شد و گفت: بارها به مسئولان شرکت راه‌آهن اعلام کرده‌ایم که عبور خط راه آهن از منطقه 17 و 18 آسیب‌های بسیار زیادی به شهروندان این مناطق وارد کرده است.

    وی تصریح کرد: از ابتدای شورای چهارم رئیس کمیسیون حمل و نقل شورا پیگیری خروج خط راه آهن از منطقه بوده و در این رابطه نیز جلسات متعددی با مدیرعامل راه آهن برگزار شده است تا پیشنهاد شهرداری و شورای شهر از سمت دولت بررسی شود.

    شاکری با تأکید بر اینه خروج این خط منجر به ساماندهی این منطقه می‌شود، افزود: مسیر عبور این خط راه آهن می‌تواند به پایانه‌های حمل و نقل ریلی منتقل شود و با اجرای این طرح‌های ساماندهی آسیب‌پذیری منطقه نیز کاهش یابد.

    اسماعیل دوستی، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران هم خواستار تهاتر زمینی که به خط راه آهن در منطقه 17 تعلق دارد از سوی مدیریت شهری و شرکت راه آهن شد.

    وی با تأکید بر اینکه شهرداری در مناطق جنوبی همچون 17 و 18 و 19 در زمینه توسعه فضای سبز اقدامات قابل توجهی انجام داده است، تصریح کرد: با وجود تمام تلاش‌ها هنوز اتفاقی در خصوص خروج خط راه آهن از منطقه صورت نگرفته است.

    وی با اشاره به رئیس شورای شهر تهران و جلسات هیئت رئیسه شورای شهر با شرکت راه‌آهن، اظهار کرد: مسئولان  شرکت راه‌آهن تعصب خشکی نسبت به اراضی‌شان در منطقه 17 دارند. از همین رو خواستار تکرار جلسات مشترک شهردار و رئیس شورا و مسئولان راه آهن هستم.

    وی تنها راه حل مشکل راه آهن منطقه 17 را تهاتر یا تخصیص بودجه به این معضل دانست و گفت: می‌توانیم ردیف بودجه‌ای به خروج خط راه‌آهن در بودجه سال 95 بگنجانیم یا به صورت خاص با توجه به آنکه تبصره کلی در این زمینه داریم پس خروج خط راه‌آهن را در بودجه قید کنیم.

    عباس جدیدی، معاون نظارت شورای شهر تهران هم با اشاره به بازدیدهای متعدد و ملاقات مردمی در منطقه 17، گفت: نگاه و رویکرد مدیریت شهری به اینکه شهرداری از یک نهاد خدماتی به اجتماعی تبدیل شود در منطقه 17 انصافاً تبلور یافته است.

    وی ادامه داد: با توجه به اینکه ساکنان منطقه 17 اکثریت آذری‌زبان هستند، با نگاه بومی خود و اتحادی که دارند مشکلاتشان را حل می‌کنند، از همین رو جادارد با توجه به مشکل بافت فرسوده و خطوط راه‌آهنی که منطقه را در دو بخش قطع کرده است، با یک نگاه و طرح ملی این معضل را برطرف کنیم.

    جدیدی با تأکید بر اینکه اگر مشکلات ناشی از خطوط راه‌آهن برطرف نشود مشکلات منطقه همچنان لاینحل باقی می‌مانند، خاطرنشان کرد: برای برون‌رفت از بن‌بست باید تعامل و همکاری اثربخشی بین دولت و شهرداری صورت بگیرد نه شهرداری با دولت، چراکه شهرداری همواره تلاش کرده که با فراغ بال به استقبال همکاری با دولت برود.

    عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه ارتباط و هماهنگی خوبی بین مدیریت شهری منطقه 17 و شورایاری برای حل مشکلات مردمی وجود دارد، گفت: جمعیت منطقه 17 نسبت به دو دهه گذشته رو به کاهش است و باید علت این کاهش‌ها را دریابیم.

    وی با انتقاد از اینکه بافت فرسوده هنوز معضل اصلی منطقه است، تصریح کرد: با وجود آنکه بارها معضلات ناشی از بافت فرسوده در حرف‌ها گفته شده است، اما هنوز در این زمینه ترتیب اثری صورت نگرفته است.

    حکیمی‌پور با طرح این پرسش که آیا در برنامه ششم توسعه امکان دارد کاری انجام شود با با حکم جدی از سوی دولت معضل بافت فرسوده در تهران و سایر شهرها برطرف شود، تصریح کرد: نوسازی بافت فرسوده علی رغم تلاش‌های شهرداری از پیش بینی برنامه‌ها عقب است. در حالیکه رفع این معضل تنها وظیفه شهرداری نیست.

    احمد دنیامالی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در تشریح آخرین وضعیت خروج خط راه‌آهن از منطقه 17 و 18، گفت: پس از پیگیری‌های سال‌های اخیر جلسات بسیار خوبی با مسئولان شرکت راه آهن داشتیم و امروز کارشناسان بررسی خروج این خطوط از سوی طرفین معرفی شده‌اند.

    وی با اشاره به اینکه چون زمین این بخش امکان تغییر کاربری ندارد مشکلات هنوز باقی است، تصریح کرد: کارشناسان طرف شهرداری برای هر متر این زمین ارزش‌گذاری کرده‌اند اما مسئولان راه آهن مدعی هستند زمانی‌که می‌خواستند پروژه را اجرا کنند قرار بوده است پول پروژه از این زمین تأمین شود.

    دنیامالی ادامه داد: طرفین دیدگاه‌هایشان به یکدیگر نزدیک شده است. ضمن آنکه شرایط کنونی منطقه 17 و 18 نیز مرتب شده‌ و از وضعیت گذشته در آمده و شرایط بهتری به دست آورده‌ است. در زمینه برطرف‌سازی مشکلات نیز شهرداری تلاش کرده در بخش جنوبی و شمالی خط ساماندهی‌های لازم همچون آسفالت‌کاری انجام شود.

    دنیامالی خاطرنشان کرد: خروج این خط می‌تواند یک کار ماندگار باشد. از همین امیدواریم ظرف یک یا دو ماه آینده نگاه کارشناسان طرفین به یک توافق برسد. زیرا شهرداری پول ندارد به راه‌آهن بدهد اما راه آهنی‌ها می‌توانند از امکانات شهرداری  در قالب تهاتر استفاده کنند.

    احمد مسجدجامعی، عضو کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه تا فصل بودجه نگذشته، بهتر است حل معضلات مناطق مهمی همچون 17 در دستور کار قرار بگیرد، گفت: در این منطقه شاهد تراکم جمعیت، ریزدانگی ساختمان‌ها و فرسودگی بناها هستیم. از همین رو تأکید می‌کنم اگر فضایی که با انتقال خط راه آهن آزاد می‌شود به جز سرانه خدماتی و فضای سبز اختصاص یابد، مشکلات  دو چندان خواهد شد.

    وی تصریح کرد: از زمان شهرداری احمدی‌نژاد بخشی از مسیر به زیر زمین رفته است و مسئولان راه آهن معتقدند این زمین محل درآمدی برای جبران درآمدهای انتقال خط به زیرزمین است.

    وی با اشاره به صحبت های اخیرش با وزیر راه، ادامه داد: برای اینکه شورا و شهرداری و مسئولان راه آهن در خصوص این موضوع به اجتماعی برسند شورا می‌تواند نقش کاتالیزوری را ایفا کند.

    مسجدجامعی با یادآوری اینکه هزینه خروج این خط راه آهن 600 میلیارد تومان است و به واقع نیز این رقم هنگفتی نیست، تصریح کرد: اگر خروج این خط جدی تلقی شود شورا می‌تواند تا پایان دوره شورا به نتیجه برسد.

    وی یادآور شد: از این خطوط نیز می‌توانیم برای مترو استفاده کنیم چراکه هم این خطوط از زیرزمین رد شده‌اند و هم آلودگی کمتری دارند.

    عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه در آستانه بسته شدن بودجه می‌توانیم ردیفی برای تأمین این 600 میلیارد تومان در قالب یک طرح بلندمدت در نظر بگیریم، متذکر شد: در زمین‌های آزاد شده نیز می‌توانیم خدمات فضای سبز ایجاد شود. زیرا معتقدم با حل این مشکل باقی مشکلات نیز در کنار این تصمیم حل می‌شوند  اجرای این طرح می‌تواند نقطه توسعه منطقه شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی