مدیران خودروعصر اعتبار

«فیچ» چشم‌انداز ۲۰۱۸ بازار جهانی مسکن را بررسی کرد؛

تورم بازار ملک در ۲۲ کشور

عصر ساختمان- چشم‌انداز تورم مسکن ۲۲ کشور - مربوط به سال ۲۰۱۸ - بررسی شد.

تورم بازار ملک در ۲۲ کشور
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از دنیای اقتصاد، مطالعات یکی از سه موسسه معتبر جهانی در زمینه «رتبه‌سنجی»، روی بازار املاک مسکونی 22 کشور نشان می‌دهد در سال‌جاری میلادی، قیمت مسکن در دسته‌ای از کشورها از جمله آمریکا با رشد سریع مواجه می‌شود و در دسته‌ای دیگر همچون چین، افزایش آهسته را تجربه می‌کند. نکته مشترک بازار مسکن غالب کشورها در سال 2018، تداوم کاهش بدهی‌‌‌های معوق مربوط به وام‌های رهنی است. با این حال پیش‌بینی می‌شود نرخ تسهیلات خرید مسکن در بسیاری از بازارها افزایش یابد.
    موسسه اعتبارسنجی «فیچ» که یکی از سه موسسه اعتبارسنجی معتبر در جهان است، جدیدترین گزارش «چشم‌انداز جهانی مسکن و وام‌های رهنی» خود را برای سال 2018 منتشر کرد. به گزارش این نهاد، انتظار می‌رود در سال 2018 قیمت مسکن در 19 بازار از 22 اقتصاد مورد بررسی، افزایشی باشد. این نهاد برای بسیاری از بازارهای مسکن در سال 2018 چشم‌انداز مثبت/  باثبات پیش‌بینی کرده است. البته رشد قیمت مسکن در بسیاری از بازارها آهسته خواهد بود و ریسک نیز تحت تاثیر افزایش تدریجی نرخ‌ وام‌های رهنی افزایش خواهد یافت. بر اساس پیش‌بینی‌ها در سال 2018 قیمت در بازارهای مسکن دارای قیمت‌های بیش از حد بالا، باثبات یا کاهشی خواهد بود. بر اساس تخمین‌های این نهاد، در سال 2017 بسیاری از بازارهای مسکن رشد قیمتی مثبت را تجربه کردند. البته در این سال نرخ رشد قیمت مسکن در بازار نروژ و برزیل بدون تغییر و در یونان کاهشی بود. در سال 2018 اما بازار مسکن انگلیس – تنها بازار با نرخ رشد قیمت صفر – آرام‌ترین وضعیت را در میان 22 کشور خواهد داشت.

    رشد قیمت مثبت در 19 بازار مسکن
    موسسه اعتبارسنجی «فیچ» در گزارش «چشم‌انداز جهانی مسکن و وام‌های رهنی 2018» خود، وضعیت بازار مسکن 22 کشور را مورد بررسی قرار داده است. این نهاد در گزارش خود بازارهای مسکن را بر اساس رشد قیمتی در سال 2018 در چهار گروه تقسیم‌بندی کرده است. بر این اساس در سال 2018 رشد قیمت مسکن در کشورهای ایرلند(10 درصد)، آلمان (5 درصد)، اسپانیا (4درصد)، هلند (5درصد)، آمریکا (6/ 4درصد)، پرتغال (5درصد)، سنگاپور (4درصد) و مکزیک (4 درصد) و برزیل (4درصد) سریع خواهد بود. در این گروه از کشورها انتظار می‌رود فروش و وام‌های پرداختی جدید افزایش، حجم وام‌های معوق کاهش و انگیزه ساخت‌وساز بهبود یابد. در گروه دوم نیز که شامل بازار مسکن کشورهای چین (یک درصد)، فرانسه (2درصد)، کانادا (5درصد)، دانمارک (5/ 4 درصد)، بلژیک (یک درصد)، ژاپن (2‌درصد)، کره‌جنوبی (8/ 0درصد)، استرالیا (2 درصد)، نیوزیلند (3درصد) و ایتالیا (یک درصد) است رشد قیمت‌ها در سال 2018 آهسته خواهد بود. نگرانی در خصوص توانایی خرید مسکن، بهبود عملکرد وام‌های رهنی، محدودیت‌های وام‌دهی و کاهش مشوق برای مالکان از مهم‌ترین ویژگی‌های بازار مسکن کشورهای این گروه در سال 2018 است. در میان بازارهای مورد بررسی، تنها دو کشور نروژ (منفی 5/ 0 درصد) و یونان (منفی 2/ 0 درصد) نرخ رشد منفی را در سال 2018 تجربه خواهند کرد. براساس گزارش «فیچ» بازار مسکن انگلیس با نرخ رشد صفر، آرام‌ترین وضعیت را در سال 2018 خواهد داشت. در این کشور تحت‌تاثیر نااطمینانی‌ اقتصادی، سیاست پولی انقباضی و کاهش دسترسی به تامین مالی ارزان سطح بدهی‌های معوق بخش مسکن افزایش خواهد یافت. به علاوه مثبت‌ترین چشم‌انداز در سال 2018 متعلق به ناحیه یورو است. به‌دنبال رشد اقتصادی قدرتمند و تداوم سیاست‌ تسهیل مقداری در سال2018، برای 7 بازار از 9 اقتصاد مورد بررسی این ناحیه، چشم‌انداز مثبت/  باثبات پیش‌بینی شده است.

    بر اساس آمارهای ارائه شده در این گزارش، از سال 2010 قیمت در 10 مورد از 18 بازار مسکن گران‌تر شده است (بر مبنای دو معیار «قیمت به اجاره» و «قیمت به درآمد»). در این‌باره  ناحیه یورو پس از کاهش قیمتی که از سال 2010 تجربه کرد، به یکی از ارزان‌ترین بازارهای مسکن جهان تبدیل شده است (به جز آلمان). یکی دیگر از موضوعات مورد بررسی در گزارش «چشم‌انداز جهانی مسکن و وام‌رهنی 2018»، وضعیت وام‌های معوق کشورها است. در حال حاضر بدهی‌های معوق در بسیاری از بازارهای مسکن در سطح پایینی قرار دارد. انتظار می‌رود این وضعیت در سال 2018 نیز ادامه یابد؛ نرخ بدهی‌های معوق در 14 بازار مسکن کمتر از یک درصد باقی خواهد ماند. به گزارش این نهاد، البته پیش‌بینی می‌شود نرخ وام‌های رهنی به‌تدریج در بسیاری از بازارها افزایش یابد. نسبت بالای بدهی نیز یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های بازارهای مسکن است. در واقع نسبت بالای بدهی خانوار به تولید ناخالص داخلی، نظام مالی کشورها را با خطر مواجه خواهد ساخت. یکی از کشورهایی که وضعیتی نگران‌کننده در این زمینه دارد، چین است. از سال 2015، نرخ بدهی خانوار به تولید ناخالص داخلی در چین به شدت افزایش یافته است، روندی که به گزارش «فیچ» در سال 2018 نیز ادامه خواهد یافت. بر این اساس، در پایان فصل سوم سال گذشته نرخ رشد وام‌های رهنی چین 26 درصد بود، این در حالی است که بر اساس پیش‌بینی‌ها این نرخ در سال 2018 تحت تاثیر رشد آهسته قیمت مسکن چین، به 17 درصد خواهد رسید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار