مدیران خودروعصر اعتبار

معاون وزیر راه و شهرسازی؛

پرند ظرفیت سکونت ۴۰۰ هزار نفر را داراست

عصر ساختمان- مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: در حالی که شهر جدید پرند ظرفیت اسکان ۴۰۰ هزار نفر را دارد اما به دلیل سختی دسترسی به تهران حداکثر ۱۵۰تا۱۶۰هزار نفر در آن ساکن هستند.

پرند ظرفیت سکونت ۴۰۰ هزار نفر را داراست
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، حبیب اله طاهرخانی در سومین همایش توسعه مبتنی بر حمل و نقل ( TOD) گفت: حمل و نقل حومه ای عموما به تردد از اطراف کلانشهرها به شهر مادر تعریف می شود و شدت ارتباط میان کلانشهرها و حومه یکی از آیتم های ارزش گذاری این مناطق است.

    وی گفت: کلانشهر تهران بدون توجه به حومه آن که 40 درصد جمعیت منطقه پایتخت را تشکیل می دهد و اصلی ترین سیستم حمل و نقل آن، حمل و نقل شخصی است، تردد ساکنان پیرامون به داخل پایتخت برای سیستم حمل و نقل تهران بار اضافه تولید می کند.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با ذکر مثالی از توسعه کلانشهر و ارتباط آن با حومه با استفاده از حمل و نقل ریلی اظهار داشت: نمونه موفق آن توکیو است که 50 کیلومتر مربع مساحت داشته و 36 میلیون نفر در آن سکونت دارند که به معنی اسکان 20 میلیون نفر بیشتر از تهران است. با این حال اتفاقی ک در توکیو رخ داده، تقدم توسعه سیستم حمل و نقل ریلی میان حومه و مرکز است، برخلاف تهران که سیستم پایه حمل و نقل آن را جاده تشکیل می دهد.

    طاهرخانی ادامه داد: در حومه توکیو 56 درصد حمل و نقل مسافر با استفاده از ریل و در داخل پایتخت ژاپن نیز 90 درصد ترددها ریلی است، بنابراین راهبندان شدید در توکیو دیده نمی شود، این در حالی است که در کل ژاپن 30 درصد حمل و نقل مسافر ریلی بوده و راه آهن به قدری گسترده است که سایر وسایل نقلیه به خصوص اتوبوس را از دور خارج کرده است.

    به گفته مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، شهر جدید پرند در حال حاضر ظرفیت اسکان 400 هزار نفر را داراست اما حداکثر 150 تا 160 هزار نفر در آن ساکن هستند چون مشکل اصلی این شهر دسترسی سخت ساکنان به تهران است، این در حالی است که در حومه توکیو 1500 کیلومتر ریل کشیده شده و در داخل شهر نیز 369 کیلومتر مترو توسعه داده شده است.

    وی با بیان اینکه در کلانشهر تهران 25 درصد کل بنزین کشور مصرف می شود، ادامه داد: روزانه از حومه به تهران بین 600 تا 900 هزار خودرو خارج می شوند و علیرغم کند شدن رشد جمعیت و سکونت در پایتخت همچنان با مشکل توسعه حمل و نقل شخصی در آینده مواجه خواهیم بود.

    طاهرخانی تصریح کرد: با توجه به جمعیت حاضر در حومه تهران، هر نوع ایجاد خطوط ریلی جدید اقتصادی و به صرفه است به همین دلیل شرکت عمران شهرهای جدید با همکاری راه آهن، توسعه خطوط ریلی حومه را در دست اقدام دارد که از آن جمله می توان برقی سازی قطارصادقیه- کرج - هشتگرد، برقی کردن قطار تهران-فرودگاه امام (ره) -پرند (که متاسفانه در حال حاضراز اولویت شهرداری تهران خارج شده ولی اهمیت آن کمتر از توسعه خطوط ریلی داخل شهر نیست)، قطارحومه ای تهران-پرند (که در حال دوخطه کردن آن با همکاری راه آهن هستیم، ولی در حال حاضر 11 رام قطار در صبح و 11 رام قطار در عصر از تک خط موجود تردد کرده و ضریب اشغال صندلی های آن به 80 درصد رسیده است به طوری که 2 هزار سفر خودرویی به تهران را کم کرده است)، قطار حومه ای تهران- پیشوا- گرمسار، قطار حومه ای تهران-هشتگرد- قزوین و قطار حومه ای تهران- قم را برشمرد.

    وی خاطرنشان کرد: در حال رایزنی هستیم تا قطار حومه ای تهران- اندیشه- شهریار نیز ایجاد شود و قرار است شهر جدید پرند به عنوان پایلوت طرح TODنتخاب شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو