مدیران خودروعصر اعتبار

در پی تخریب سه خانه‌ تاریخی توسط شهرداری همدان مطرح شد؛

واکنش شرکت عمران و بهسازی شهری ایران نسبت به تخریب بنا‌های تاریخی شهر همدان

عصر ساختمان- مدیر کل دفتر راهبری و هدایت طرح‌های بازآفرینی از تخریب خانه‌های تاریخی و واجد ارزش واقع در مرکز محله تاریخی کبابیان شهر همدان خبر داد و گفت: بدون شک تخریب بناهای تاریخی بی‌اعتمادی مردم را در پی خواهد داشت.

واکنش شرکت عمران و بهسازی شهری ایران نسبت به تخریب بنا‌های تاریخی شهر همدان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمدمهدی نوروزیان، مدیرکل دفتر راهبری و هدایت طرح‌های بازآفرینی شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ضمن ابراز تأسف درباره خبر تخریب بنا‌های ارزشمند تاریخی شهر همدان اظهار کرد: در چند سال اخیر محلات تاریخی شهر همدان مورد هجمه‌های نوسازی قرار گرفته و آسیب سهمگینی را متحمل شده است.

    وی همچنین بیان کرد: بار‌ها شاهد بودیم  که خانه‌های تاریخی و مراکز محلات تاریخی شهر به بهانه‌های واهی و بی خردانه از قبیل احداث پارکینگ یا خیابان‌کشی‌های بی دلیل تخریب می‌شوند و کوچکترین اعتنایی به هویت شهر نشده است.

    مدیرکل دفتر راهبری و هدایت طرح‌های بازآفرینی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران افزود: نباید فراموش کنیم که به طور سنتی مراکز محلات مکان تجمع اهالی، حیات مدنی و زندگی اجتماعی آنان بوده و جوهر جامعه و توسعه آن به سنت پیوند خورده است  لذا افرادی که به بهانه توسعه شهر این تخریب‌ها را انجام داده اند، در عمل اساس و بنیان توسعه را هدف قرار دادند.

    نوروزیان خاطر نشان کرد: شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی در اسفند ماه سال 1394 با اتخاذ رویکرد بازآفرینی شهری طی تفاهم نامه‌ای با استانداری و شهرداری همدان و پس از مذاکرات متمادی با اهالی و ساکنان محلات تاریخی، بازآفرینی 3 مرکز محله کلپا، حاجی و کبابیان را در دستور کار قرار داد.

    وی ادامه داد: به همین منظور شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران اقدام به تهیه طرح و برنامه بازآفرینی مرکز محلات با همکاری دانشگاه بوعلی سینا همدان نمود که بر اساس تفاهم نامه و طرح، قرار بود شهرداری ابنیه تحت تملک خود را به سرای محله اختصاص دهد.

    در پایان مدیرکل دفتر راهبری و هدایت طرح‌های بازآفرینی تصریح کرد: شرکت مادر تخصصی پس از تصویب طرح در استان همدان مراحل اجرایی آن را آغاز کرده و شکی نیست که اقدام مدیریت شهری علاوه بر تبعات منفی بر کیفیت زندگی ساکنان محلات و تخریب هویت شهری، مغایر با تصمیمات اتخاذ شده باشد و مهم‌تر اینکه با توجه به سپری شدن بخش اعظم فرآیند بازآفرینی و اقدامات اجرایی، محقق نشدن وعده‌ها نتیجه‌ای جز تخریب تصویر ذهنی شهروندان، عدم اعتماد مجدد آن‌ها به مسئولان شهری و عدم مشارکتشان در برنامه‌های آتی بازآفرینی نخواهد داشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی