مدیران خودروعصر اعتبار

بافت فرسوده درمسیرجدید نوسازی پس از زلزله تهران

عصر ساختمان- نوسازی بافت‌های فرسوده در کلانشهرها و حاشیه شهرها مورد توجه دولت در بخش مسکن بوده و یکی از برنامه‌های اصلی در دولت یازدهم بود که با تأکید رئیس جمهوری در دولت دوازدهم هم پیگیری می‌شود.

بافت فرسوده درمسیرجدید نوسازی پس از زلزله تهران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایران، بعد از زلزله‌های اخیر در کشور نوسازی بافت‌های فرسوده اهمیت زیادی پیدا کرده است چون بیش 30 درصد جمعیت شهری در بافت فرسوده ساکن هستند و با توجه به زلزله خیز بودن بیشتر شهرها خطر زلزله این جمعیت را تهدید می‌کند. 30 درصد جمعیت شهری کشور در 543 شهر شامل 140 هزار هکتار بافت فرسوده زندگی می‌کنند. با توجه به اینکه بیشتر از 70 درصد شهرهای کشور خطر زلزله بالا و بسیار بالا را دارد و بافت‌های فرسوده یکی از آسیب پذیرترین مناطق در هنگام زلزله است بنابراین نوسازی این بافت‌ها می‌تواند خطرات ناشی از زلزله را کاهش دهد. نریمان مصطفایی مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری در این خصوص  با اشاره به تأکید دولت بر نوسازی بافت‌های فرسوده به‌عنوان یکی از برنامه‌های اصلی بخش مسکن می‌گوید در برنامه ششم توسعه 123 هزار میلیارد تومان برای 66هزار هکتار بافت ناکارآمد در 1334 محله در نظر گرفته شده است.

    به گفته مصطفایی در مجموع 2700محله در 140 هزار هکتار بافت فرسوده قرار دارد که در طول 2 برنامه ششم و هفتم سالانه 270 محله باید نوسازی و بازآفرینی شود. که حدود 14 درصد از این محله‌ها تا قبل از برنامه ششم نوسازی شده و این عدد در تهران به بیش از 25 درصد می‌رسد. مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری افزود: اختصاص 1000 میلیارد تومان تسهیلات با سود 8 درصد به انبوه سازان در بافت‌های فرسوده یکی دیگر از اقدامات دولت در جهت کاهش این بافت‌ها بوده که تأثیر آن در سال‌های بعد مشخص می‌شود. یکی دیگر از سیاست‌های دولت در نوسازی بافت فرسوده صندوق پس‌انداز مسکن یکم است که برای توانمند‌سازی مردم و توانمندسازی انبوه سازان وام‌هایی با مبلغ 160 میلیون تومان با 8 درصد کارمزد در محلات فرسوده و ناکارآمد شهری به متقاضیان پرداخت می‌شود.

    توجه به بافت  فرسوده بعد از زلزله

    علی بیت الهی رئیس کارگروه ملی زلزله نیز از برنامه‌های جدی دولت برای بازسازی بافت‌های فرسوده بعد از زلزله‌های اخیر کشور خبر داد و گفت: بعد از زلزله کرمانشاه تصمیم‌گیری اساسی و توجه ویژه برای بازسازی بافت‌های فرسوده در دولت اتخاذ شد و رویکرد جدیدی در این خصوص ایجاد شده است. به گفته بیت الهی در 20 سال اخیر اقدام قابل ملاحظه‌ای برای ترمیم بافت‌های فرسوده در کلانشهرها و حاشیه شهرها انجام نگرفته که قابل ذکر باشد حتی وام‌هایی که در دولت یازدهم برای نوسازی بافت های فرسوده در نظر گرفته شده به‌دلیل ناتوانی ساکنان برای بازپرداخت آن و مشاعی بودن واحدها برای نوسازی نتوانسته راه حلی اساسی باشد. رئیس کارگروه ملی زلزله می‌گوید گزارش‌های مختلفی در مورد خطراتی که بافت فرسوده را تهدید می‌کند به دولت ارائه کرده‌ایم که موجب تصمیم گیری‌های جدی تری برای نوسازی بافت‌ها شده است. برآورد خسارت ما از زلزله احتمالی تهران و آسیب‌هایی که مخصوصاً به بافت‌های فرسوده می‌زند عدد قابل توجهی است که اگر این زلزله‌ها رخ دهد اتفاقات ناگواری می‌افتد.بیت الهی می‌افزاید: در بافت فرسوده تهران 200 هزار پلاک ساختمانی مستقر است که حدود یک میلیون و 150 هزار نفر در آن ساکن هستند. اما نکته مهم این است که این بافت‌ها به‌خاطر قرار گرفتن در مراکز تجاری و اقتصادی جمعیتی شناور دارند و در روزهای کاری پذیرای 2 میلیون نفر هستند که اگر زلزله در طول روز اتفاق بیفتد این جمعیت در معرض خطر جدی قرار می‌گیرند و خسارات جانی و مالی اعداد نگران‌کننده‌ای را نشان می‌دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی