مدیران خودروعصر اعتبار

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:

تجلی ساخت حرفه ای مسکن با صندوق های زمین و ساختمان

عصر ساختمان- معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی پروژه ۸۰ واحدی نسیم در منطقه ۲۲ را تجلی ساخت و ساز حرفه ای مسکن اعلام کرد.

تجلی ساخت حرفه ای مسکن با صندوق های زمین و ساختمان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، حامد مظاهریان اعلام کرد: پروژه ی 80 واحدی نسیم در منطقه 22 تهران که با استفاده از روش نوین تامین مالی مبنی بر راه اندازی و ایجاد صندوق زمین و ساختمان در سال 93 استارت خورد و به تازگی افتتاح شد، نمونه بارز ساخت و ساز حرفه ای مسکن در کشور است که هم به لحاظ روش تامین مالی و هم از نظر ویژگی های فنی و مهندسی می تواند از این پس الگوی سایر ساخت و سازهای کشور قرار بگیرد.

    مظاهریان گفت: یکی از ویژگی های بارز فنی و مهندسی در این پروژه «الزام به بیمه تضمین کیفیت یا گارانتی ساختمان» است که در قالب این الزام که در دستورالعمل تشکیل صندوق های زمین و ساختمان قید شده است، این پروژه و هر پروژه دیگری که با استفاده از این روش تامین مالی می شود باید حتما از سوی یک نهاد «بیمه گذار» مورد تایید، تضمین و در زیر چتر پوشش بیمه ای قرار بگیرد.

    وی با بیان اینکه بیمه کنترل کیفیت ساختمان ها یکی از اهداف بسیار مهم وزارت راه و شهرسازی و معاونت امور مسکن و ساختمان طی سال های اخیر و از دغدغه های مهم در حوزه ساخت مسکن و نظام مهندسی بوده است، گفت: به خصوص طی چهار سال گذشته تلاش داشته ایم با فراهم کردن زمینه های قانونی مورد نیاز، بیمه کیفیت ساختمان را برای همه ساخت و سازها الزامی کنیم؛ این موضوع در تدوین آیین نامه کنترل ساختمان که به زودی به تصویب خواهد رسید گنجانده شده است و با الزامی شدن بیمه تضمین کیفیت ساختمان، پروژه ی 80 واحدی نسیم می تواند الگوی خوبی برای سایر پروژه های مسکونی باشد.

    مظاهریان تاکید کرد: زمانی که ساختمانی با بیمه کنترل کیفیت ساخته می شود و در واقع نهاد بیمه گذار آن را بیمه می کند به این معناست که به طور قطع نظام کنترلی مهندسی در ساخت آن با دقت بیشتری اعمال شده است.

    وی ادامه داد: در واقع در حالت پیش فرض تصور بر این است که ساخت و ساز مسکن از طریق نظام تامین مالی نوین یعنی صندوق های زمین و ساختمان و از جانب یک سیستم رسمی (واحدهای تابعه بانک توسعه ای مسکن)، از یک فرآیند مهندسی شفاف تر برخوردار است و در واقع یک نظام کنترلی روشن تر بر نحوه و کیفیت ساخت این ساختمان نظارت داشته است که تحت چنین شرایطی بیمه گذار نیز متعهد شده است کل پروژه را تضمین کیفیت و بیمه کند.

    به این معنا که وقتی بیمه گذاری حاضر به تضمین کیفیت ساختمان و بیمه ساختمانی می شود به طور قطع نحوه اجرای فرآیندهای فنی و مهندسی،کیفیت مصالح، نوع طراحی و سایر اجزای ساخت یک مجتمع مسکونی مطابق استانداردها مورد تایید شرکت بیمه گذار و کارشناسان ساخت این شرکت ها قرار گرفته است؛ طوری که به واسطه برآوردهای این کارشناسان ساختمان به قدری مقاوم ساخته شده است که بیمه گذار با خیال راحت اقدام به بیمه آن می کند و نگران آسیب به ساختمان و پرداخت غرامت به مالکان از بابت هر اتفاق ریز و درشتی در آن نخواهد بود.

    مظاهریان ادامه داد: در واقع ساخت و ساز با این روش دو مزیت دارد اول اینکه بیمه گذاری آن را بیمه کرده است و در وهله دوم ساختمان به قدری مقاوم و با کیفیت ساخته شده است که بیمه گذار حاضر به بیمه آن شده است. در واقع هر دو بال این قضیه با یکدیگر در وضعیت هم آوایی قرار گرفته است.

    وی ساخت این واحدها از طریق مجری ذی صلاح و پیمانکار کارآزموده را از دیگر ویژگی های مثبت این پروژه عنوان کرد و گفت: زمانی که ساختمان ها با مصالح، نقشه، نوع طراحی و ساخت با کیفیت احداث شده باشند شرکت های بیمه نیز حاضرند با قیمت های منطقی آن ها را بیمه کنند و این همان الگوی مناسبی است که طی سال های اخیر در تدوین آیین نامه کنترل ساختمان همواره در صدد دستیابی به آن بوده ایم.

    مظاهریان گفت: یکی از موضوعات کلیدی در آیین نامه کنترل ساختمان که به زودی به تصویب خواهد رسید الزام کارفرما به ضمانت ساختمانی است که احداث کرده است و در واقع بیمه تضمین کیفیت ساختمان یکی از شروط اساسی دریافت پایان کار از شهرداری محسوب می شود؛ این بیمه قابل انتقال به غیر است و خریدار نیز ضمن آگاهی از برخورداری ساختمان از بیمه تضمین کیفیت، می تواند از پوشش بیمه ای ساختمان ها استفاده کند.
    وی همچنین تامین مالی پروژه های ساختمانی با استفاده از صندوق های زمین و ساختمان را یکی از مناسب ترین انواع روش های تامین مالی عنوان کرد و گفت: بعد از 10 سال از زمان مطرح شدن بحث راه اندازی صندوق ها بالاخره شاهد تحقق این صندوق ها و افتتاح پروژه ای بودیم که با استفاده از این روش تامین مالی شد؛ در واقع بعد از یک دهه انتظار شاهد بهره برداری از محصولی بودیم که از طریق جمع آوری سرمایه های خرد و کلان احداث شد؛ این در حالی است که در شرایط عادی سرمایه گذاری در بازار مسکن تنها از طریق خرید یا ساخت واحدهای مسکونی با سرمایه های کلان امکان پذیر است اما در این روش حتی افراد با خرید یک یونیت به ارزش هزار تومان نیز می توانند در این سرمایه گذاری سهیم شوند و این موضوع اتفاق مبارکی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو