مدیران خودروعصر اعتبار

پیش‌بینی سیر قیمت مسکن تا نوروز

عصر ساختمان- نیمه دوم سال ۹۶ و شروع فصل خرید و فروش مسکن در حالی آغاز شد که فعالان حوزه مسکن پیش‌بینی می‌کردند که حرکت قیمت مسکن با نرخ تورم تا پایان سال و حتی اوایل سال آینده به صورت همسان خواهد بود و اغلب کارشناسان در گفت‌وگوهای خود اعلام می‌کردند که قیمت مسکن بیش از نرخ تورم رشد نمی‌کند.

پیش‌بینی سیر قیمت مسکن تا نوروز
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از اقتصاد آنلاین، در این میان نگاهی به گزارش تحولات بازار مسکن پایتخت که از سوی بانک مرکزی منتشر می‌شود، این موضوع را تایید می‌کند که‌ قیمت مسکن در نیمه دوم سال (مهر و آبان‌ماه) به‌طور متوسط 9.8درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته و این در حالی است که نرخ تورم در کل کشور طی این مدت رقمی در حدود 8.3درصد بوده است، یعنی نوسان نرخ تورم و قیمت مسکن در نموداری نزدیک به یکدیگر انجام شده است اگرچه قیمت مسکن نسبت به نرخ تورم رشد بیشتری را تجربه کرده است. در این میان رییس اتحادیه مشاوران املاک هم  ضمن رد افزایش بیش از تصور قیمت مسکن طی روزهای اخیر می‌گوید: قیمت مسکن از شاخص تورم عبور کرده است.
    مصطفی‌قلی خسروی می‌افزاید: برخی سازندگان، مردم و حتی مشاوران املاک عنوان می‌کنند که متوسط رشد قیمت مسکن در تهران در هر مترمربع 600هزار تومان به بالا بوده که این اظهارات دروغ است، البته آنچه اتحادیه املاک رصد کرده بر این اساس است که رشد قیمت مسکن از شاخص تورم عبور کرده است.
    او ادامه می‌دهد: تفاوتی که بازار مسکن در ماه گذشته نسبت به ماه‌های قبل داشته، این است که همواره اعلام می‌شد قیمت مسکن هنوز به شاخص تورم نرسیده است، اما براساس مشاهدات میدانی و آمارها می‌توان گفت که رشد قیمت مسکن از شاخص تورم عبور کرده است.
    او با تاکید بر اینکه هرگونه اظهارنظر در مورد میزان درصد رشد قیمت مسکن از سوی افراد تاثیرگذار مهم تلقی می‌شود، اظهار می‌کند: مردم و متقاضیان مسکن به خوبی می‌دانند که مسکن در حال حاضر در چه وضعیتی به سر می‌برد، پس اگر هر مسوولی اعلام کند، رشد قیمت مسکن چند درصد بوده نمی‌تواند کمکی به بخش مسکن کند.
    به گفته رییس اتحادیه مشاوران املاک، برخی فروشندگان و سازندگان مسکن اعلام می‌کنند چون نرخ دلار و قیمت انواع محصولات ساختمانی به خصوص میلگرد و آهن افزایش یافته، قیمت مسکن هم افزایش یافته است. در حالی که نمی‌توان با نوسانات نرخ دلار و حتی با این عنوان که قیمت میلگرد و آهن افزایش یافته، گفت که قیمت مسکن باید افزایش یابد.
    او ادامه می‌دهد: رشد قیمت مسکن در حد نرخ تورم می‌تواند مناسب و مفید باشد، اما نباید با این استناد که چون قیمت مصالح ساختمانی افزایش یافته، بلافاصله قیمت مسکن هم تقویت شود.
      رشد 9.2درصدی قیمت مسکن
    در حالی که بر اساس آمارهای بانک مرکزی و گفته‌های رییس اتحادیه مشاوران املاک، قیمت مسکن طی یکی، دوماه گذشته تا حدودی نسبت به نرخ تورم افزایش یافته است، نگاهی به آمار دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی هم که وضعیت بازار مسکن را در آبان‌ماه منتشر کرده نشانگر آن است که قیمت هرمترمربع واحد مسکونی در آبان ماه سال جاری نسبت به آبان ماه سال گذشته حدود 9.2 درصد افزایش یافته است، یعنی با وجود آنکه رشد نرخ تورم در آبان‌ماه 8.4درصد بوده قیمت مسکن 9.2درصد افزایش یافته است که این به معنای بالاتر رفتن قیمت مسکن نسبت به نرخ تورم دارد.
    بر اساس این آمار در آبان‌ماه سال جاری، 14هزار و 966واحد مسکونی به فروش رفته که نسبت به مهر ماه امسال 5.4درصد و نسبت به آبان ماه سال گذشته (95) معادل 18.1درصد افزایش داشته است.
    بنا به اعلام سیاست‌گذار بخش مسکن، متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی در تهران در آبان ماه، 4میلیون و 800هزار تومان بود که این رقم نسبت به مهر تنها افزایشی معادل 1.6درصد و نسبت به آبان ماه سال گذشته افزایشی 9.2درصدی داشته است.
    بر اساس گزارش دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، در 8ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تعداد معاملات مسکن رشد 8درصدی داشته است. ضمن اینکه با در نظر گرفتن رقم 4میلیون و 610هزار تومانی به عنوان میانگین قیمت مسکن در هر مترمربع در 8ماهه ابتدایی امسال به نرخ رشد 6.7درصدی قیمت نسبت به مدت مشابه سال گذشته خواهیم رسید که براساس آمار بانک مرکزی هم نرخ رشد قیمت مسکن حدود 6 درصد بوده است.  در این شرایط و با وجود آنکه طی هفته‌های اخیر شاهد نوسان قیمت دلار و طلا در بازار بودیم اما به نظر می‌رسد که بر اساس پیش‌بینی کارشناسان حرکت نرخ رشد قیمت مسکن و نرخ تورم در ماه‌های آتی هماهنگ باشد و با وجود آنکه تاثیرعوامل بیرونی از جمله (قیمت دلار، طلا، نوسانات بورس و...) بر قیمت مسکن همواره ثابت شده است، اما با توجه به رکود مسکن طی 4سال گذشته و رسیدن قیمت مسکن به کف آن، دیگر شاهد جهش در قیمت این کالای غیرهمگن نباشیم و نرخ رشد قیمت مسکن در اطراف نرخ تورم حرکت کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار