مدیران خودروعصر اعتبار

واکنش به گزارش کمیسیون شهرسازی

هشدار در خصوص بافت فرسوده

عصر ساختمان- معاون اجرایی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه نام بافت فرسوده دارد به «بافت ترسوده» تغییر نام داد، گفت: وضعیت این بافت ها ترس ایجاد کرده و باید این را به یک مطلب و سیاست معین برسانیم.

هشدار در خصوص بافت فرسوده
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، محمود میرلوحی در سی امین جلسه شورای شهر پس از استماع گزارش کمیسیون معماری و شهرسازی گفت: مطالب بسیار خوب بود اما پیشنهاد می‌شود چهار یا پنج نکته را برجسته نکنیم، چراکه میان انبوه این رویکردها گم می‌شویم.

    وی افزود: از بین 20 رویکرد که مطرح شد باید اصول کلی را بیان کنیم و مساله ای که خیلی چشمگیر شده نیز بافت فرسوده است.

    معاون اجرایی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه نام بافت فرسوده دارد به «بافت ترسوده» تغییر نام می‌دهد، گفت: وضعیت این بافت ها ترس ایجاد کرده و باید این را به یک مطلب و سیاست معین برسانیم.

    میرلوحی با اشاره به اینکه مالکان حاضر به اصلاح وضعیت نیستند، عنوان کرد: به صورت روزافزون به جمعیت تهران اضافه می‌شود و باید لااقل در پایتخت در این زمینه اقدامات جدی صورت گیرد.

    وی ادامه داد: از سالاری می‌خواهم در رابطه با باغات نیز گزارش درستی را ارائه کند و برای باغات سیاست تعیین شود تا جذابیت خود را حفظ کنند، مثلا می‌توان آنها را سنگ فرش کرد.

    معاون اجرایی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه اگر یک طرح مناسب برای باغات تعریف شود، باغات می‌ماند، گفت: با نزاع با مالکان نمی‌توان وضعیت را اصلاح کرد.

    میرلوحی بحث دیگر را وجود دو هزار و 200 آثار تاریخی در تهران دانست و افزود: اینها سرمایه هستند و باید این دو هزار و 200 اثر را به مکانی برای گردشگری و جذب گردشگر تبدیل کنیم.

    معاون اجرایی شورای شهر تهران در پایان خاطرنشان کرد: پروژه های کلان مثل باغ کتاب نشانی از باغ بودن ندارد و نمایشگاه است، باید این مسائل در شورای پنجم برجسته شود تا به نتیجه برسد.

    در ادامه الهام فخاری، عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران پس از استماع گزارش رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: در این گزارش به چند نکته اشاره نشد که یکی از آنها بحث نوآوری و کارآفرینی در حوزه شهرسازی است، انتظار می‌رود به این بحث توجه شود.

    وی موضوع بعدی که در گزارش مطروحه موجود نبود را، مساله شهر دوستدار کودک دانست و افزود: شهر دوستدار کودک، سالمندان و ناتوانان مساله دیگر است که در گزارش مطرح نشد و با توجه به رویه شورای پنجم انتطار می‌رود توجه به این بخش نیز در رستور کار کمیسیون مربوطه قرار گیرد.

    عضو شورای شهر تهران یادآور شد: پرداختن به چگونگی مشارکت مردم در این حوزه نیز ذکر نشده بود و در بند 27 انتخابات شوراها به مشارکت مردم در حوزه های مختلف اشاره کردیم اما این مهم نیز در گزارش مطرح نشد که پیشنهاد می‌شود به آن توجه و در گزارشات بعدی عنوان شود.

    بهاره آروین، عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران پس از شنیدن گزارش رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: ارائه گزارشات در صحن شورا به این معنی است که افکار عمومی بدانند شورای شهر تهران چه اهدافی را دنبال می‌کند.

    وی افزود: از این رو پیشنهاد می‌شود برای رسیدن به نتیجه مطلوب اولویت ها را مطرح کنیم و در جلسات، کمیسیون ها حداکثر به بیان پنج مشکل بپردازند تا رصد آنها را در اولویت قرار دهیم.

    احمد مسجدجامعی نیز پس از استماع گزارش رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، گفت: تهران حدود 8 میلیون نفر جمعیت دارد و بیش از نیمی از این جمعیت با بافت فرسوده درگیر هستند.

    وی با تاکید بر اینکه دولت نیز به بافت فرسوده توجه ویژه ای کرده و برای آن تسهیلات قائل شده است، خاطرنشان کرد: باید ساماندهی بافت فرسوده را در اولویت قرار دهیم و پس از آن به بافت تاریخی پایتخت بپردازیم.

    عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: مناطق 11، 12، 7و 1 دارای بافت تاریخی هستند و سیاست گذاری در این مساله بسیار مهم است.

    مسجدجامعی ادامه داد: دروازه ها و مکان های تاریخی تهران باید مورد بازبینی قرار گیرد و دیگر نمی توان آن‌ها را از نو ساخت‌.

    وی بحث دیگر را وجود یکهزار و 100 مصوبه در شورای چهارم عنوان کرد و گفت: وجود تعداد زیاد مصوبات افراد را مستاصل می‌کند و باید مصوبه‌زدایی صورت گیرد.

    عضو شورای شهر تهران یادآور شد: در بحث دیگر، در گذشته اولویت را به پروژه های بزرگ می‌دادند اما باید به فعالیت های محلی فرصت داده شود تا بتوانیم پاسخگوی نیازهای محلات باشیم.

    مسجد جامعی عنوان کرد: افزایش 30 درصدی ترافیک شهر تهران در مهرماه ناشی از مشکلات در شهرسازی است، چراکه در برخی از محلات تهران مدرسه ای برای تحصیل دانش آموزان وجود ندارد.

    عضو شورای شهر تهران گفت: طرح جامع و طرح تفصیلی نیز باید یکپارچه شود.

    مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران نیز پس از شنیدن گزارش کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: ضمن تشکر از سالاری به دلیل ارائه گزارش خوب باید اعلام کرد که به جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی اشاره نشد.

    وی در ادامه تصریح کرد: ضرورت توجه به جذب سرمایه های داخلی و خارجی با هدف توسعه نوسازی تهران در بحث بافت تاریخی حائز اهمیت است.

    عضو شورای شهر تهران افزود: طی یک ماه گذشته با مسئولان مربوطه جلساتی داشتیم و اعلام شد که بیش از 25 میلیارد دلار سرمایه گذار خارجی وجود دارد اما رقم جذب سرمایه در تهران صفر است.

    به گفته فراهانی، سرمایه های داخلی نیز ترجیح می‌دهند سرمایه خود را در بانک حفظ کنند، از این رو از سالاری تقاضا می‌شود با دعوت مسئولان مرتبط شهرداری و مسئولان خارج از شهرداری مثل رئیس سازمان سرمایه گذاری به این موضوع توجه جدی کند.

    وی بحث دیگر را تعیین حریم تهران دانست و یادآور شد: در برخی مناطق اختلافات شهرک ها را داریم که هنوز شهرداری و وزارت کشور حدودی برای آن‌ها مشخص نکرده اند و مشخص نیست که ساکنان عضو تهران هستند یا نه. شهرداری تمایل دارد این کار را انجام دهد اما مشکل قانونی وجود دارد.

    عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: در جلسه با استانداری مقرر شد کارگروه ویژه تشکیل شود و وضعیت تعیین تکلیف شود. حال خواهش بنده این است با پیگیری سالاری این جلسات تشکیل شود و در شورای پنجم تکلیف اینها مشخص شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو