مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرعامل بانک مسکن:

طرح استفاده آسان زوجین از تسهیلات خرید مسکن ارائه شد

«لیزینگ مسکن» در شورای پول و اعتبار

عصر ساختمان:مدیرعامل بانک مسکن از ارائه یک طرح استفاده آسان از تسهیلات مسکن و ساختمان برای زوجین به بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار خبر داد و گفت: سیاست بانک مسکن پرداخت تسهیلات تا پوشش ۵۰ درصد قیمت یک واحد مسکونی است.

طرح استفاده آسان زوجین از تسهیلات خرید مسکن ارائه شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۰:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از فارس، محمد هاشم بت‌شکن امروز در نشست خبری با بیان این مطلب گفت: سال 94 ، سال سخت اقتصادی کشور از جهت تنگناهای مالی است. هنوز هم کشور درگیر آن است، بنابراین کشور دو معضل اصلی یعنی کمبود تقاضا به دلیل کاهش قدرت خرید خانوارها و تنگنای مالی بانک‌ها به دلیل معضلات چند ساله نظام بانکی دارد.

    وی با اشاره به اینکه دولت در ده ماه گذشته تلاش کرده به حل مسائل بانک‌ها برای تقویت تسهیلات‌دهی و کاهش تورم کمک کند، افزود: بر اساس آمارهای بانک مرکزی در 9 ماهه ابتدای امسال حجم تسهیلات دهی شبکه بانکی 2644 هزار میلیارد ریال است که از این میزان سهم بخش مسکن در ساختمان 276 هزار میلیارد ریال است. 

    10.3 درصد تسهیلات بانک‌ها به مسکن اختصاص یافت

    وی با تاکید بر اینکه سهم اعطای تسهیلات به بخش مسکن از سوی بانک‌ها نسبت به سال گذشته کاهش یافته است،گفت: 10.3 درصد از کل تسهیلات اعطایی بانک‌ها به بخش مسکن اختصاص یافته است این در حالی است که در سال 92 این سهم 12 درصد و در سال 93 ، 11.8 درصد بوده است بنابراین سهم 10.3 درصدی در 9 ماهه امسال بیانگر رکود در حوزه ساخت و ساز است.

    وی افزود: بانک مسکن با پرداخت 121 هزار میلیارد ریال تسهیلات به بخش مسکن و ساختمان سهم 43 درصدی از کل تسهیلات اعطایی به بخش مسکن و ساختمان را به خود اختصاص داده است و در مجموع در 10 ماهه ابتدای سال برای 419 هزار واحد مسکونی تامین مالی کرده است.

    مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد بانک مسکن به دلیل ماهیت عقود فروش اقساطی است،گفت: بانک مسکن با یک جریان وصول ناشی از اقساط مواجه است بنابراین در 10 ماهه امسال صد هزار میلیارد ریال جمع وصولی بانک مسکن است.

    به گفته وی بانک مسکن برای 81 هزار واحد مسکونی مهر 15 هزار میلیارد ریال تسهیلات اختصاص داده است.

    بت شکن در خصوص صندوق پس‌انداز خانه یکم نیز گفت: افتتاح صندوق پس‌انداز خانه یکم که از خرداد ماه امسال اجرایی شده است (سقف تسهیلات 80 میلیونی) 28 هزار نفر حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم به مبلغ حدود 5 هزار و 538 میلیارد ریال افتتاح و در بانک‌ مسکن برای دریافت وام 40 ، 60 و 80 میلیون تومانی سپرده‌گذاری کرده‌اند.

    وی به برنامه‌های بانک مسکن در سال 95 اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از مهمترین نکاتی که در بودجه سال 95 در تبصره 18 بودجه به آن توجه ویژه‌ای شده افزایش سرمایه بانک مسکن به میزان 50 هزار میلیارد ریال است که از محل واگذاری دارایی‌های در اختیار وزارت راه و شهرسازی به بانک مسکن اختصاص یافته و موجب می‌شود بانک مسکن مسیر توسعه‌ای شدن خود را بپیماید.

    بت شکن تاکید کرد: بانک مسکن با این روش می‌تواند از طریق انواع صندوق‌های زمین و ساختمان ظرفیت تسهیلات‌دهی را افزایش دهد.

    وی افزود: بانک مسکن می‌تواند تامین مالی ساختار یافته به همه سازمان‌ها که دارایی‌ دارند اما بازار پذیر نیستند را رادئه  و به دارایی بازارپذیر تبدیل کند پس به بانک مسکن اجازه داده می‌شود برای تهیه تمام طرح‌های ناوگان حمل و نقل تا سقف 5 میلیارد دلار مستقلا یا با کمک صندوق توسعه ملی به صدور انواع اوراق بهادار ارزی و ریالی بپردازد.

    به گفته وی همچنین بانک مسکن از سود سهام متعلق به دولت و مالیات عملکرد 94 و 95 نیز معاف می‌شود و آن سود به حساب افزایش سرمایه بانک تزریق می‌شود.

    وی همچنین از ارائه طرحی به بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار خبر داد و گفت: شرایط استفاده آسان از تسهیلات مسکن و ساختمان برای زوجین به بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار ارائه شده است که به محض نهایی شدن و تصویب از سوی شورای پول و اعتبار جزییات پرداخت به زوجین درسال 95 اطلاع‌رسانی خواهد شد.

    بت‌شکن همچنین از راه‌اندازی صندوق‌های جدید زمین و ساختمان در سال 95 خبر داد و گفت: تا کنون دو صندوق زمین و ساختمان راه‌اندازی شده است،اما در تلاش هستیم تا پایان سال و در سال آینده صندوق‌های جدیدی راه‌اندازی شود، بنابراین بانک مسکن می‌تواند از ابزارهای اوراق اجاره برای شرکت سرمایه‌گذاری مسکن و شرکت عمران شهرهای جدید برای اولین بار استفاده و اوراق رهنی را به بازار ارائه کند.

    مدیرعامل بانک مسکن همچنین از هماهنگی با بانک مرکزی برای تهیه پیش‌نویس اعطای لیزینگ مسکن برای اولین بار خبر داد و گفت: با هماهنگی بانک مرکزی پیش‌نویس اعطای لیزینگ مسکن به شورای پول و اعتبار ارائه شده که به محض تصویب جزییات آن نیز اطلاع‌رسانی خواهد شد.

    وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا بانک مسکن درخواست افزایش اخذ تسهیلات از 80 میلیون تومان کنونی به بالاتر را به بانک مرکزی را ارائه داده است یا خیر،گفت: بانک مسکن یک ایده کلی برای اعطای تسهیلات خرید مسکن دارد و آن این است که تسهیلات باید 50 درصد ارزش یک واحد مسکونی را برای اقشار میان درآمد تامین کند،بنابراین تاکید بانک مسکن برای سال آینده در مرحله اول برای زوجین است که اگر در شورای پول و اعتبار تصویب شود اطلاع‌رسانی خواهد شد.

    وی افزود: پس سیاست بانک مسکن اعطای تسهیلات تا 50 درصد ارزش یک واحد مسکونی است بنابراین به نظر می‌رسد اعطای این 80 میلیون تومان کنونی برای کل کشور می‌تواند 50 درصد ارزش یک واحد مسکونی را پوشش دهد اما شاید برای تهران این مبلغ تا حدودی متفاوت باشد.

    وی در پاسخ به این سوال که آیا بالا بودن میزان اقساط باعث شده تا بانک مسکن جدیدا برای وصول اقساط عقب افتاده مامور به درب منازل اعزام کند پاسخ سوال را به رحیمی انارکی عضو هیأت مدیره بانک محول کرد.

    عضو هیأت مدیره بانک مسکن نیز در این باره گفت: مراجعه مامور به درب منازل در آیین‌نامه بانک مسکن وجود دارد، بنابراین چون رقم اقساط بالا رفته است وقتی چند قسط عقب بیفتد برای اینکه از انباشته شدن اقساط جلوگیری شود ناگزیر هستیم به مشتریان بانک‌ اطلاع‌رسانی کنیم که اقساطش عقب افتاده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی